Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká světla u aut už umějí i zatáčet

  9:55aktualizováno  9:55
K matadorovi českého autoprůmyslu Ladislavu Glogarovi se chodilo na exkurze už koncem 90. let. Tehdy doznívaly úsporné balíčky, začínala ekonomická recese a Glogar byl jedním z mála průmyslníků, jimž na krizí zmítané severní Moravě rostla zaměstnanost a jimž pro dělníky přibývala práce.

V zemi se autodíly nejen vyrábějí, ale i vymýšlejí

Dnes má sedmapadesátiletý Glogar, šéf podniku Autopal/Visteon, pro návštěvy jiný program.

Nejprve ukáže novou budovu s laboratořemi a zkušebnami, kde čeští inženýři vymýšlejí, jak lépe udělat klimatizaci.

Pak se pochlubí výzkumným kampusem, kde uprostřed parku jiný tým expertů vyvíjí reflektory.

V obou případech se v Novém Jičíně najdou vynálezy, jimiž se vylepšují auta po celém světě. Zajímavé je na tom to, že se na severu Moravy díly nejen levně montují, ale také vymýšlejí a v některých případech jde o úplně nové nápady.

„Zásobujeme téměř každého, koho můžete v Evropě najít,“ uvádí Glogar, ředitel podniku, kde se světla vyrábějí už 126 let. Nyní je novojičínský podnik součástí americké skupiny Visteon a zásobuje šestnáct světových automobilových skupin. Dnes pro firmu pracuje 4500 zaměstnanců - skoro dvakrát víc než před deseti lety.

Světla - česká specialita

„Světlomety v Česku vyrábí každý, kdo v Evropě něco znamená,“ uvádí Štefan Tyrpák, šéf nákupu dílů pro značku Ford v Česku a na Slovensku. Kromě Nového Jičína se v Česku dělají světla ještě v Mohelnici, Žatci a v Jihlavě.

„Hlavní je dál si udržet výzkum a vývoj. Pak se může rozvíjet celý podnik,“ uvádí Glogar, jehož lidé navrhovali v poslední době světla pro novou Octavii, pro Ford Focus a pro Citroën C4. Jeden z konstruktérů, Mikuláš Zápražný, nedávno dostal pochvalu přímo od prezidenta Visteonu z Ameriky za to, že pomohl celému koncernu vyhrát první zakázku od americké značky Cadillac.

Nejvíc si Glogar cení toho, že Američané jeho týmu svěřili i základní výzkum nových řešení, která se připravují dopředu, jakoby do šuplíku, bez objednávky pro konkrétní vůz. Díky tomu jsou dnes ve Fordu Focus reflektory, které se v zatáčce natáčejí spolu s volantem podle směru jízdy, a to až o patnáct stupňů.

Tuto technologii používají i jiná, dražší auta, ale Visteon byl u Focusu první, kdo začal točit klasickými halogenovými světlomety. Předtím byla tato vymoženost k mání jen u dražších vozů vybavených xenonovými světlomety, které lze vidět u lepších aut i na českých silnicích a snadno se poznají podle jasného bílomodrého světla.

Xenonová světla se vyvíjejí v Novém Jičíně také, ale zatím jsou hodně drahá, a tak se podnik také věnuje zlepšování klasických halogenů. „Otočná světla pro Focus jsou halogenová a byli jsme první na světě, kdo s nimi přišel,“ říká Glogar.

Lov na mladé inženýry

S otáčením světel, ale i s řadou jiných novinek si hrají také o sto kilometrů dál na západ, v mohelnické Helle. Podnik vyrostl na rozdíl od Autopalu na zelené louce poté, co německý Volkswagen doma zavelel a vyzval dodavatele, ať investují na východě a napodobí koupi Škody.

„S přesunem vývoje se počítalo zhruba na deset let, ale už během tří let jsme se dostali na úroveň německých kolegů,“ říká obchodní ředitel mohelnické Helly Tomáš Bršťák, který vzpomíná i na to, jak kvůli výcviku českých expertů přijeli inženýři z Německa a vzápětí o svou práci doma přišli. „Vývoj u nás je zhruba o půlku levnější při stejné kvalitě,“ uvádí Bršťák. Nyní usiluje třeba o zakázku na reflektory pro novou Škodu Superb.

Hella, stejně jako jiné expandující automobilové podniky, lamentuje kvůli tomu, že v rozkvětu ji nyní brzdí nedostatek mozků. V Mohelnici si vyběhali povolení pro dva ruské inženýry, uvažují i o Rumunech.

Aby nalákali talenty z Česka, nabízejí stipendium tři tisíce korun měsíčně studentům, kteří slíbí, že po promoci půjdou do podniku pracovat. U koncernu Robert Bosch v Českých Budějovicích nabízejí až čtyři tisíce a po nástupu byt.

I když Petr Urban, absolvent biologie a mladý stopař na cestě z Olomouce do Nového Jičína, připouští, že z hlediska uplatnění možná sáhl vedle, umí si najít omluvu: teď frčí auta, ale kdo ví, co bude za pár let. „Populace různých biologických druhů v přírodě také oscilují,“ říká Urban.

Čtěte také: Z českých dílů už jde postavit celé auto

Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Yeti - detail světlometu

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz