Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

České dálnice: zvěř proti řidičům

  • 40
Určitě platí, že dobrý řidič musí umět předvídat. Ale předpokládat, že se na dálnici kousek od Prahy objeví stádo divokých prasat, dokáže snad jen jasnovidec. Přesně to se však včera ráno stalo řidiči Škody Superb na dálnici Praha–Brno poblíž Mirošovic.

Případ znovu ukázal, jak nebezpečné jsou české dálnice, pokud jde o ochranu před zvířaty.

Většinou na nich totiž chybějí ploty, které zvěři zabrání, aby se dostala na silnici. Na rychlé oplocení všech dálnic v Česku totiž nejsou peníze.

Silničáři se proto snaží ohradit alespoň všechny nové dálnice. Jenomže i ty se napřed otevřou a teprve potom se stavějí ploty. Řidičům tak nezbývá než se modlit, aby jim zvíře pod auto nevběhlo.

Řidič superbu havárii přežil, několik zvířat bylo zabito. "Řidič se nezranil, škoda na autě je sto tisíc korun,“ řekl MF DNES policista z dálničního oddělení v Mirošovicích.

Je to docela štěstí: podobné kolize často končí smrtí. Samec divokého prasete totiž může v dospělosti vážit až 300 kilogramů.

Tento rok už zemřelo po střetech se zvířaty pět lidí, pro porovnání – loni nikdo.

"Celkem se už letos stalo 5 522 nehod, kdy se auto srazilo se zvířetem,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. 

Letos v dubnu uteklo zemědělcům u Lokte stádo krav a pobíhalo po dálnici. Způsobilo hromadnou nehodu, při které zemřeli dva lidé. Farmáři krávy chytali několik dní.

Výstavba ochrany proti zvěři přitom prodraží dálnici o miliony až miliardy, přesněji to neodhadla ani mluvčí silničářů Martina Vápeníková.

"Dálnice D5 z Prahy do Plzně a D11 do Hradce Králové už jsou oplocené, brněnská jen někde. V budoucnu máme v plánu ohradit i tuto nejstarší českou dálnici, ale termín, kdy to stihneme, teď nedokážu odhadnout,“ vypočítává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Vápeníková.

Myslivci však namítají, že ploty chybějí i na jednom novém úseku dálnice: mezi Táborem a Chotovinami. Jen za první měsíce tam pod koly skončilo několik desítek srnek. Po dubnové nehodě s kravami slíbili jednání o zabezpečení dálnic ministři dopravy a životního prostředí.

Ministerstvo dopravy poté podle mluvčího Hanzelky vytipovalo nejrizikovější úseky, kde hrozí, že zvíře vběhne do jízdní dráhy. Jenomže počítal by mezi ně někdo okraj Prahy? Navíc na začátku podzimu hrozí řidičům srážka se zvěří nejčastěji.

"Sklízí se kukuřice, ve které se černá zvěř schovávala, a kombajny vyhánějí divočáky. Ti hledají hlubší lesy,“ vysvětluje mluvčí Českomoravské myslivecké jednoty Jiří Šilha. Ten považuje za nejlepší řešení právě ploty a přislíbil, že myslivci jsou s údržbou ochotni pomáhat. Jenže ploty pro stádo krav nejsou žádnou překážkou.