Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České vodíkové auto se chystá závodit, řídí se vleže

  16:08aktualizováno  16:08
Nejúspornější český automobil poháněný vodíkovým palivovým článkem vyzkoušeli včera na mošnovském letišti dvě pilotky a další studenti Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě.

České vodíkové auto Hydrogenix | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Od sedmého do devátého května bude tento studentský tým jediným zástupcem Česka, který bude reprezentovat naši zemi na mezinárodním závodu úsporných automobilů Shell Eco-marathon Europe na závodním okruhu EuroSpeedway v německém Lausitzu.

Studenti z fakulty elektrotechniky a informatiky si uvědomují, že na světě jsou omezené kapacity nalezišť fosilních paliv, a také to, že roste znečištění životního prostředí. Bez automobilů si ale svou budoucnost nedokážou představit. Proto v projektu Hydrogenix vsadili na vodík a vytvořili auto poháněné alternativním palivem budoucnosti.

"Automobil se skládá ze dvou různých vozů, na kterých pracujeme od roku 2005. Jeho spotřeba je jeden litr na tisíc kilometrů," sdělil šéf týmu Bohumil Horák s tím, že dosavadní rekord z minulých let je mnohem vyšší. "Švýcarský tým ujel na stejné množství paliva 3 836 kilometrů."

Podle Horáka je nejdůležitější, aby se vodík začal vyrábět jiným způsobem než dosud. K tomu jsou ale potřeba především finance. Vodík do úsporného vozidla totiž studenti získávají od ostravské společnosti Bordsodchem, která jej vyrábí parními procesy ze zemního plynu a jiných uhlovodíků.

České vodíkové auto Hydrogenix

"Lepší by bylo získat vodík elektrolýzou vody či z biomasy," upřesnil šéf projektu, který na závody vybral dvě pilotky. "Pilot vozu totiž musí vážit 50 kilogramů. Váha navíc znamená zatížení a zpomalení automobilu. Najít kluka vážícího padesát kilo je problém. Když však obědvám v menze, tak vidím kolem sebe stovky dalších pilotek," usmíval se Horák.

"Řídit ekologicky úsporné vozítko vleže je fajn. Dovedu si představit, že bych s ním jezdila každý den do školy. Ostatní auta by však musela tolerovat, že jsem tak nízko nad zemí," popisovala své zážitky jedna z pilotek úsporného vozu Hydrogenix, dvaadvacetiletá Kristýna Friedrischková.

Druhá pilotka, o rok starší Tereza Otáhalová, se svou kolegyní souhlasila. "Když řídíte vleže, tak se vám zdá, že se pohybujete velmi rychle, a přitom jedete rychlostí třeba jen deset kilometrů za hodinu. Samotné řízení se pak dá přirovnat k jízdě na kole," vysvětlovala studentka katedry měřicí a řídicí techniky.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.