Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se na český vynález: záplatování dálnice za půl hodiny

  18:20aktualizováno  18:20
Výtluk opláchnete, rozmícháte speciální hmotu, nalijete, zahladíte. Za 10 minut se po záplatě může chodit, za 30 minut jezdit. Nebo odfrézovaný asfalt rozehřejete a znovu použijete na opravu. České vynálezy opraví silnici rychle a kvalitně. Tak proč máme silnice jako tankodrom?!

Lepidlo na dálnici

Speciální hmota vypadá jako těsto a když se rozmíchá, musí se hned použít, jinak rychle zatuhne. "Výtluk se vymyje a vysuší tak, aby tam nebyla kaluž vody," vysvětluje Vlastimil Bartel z firmy BG Sys HT, která unikátní lepidlo na dálnici vynalezla. "Je to spíš taková zednická práce než silničářská," dodává. Veškeré potřebné vybavení je gumový kbelík, zednická lžíce a míchadlo. Výtluk není třeba nijak ošetřovat, stačí vymést kamení.

Směs si namícháte tak tekutou, jak potřebujete, na malé díry řídkou zálivku, do velkých výtluků hustší těsto. Na asfalt mají černou barvu, na beton hnědou. Hmota má vysokou přilnavost na všechny materiály kromě plastů. Opravovat se dá klidně do minus padesáti a když je díra prosolená, je to ještě lepší.

"Deset minut rozmícháváte, nalijete, za 10 minut se po záplatě může chodit, za 30 minut jezdit," popisuje Bartel. BG QUICk, jak se zázračné lepidlo na dálnici jmenuje, se dá kromě záplatování rozoraných českých dálnic použít i na usazení propadlých kanálových vpustí. Když je díra moc velká, nemusí se celá vyplnit hmotou, nejdřív se zasype kamením.

Když silničáři opravují klasickými metodami, jsou při teplotách pod nulou nahraní, obalovny (výrobny asfaltu) neběží. Oprava asfaltem trvá dvě až tři hodiny a je na ni potřeba víc techniky a dělníků. Podívejte se, jak se silnice záplatuje klasickou metodou.

Silnici zahřeje a zalepí odpadem

Levnou a ekologicky šetrnou opravu výtluku asfaltem vymyslela také brněnská firma Siltek. Její ojedinělý stroj silnice opraví s využitím odpadového materiálu po frézování asfaltky. Stroj se dá použít k zalepení děr na vozovkách roztrhaných mrazem. Podle výrobce se investice do přístroje za téměř dva miliony korun zákazníkovi vrátí už za devět měsíců.

Stroj lze navíc používat i když mrzne, kdy opravy jinými technologiemi nepřicházejí v úvahu. Práce s ním je navíc velmi rychlá. Inovativní přístroj se skládá ze dvou částí. Zatímco v zásobníku se zahřívá recyklát na 150 stupňů Celsia, obří kovová žehlička rozehřeje povrch vozovky na stejně vysokou teplotu. "Obě složky se pak lépe spojí a takto opravená silnice vydrží až pět let," uvádí výrobce.

Začátkem února stroj nasadili třeba silničáři na Zlínsku na cesty mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi, Fryštákem a Holešovem nebo Zádveřicemi a Luhačovicemi. "Vybrali jsme úseky po celém kraji, na kterých jsou porušená místa velká a autem se dají jen velmi špatně objet," vysvětlil šéf silničářů Bronislav Malý.

Silničáři ze Zlínského kraje nejdříve stroj vyzkoušeli. Dvěma firmám v kraji, které ho vlastní, zadali opravu dvou úseků. Podle majitele firmy, která bude silnici opravovat, je o stroj takový zájem, že jeden už nestačí a firma si bude pořizovat další. "Máme zakázky hlavně na severní Moravě. Technologie je zajímavá a jiná, než byli silničáři zvyklí," potvrdil jednatel otrokovické firmy Ivo Balusek. Speciální stroj zatím příliš mnoho silničářů v zemi nepoužívá.

Novinku, kterou Siltek vyvinul a nabízí asi dva roky, vlastní většinou soukromé firmy. Sami silničáři stroj kupovat nechtějí. K novince na trhu přistupují velmi opatrně a s případným využitím hodlají počkat do doby, kdy se avizované přednosti skutečně projeví v praxi.

"Na trhu je zatím velmi krátkou dobu. Sledujeme ho, ale na to, abychom o něj stáli, víme zatím velmi málo," prohlásil jednatel Správy a údržby silnic v Kroměříži Emil Vraník.

Autoři: ,






Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.