Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je kvůli šrotovnému černý pasažér Evropy, fabie jdou ale na dračku

  11:00aktualizováno  11:00
Škoda zaznamenala v evropských zemích, které od začátku roku zavádějí šrotovací prémie, zvýšený prodej. Nejvýraznější byl na německém trhu, víc škodovek se ale prodalo také třeba v Rakousku, Itálii nebo Francii. Česko k zavádění šrotovného ostatní země nabádá, ale neplánuje ho.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

"Díky šrotovací prémii se ve Škodovce zároveň vyrábějí motory a převodovky do malých koncernových vozů na maximum současné kapacity," řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Do Německa, kde je šrotovací prémie od začátku ledna, dodala automobilka v prvním měsíci roku 4 750 aut, v únoru už to bylo 11 tisíc vozů.

Nejvýrazněji se na tamním trhu prosazuje fabia, která byla v únoru dokonce druhým nejprodávanějším vozem v celém Německu za Volkswagenem Golf.

ČR je černý pasažér

"Česká republika je vnímána v Evropě v souvislosti se šrotovným jako černý pasažér," říká Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.

"Domácí firmy mají při jednáních se zahraničními odběrateli ztíženou pozici. Zahraniční firmy se ptají, proč jsme jako předsednická země EU iniciovali jednání o jednotné podpoře při nákupu nových vozidel (šrotovného), a v České republice jsme ho následně odmítli zavést," uvádí Šípek

"Nedovedeme našim partnerům v zahraničí či zahraničním novinářům vysvětlit, proč Česká republika jako země s jedním z nejstarších vozových parků v Evropě, země s víc než stoletou tradicí ve výrobě automobilů a země se značným podílem automobilové výroby zavedení tohoto opatření odmítá," doplňuje viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček, generální ředitel firmy BRANO Group.

"Argument, že český trh osobních automobilů je příliš malý na to, aby celoevropsky ovlivnil prodeje nových vozidel, neobstojí, neboť i země s menším trhem ke šrotovnému přistoupily. Příkladem je Slovensko," podotkl Šípek.

Prodeje škodovek rostou

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda www.automodul.cz

Na rakouský trh, kde začne šrotovné platit od dubna, bylo v únoru dodáno 1 100 Škodovek, v lednu to bylo o 400 méně. Mírně roste i odbyt v Itálii, v lednu tam mladoboleslavská automobilka dodala 1 100 vozů, v únoru o 200 víc. Šrotovné se tam začalo vyplácet počátkem února. Ve Francii, kde byla tato prémie zavedena už v prosinci, registruje automobilka také mírný nárůst poptávky. V lednu tam dodala 1 240 aut, v únoru 1 400.

Koncept Škoda Fabia Sport

Koncept Škoda Fabia Sport představený na autosalou v Paříži

Tato čísla se však v žádném případě nedají srovnat s prodejem v loňském roce, kdy ještě nebyl automobilový průmysl poznamenán celosvětovou krizí.

"Loňský rok byl v tomto období skvělý, teď jsme ale v jiné situaci," podotkl Černý. Například v Německu bylo během loňského prvního pololetí registrováno 64 589 škodovek, což byl průměr zhruba 10 700 vozů měsíčně.

Bilance z letošního února tak sice vypadá optimisticky, loňský prodej však nebyl podpořen šrotovným.

Výroba motorů je na  maximu

Firma však díky šrotovnému vyrábí nyní například motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1 600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1 200 motorů denně. Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje dvou tisíc kusů," uvedl Horst Mühl, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky.

Nízkoobjemové tříválcové motory 1.2 HTP 44 kW 6V a 1.2 HTP 51 kW 12V a převodovka MQ200 jsou montovány do vozů Škoda Fabia a Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Volkswagen Fox, Seat Ibiza a Seat Cordoba.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.