Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko má 9 nových aut na elektřinu, sporťáky, městské trpaslíky i pickup

aktualizováno 
Elektromobily nemají v Česku zrovna ideální podmínky. Zatímco v zahraničí je podporují města a zájemci o ně dostávají různé úlevy a příspěvky, tuzemští nadšenci si musí pomoci sami. Devět prototypů poměřilo své síly a dvě nejlepší si už vydělala společně první milion korun.

Sdružení Future Age, které stojí za projektem ElectricMotion, vypsalo soutěž o stavbu nejzajímavějšího prototypu elektromobilu a nabídlo vítězi milion.

Zvítězily dva vozy. První se jmenuje EHR10, druhý Solarex. Electric Hot Rod, neboli EHR10 je projekt Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni a výrobce retrosporťáku Gordon, společnosti Auto Projekt Centra. Druhý elektrický vítěz je z dílny dvojice konstruktérů z firem Carco a FreeAir, jeho konstruktéry jsou Boris Guič a Luboš Chvátal.

Soutěž elektromobilů ElectricMotion

Sporťák EHR 10 a elektromobil Solarex

Elektrovozidlo EHR 10 má dokonce homologaci pro provoz na silnicích a dělá si ambice na výrobu, jede rychlostí 110 km za hodinu a má dojezd až 200 kilometrů. Jak plzeňský Electric Hot Rod jezdí čtěte ZDE

Kulatý pickup Solarex má základ v známém miniautě Chevrolet Spark (původně se jmenovalo Daewoo Matiz). K pohonu použili tvůrci 40kW elektromotor vlastní konstrukce. Stejně jako u plzeňského elektrosporťáku i tomuto autu zůstala klasická manuální převodovka. Baterky jsou nejmodernější LiFePo4 48V/200Ah, o kterých se známým masověji vyráběným elektromobilům zatím jenom zdá. Dojezd je přes sto kilometrů, nabíjení trvá 4 až 8 hodin v závislosti na možnostech sítě.

Český elektrosporťák EHR 10

Český elektrosporťák EHR 10

Všechna světla jsou pro snížení spotřeby energie složená z LEDek. "Pro informace o stavu baterie, napětí, proudu spotřeby a jiných údajů jsme vyvinuli informační systém s čtyřřádkovým LCD displejem," uvádějí tvůrci solarexu. Na původní konstrukci sparku připevnili novou karoserii vyrobenou z karbonu a kevlaru, kromě skla a plechu použili také překližku. Celková doba přestavby je podle stavitelů asi 600-800 hodin. Solarex nemusí zůstat u jediného exempláře, ve své internetové prezentaci tvůrci uvádějí cenu 960 000 korun včetně DPH.

S elektrickým sporťákem tak dorazila i další Česká "automobilka", Kaipan. Představila elektrickou verzi svého dvoumístného roadsteru Kaipan 15, který stojí na základech Škody Fabia. KAIPAN VoltAge pohání dvojice asynchronních motorů přes dvojitou jednostupňovou převodovku kola přední nápravy. Elektrická energie je ve vozidle uchovávána v LiFePO akumulátorech s napětím 350V a kapacitou 40Ah. Na vývoji Kaipan spolupracoval s Vysokou školou báňskou Technické univerzity Ostrava.

Elektrokaipan pochází ze Smržovky v Jizerských horách, kde továrna na sporťáky sídlí. Nabíjet se může v nedaleké Desné, kde stojí jedna z mála elektrických čerpaček v Česku.

Soutěž elektromobilů ElectricMotion

Svůj projekt přihlásil do soutěže o milion doyen českých elektromobilistů a prezident sdružení Elektromobily Jaromír Vegr. Pozornost zaslouží i jednoduchý mikroelektromobil PRCEK týmu Martina Hřebena. Na prezentaci nových českých elektromobilů dorazil i jeden na solární pohon. Karoserii placatého lehkého vozíku Fakulty elektrotechniky ČVUT má z panelů s fotovoltaickými články, které vyrábějí elektřinu.

Do soutěže se loni v prosinci přihlásilo deset týmů. Devět z nich pak představilo své projekty. Dvě vozidla nesplnila požadované technické podmínky.

Soutěž dvoumístných prototypů byla určena pro týmy studentů technických univerzit nebo výzkumných a vývojových pracovišť. Měla podpořit tuzemský vývoj elektrických vozidel pro individuální městskou a příměstskou dopravu.

Vítezné elektromobily soutěže Electricmotion o milion korun

"V roce 1895 spatřila Praha poprvé v historii elektromobil. Dnes, po 115 letech, byl vyhlášen vítěz prvního ročníku soutěže o nejlepší elektromobil postavený univerzitními týmy českých vysokých škol. Doufám, že za pár let budeme v Praze potkávat již sériové vyráběné elektromobily, které nebudou zatěžovat životní prostředí hlavního města," řekl pražský primátor Pavel Bém při předávání milionového šeku vítězům.

Především západoevropské země (například Velká Británie, Francie, Německo, Španělsko) investují do elektromobility velké peníze. Hlavní přínosy elektrického pohonu spočívají v nulových emisích a tedy daleko šetrnějším zacházení s životním prostředím. Elektromobily mají také levnější a snadnější údržbu a jsou tišší než auta se spalovacím motorem.

Soutěž elektromobilů ElectricMotion
Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.