Čerpací stanici po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) v Řeži a společnost Linde Gas. Náklady na celý projekt byly tři miliony eur. Z toho milion stála pumpa, další milion vývoj a stavba vodíkového autobusu. Tři čtvrtiny nákladů pokryly dotace od státu a EU.
Čerpací stanice bude plnit vozidla plynným vodíkem o tlaku 300 barů. Například naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72 tisíc metrů krychlových (zhruba šest tun) vodíku.
vodík pro budoucnost10. 9. 2009 byla v Berlíně podepsána dohoda, která si klade za cíl vyhodnocení vodíkové infrastruktury v Německu a podporu sériově vyráběných vozů na vodíkový pohon. Partnery projektu nazvaného |
"Čerpací stanici bude zatím využívat speciální autobus neratovické městské hromadné dopravy," řekl Jirsa. První vodíkový autobus v Česku - prototyp nazvaný TriHyBus - vyrobila plzeňská Škoda Electric. Trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější.VÍCE O ČESKÉM VODÍKOVÉM AUTOBUSU ČTĚTE ZDE
Autobus bude koncem roku nasazen na lince, která v pracovní den najezdí průměrně 180 kilometrů. Jízdné zůstane nezměněno. Luděk Janík, vedoucí oddělení vodíkových technologií výzkumného ústavu v Řeži, uvádí, že provozní náklady jsou u vodíkového autobusu asi o třetinu nižší v porovnání s dieselovým autobusem.
"V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta," dodal Pavel Jirsa z Linde. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur (asi 130 korun).
Cena, kterou bude Veolia za jedno natankování platit, bude ale nižší. "Je tam určitá dohoda o nižší ceně. Jedná se přece jenom o zaváděcí provoz, budeme vyhodnocovat řadu dat," vysvětlila jednatelka Veolie Eva Kočová.
Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. "Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům," dodala Kočová.
"Při dodržení všech bezpečnostních norem a předpisů je riziko v podstatě nulové. Vodík je sice novinkou v dopravě, nicméně v průmyslu (chemie, elektrotechnika, potravinářství) se používá desítky let," uvádí jeho dodavatel, společnost Linde.
česká vodíková čerpací staniceČerpací stanice H2 450-20-20 HB dokáže plnit motorová vozidla plynným vodíkem o tlaku 350 bar. Stanice se skládá z dvoustupňového vodíkového kompresoru, který dosahuje svého nejvyššího plnicího tlaku 438 bar (při teplotě max 85°C). Tohoto tlaku je dosaženo pomocí nového procesu High Booster Process (proces s dotlačovaným kompresorem). Celá kompresorová stanice je umístěna v železobetonovém kontejneru. Příslušné komponenty čerpací stanice jsou navrženy tak, aby její úprava na vyšší provozní tlak - až 1000 barů - byla snadno realizovatelná. Vodík je skladován v nadzemním zásobníku o objemu 50 m3, pro vlastní čerpání vodíku do motorových vozidel pak slouží nízkotlaká, střednětlaká a vysokotlaká sekce. |