Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko má první „benzinku“ na vodík ve střední Evropě. Je v Neratovicích

  16:00aktualizováno  16:00
První čerpací stanice vodíku v Česku zahájila provoz v Neratovicích. Bude u ní tankovat unikátní autobus, který bude v Neratovicích vozit cestující.

Čerpací stanici po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) v Řeži a společnost Linde Gas. Náklady na celý projekt byly tři miliony eur. Z toho milion stála pumpa, další milion vývoj a stavba vodíkového autobusu. Tři čtvrtiny nákladů pokryly dotace od státu a EU.

Čerpací stanice bude plnit vozidla plynným vodíkem o tlaku 300 barů. Například naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72 tisíc metrů krychlových (zhruba šest tun) vodíku.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

vodík pro budoucnost

10. 9. 2009 byla v Berlíně podepsána dohoda, která si klade za cíl vyhodnocení vodíkové infrastruktury v Německu a podporu sériově vyráběných vozů na vodíkový pohon. Partnery projektu nazvaného
"H2 Mobility jsou Linde, Daimler, EnBW, OMV, Shell, Total, Vattenfall, The NOW GmbH National Organisation Hydrogen a Fuel Cell Technology.

"Je to jediná vodíková stanice nejen v Česku, ale v celé střední a východní Evropě," uvedl vedoucí marketingu společnosti Linde Pavel Jirsa. Stanice podobného typu je například v Amsterdamu, Barceloně a Portu. V Evropě je v provozu několik desítek vodíkových čerpacích stanic, velká část v sousedním Německu. Velkou flotilu vodíkových prototypů má Linde Gas v Berlíně, kde jsou tři vodíkové čerpací stanice a kde probíhá intenzivní testovací provoz.

"Čerpací stanici bude zatím využívat speciální autobus neratovické městské hromadné dopravy," řekl Jirsa. První vodíkový autobus v Česku - prototyp nazvaný TriHyBus - vyrobila plzeňská Škoda Electric. Trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější.VÍCE O ČESKÉM VODÍKOVÉM AUTOBUSU ČTĚTE ZDE

Autobus bude koncem roku nasazen na lince, která v pracovní den najezdí průměrně 180 kilometrů. Jízdné zůstane nezměněno. Luděk Janík, vedoucí oddělení vodíkových technologií výzkumného ústavu v Řeži, uvádí, že provozní náklady jsou u vodíkového autobusu asi o třetinu nižší v porovnání s dieselovým autobusem.

"V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta," dodal Pavel Jirsa z Linde. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur (asi 130 korun).

Cena, kterou bude Veolia za jedno natankování platit, bude ale nižší. "Je tam určitá dohoda o nižší ceně. Jedná se přece jenom o zaváděcí provoz, budeme vyhodnocovat řadu dat," vysvětlila jednatelka Veolie Eva Kočová.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. "Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům," dodala Kočová.

"Při dodržení všech bezpečnostních norem a předpisů je riziko v podstatě nulové. Vodík je sice novinkou v dopravě, nicméně v průmyslu (chemie, elektrotechnika, potravinářství) se používá desítky let," uvádí jeho dodavatel, společnost Linde.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Vodíkový autobus TriHyBus

Vodíkový autobus TriHyBus

česká vodíková čerpací stanice

Čerpací stanice H2 450-20-20 HB dokáže plnit motorová vozidla plynným vodíkem o tlaku 350 bar. Stanice se skládá z dvoustupňového vodíkového kompresoru, který dosahuje svého nejvyššího plnicího tlaku 438 bar (při teplotě max 85°C). Tohoto tlaku je dosaženo pomocí nového procesu High Booster Process (proces s dotlačovaným kompresorem). Celá kompresorová stanice je umístěna v železobetonovém kontejneru. Příslušné komponenty čerpací stanice jsou navrženy tak, aby její úprava na vyšší provozní tlak - až 1000 barů - byla snadno realizovatelná. Vodík je skladován v nadzemním zásobníku o objemu 50 m3, pro vlastní čerpání vodíku do motorových vozidel pak slouží nízkotlaká, střednětlaká a vysokotlaká sekce.

Autoři: ,




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...

r.v. 2017, naj. 21 900 km, diesel, 1. majitel
783 682 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.