Česko má první „benzinku“ na vodík ve střední Evropě. Je v Neratovicích

  16:00aktualizováno  16:00
První čerpací stanice vodíku v Česku zahájila provoz v Neratovicích. Bude u ní tankovat unikátní autobus, který bude v Neratovicích vozit cestující.

Čerpací stanici po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) v Řeži a společnost Linde Gas. Náklady na celý projekt byly tři miliony eur. Z toho milion stála pumpa, další milion vývoj a stavba vodíkového autobusu. Tři čtvrtiny nákladů pokryly dotace od státu a EU.

Čerpací stanice bude plnit vozidla plynným vodíkem o tlaku 300 barů. Například naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72 tisíc metrů krychlových (zhruba šest tun) vodíku.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

vodík pro budoucnost

10. 9. 2009 byla v Berlíně podepsána dohoda, která si klade za cíl vyhodnocení vodíkové infrastruktury v Německu a podporu sériově vyráběných vozů na vodíkový pohon. Partnery projektu nazvaného
"H2 Mobility jsou Linde, Daimler, EnBW, OMV, Shell, Total, Vattenfall, The NOW GmbH National Organisation Hydrogen a Fuel Cell Technology.

"Je to jediná vodíková stanice nejen v Česku, ale v celé střední a východní Evropě," uvedl vedoucí marketingu společnosti Linde Pavel Jirsa. Stanice podobného typu je například v Amsterdamu, Barceloně a Portu. V Evropě je v provozu několik desítek vodíkových čerpacích stanic, velká část v sousedním Německu. Velkou flotilu vodíkových prototypů má Linde Gas v Berlíně, kde jsou tři vodíkové čerpací stanice a kde probíhá intenzivní testovací provoz.

"Čerpací stanici bude zatím využívat speciální autobus neratovické městské hromadné dopravy," řekl Jirsa. První vodíkový autobus v Česku - prototyp nazvaný TriHyBus - vyrobila plzeňská Škoda Electric. Trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější.VÍCE O ČESKÉM VODÍKOVÉM AUTOBUSU ČTĚTE ZDE

Autobus bude koncem roku nasazen na lince, která v pracovní den najezdí průměrně 180 kilometrů. Jízdné zůstane nezměněno. Luděk Janík, vedoucí oddělení vodíkových technologií výzkumného ústavu v Řeži, uvádí, že provozní náklady jsou u vodíkového autobusu asi o třetinu nižší v porovnání s dieselovým autobusem.

"V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta," dodal Pavel Jirsa z Linde. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur (asi 130 korun).

Cena, kterou bude Veolia za jedno natankování platit, bude ale nižší. "Je tam určitá dohoda o nižší ceně. Jedná se přece jenom o zaváděcí provoz, budeme vyhodnocovat řadu dat," vysvětlila jednatelka Veolie Eva Kočová.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. "Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům," dodala Kočová.

"Při dodržení všech bezpečnostních norem a předpisů je riziko v podstatě nulové. Vodík je sice novinkou v dopravě, nicméně v průmyslu (chemie, elektrotechnika, potravinářství) se používá desítky let," uvádí jeho dodavatel, společnost Linde.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Vodíkový autobus TriHyBus

Vodíkový autobus TriHyBus

česká vodíková čerpací stanice

Čerpací stanice H2 450-20-20 HB dokáže plnit motorová vozidla plynným vodíkem o tlaku 350 bar. Stanice se skládá z dvoustupňového vodíkového kompresoru, který dosahuje svého nejvyššího plnicího tlaku 438 bar (při teplotě max 85°C). Tohoto tlaku je dosaženo pomocí nového procesu High Booster Process (proces s dotlačovaným kompresorem). Celá kompresorová stanice je umístěna v železobetonovém kontejneru. Příslušné komponenty čerpací stanice jsou navrženy tak, aby její úprava na vyšší provozní tlak - až 1000 barů - byla snadno realizovatelná. Vodík je skladován v nadzemním zásobníku o objemu 50 m3, pro vlastní čerpání vodíku do motorových vozidel pak slouží nízkotlaká, střednětlaká a vysokotlaká sekce.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Najdete na iDNES.cz