Česko se stává zemí kruhových objezdů

  • 49
Na českých silnicích se ročně objeví desítky nových kruhových objezdů. Mají snížit počet vážných nehod. Ne každý je však bezpečný a ne každý plní svůj účel. Nejeden kruhový objezd zamotal v poslední době odborníkům hlavu. Patří mezi ně i kuriózní případ rušné křižovatky Kunratické spojky s Vídeňskou ulicí na jižním okraji Prahy. V posledním roce před stavbou kruhového objezdu se na křižovatce stalo téměř padesát havárií.

Zranilo se při nich více než dvacet lidí. Když zde vznikl kruhový objezd, mnohdy označovaný také jako rondel, počet nehod se téměř pětkrát snížil a zranění tu nejsou skoro žádná. Jenže se stalo něco, co se jinde nestává, a nikdo s tím proto nepočítal. Řidiči začali bourat na příjezdech do křižovatky. Na jednom z nich se počet dopravních nehod šestkrát zvýšil.

Řidiči si ještě nezvykli
Důvod je jednoduchý. Mnozí řidiči si zatím na okružní křižovatky nezvykli, neumějí se na nich chovat a přijíždějí k nim příliš rychle. V případě Kunratické spojky mají na nehody vliv ještě časté dopravní zácpy v jejím okolí. Fungování okružních křižovatek dlouhodobě sledoval pražský Ústav dopravního inženýrství. I přes výše zmíněné komplikace došel k jednoznačnému závěru. "Na většině míst se po stavbě okružních křižovatek snížil počet nehod a zranění o 50 až 90 procent," uvádí ústav ve své zprávě.

Právě snížení počtu nehod a vážných zranění je hlavním důvodem, proč se v České republice kruhové objezdy stavějí na stále více místech. Na počátku devadesátých let jich bylo v celé republice jen několik. Ve větší míře se začaly stavět až v posledních letech. Dnes jich jsou stovky. Hlavně v malých městech však s nimi mají řidiči stále problémy. Většinou si stěžují, že křižovatka jejich jízdu příliš zpomaluje, ale právě to je jejím účelem. Rovně, přes těžké zátarasy, chtěl nedávno například projet řidič kruhovým objezdem v Přerově. Šlo o první podobnou křižovatku v okrese a řidič tvrdil, že prostě zátarasy, které jeho vůz spolehlivě zastavily, na místě nečekal.

Křižovatku zničil autobus
Podobné problémy měli i v severočeské Kadani. Tam museli opravovat jeden kruhový objezd poté, co ho zdemoloval linkový autobus. Řidič s autobusem plným cestujících z místa dokonce ujel. Díky záznamu z městského kamerového systému byl krátce poté dopaden. Pro většinu méně zkušených řidičů je však na kruhových objezdech hlavním problémem skutečnost, že nevědí, kdo má na křižovatce přednost. Tu mají auta, která jedou po objezdu, před vozidly, která k němu přijíždějí. "Řidiči se prostě musí na kruhových objezdech naučit jezdit. Všude ve světě se tak jezdí," komentoval váhání řidičů například Zdeněk Kukrál z českobudějovického dopravního inspektorátu.

Řidiče však může zmást, že v České republice stále existuje i několik kruhových křižovatek, kde platí přesně opačná pravidla. Například na jedné křižovatce v Písku musí řidič jedoucí po objezdu dát přednost zprava těm, kteří na křižovatku přijíždějí. "Stále vznikají křižovatky, o jejichž přínosu pro bezpečnost lze pochybovat," kritizuje brněnské Centrum dopravního výzkumu další rizikový objezd u obchodního centra na okraji Olomouce.

Otázky a odpovědi o kruhových objezdech:
* Proč se stavějí kruhové objezdy?
Snižují počet dopravních nehod na křižovatkách o 50 až 90 procent. Na takových křižovatkách také často úplně vymizí smrtelná zranění.
* Je možné postavit kruhový objezd místo kterékoliv křižovatky?
Ne. Kruhový objezd není vhodný ve všech případech. V České republice existuje několik křižovatek, které zůstaly nebezpečné, protože byl objezd postaven špatně.
* Kde například je stavba kruhového objezdu nevhodná?
* Na rychlostních komunikacích
To je případ křižovatky u obchodního centra Globus v Olomouci. Křižovatka stojí na rychlostní komunikaci, je příliš široká a v jednom směru umožňuje téměř přímý průjezd. Podle odborníků může být bez dalších úprav nebezpečná.
* Křižovatkou prochází tramvajová trať
Případ jedné z nejstarších okružních křižovatek v bývalém Československu - stojí na Vítězném náměstí v Praze a denně jí projede padesát tisíc automobilů. I po mnoha úpravách a po uzavření některých příjezdových cest zůstává křižovatka jednou z nejnebezpečnějších v hlavním městě. Nejvíce nehod se na ní stalo před šesti lety - 103 za rok.
* Kde je například stavba kruhových objezdů vhodná?
* Do křižovatek ústí komunikace stejného významu
* Ze všech stran přijíždí do křižovatky přibližně stejný počet vozidel
* V místech, kde se mění charakter území: například hranice města
* Místo neřízených křižovatek s velkým počtem nehod a zranění, pokud se u této křižovatky nepředpokládá provoz více než 2000 aut za hodinu

Lázně Bohdaneč budou mít objezd i s vodotryskem

Obyvatelé východočeských Lázní Bohdaneč si museli kruhový objezd vybojovat. Nikdo ho tady neplánoval. Ale bez něj by lázeňské náměstí zůstalo nebezpečné.
Lázně Bohdaneč - V malebném městečku žije něco málo přes tři tisíce obyvatel. Takřka celým městem však prochází hlavní silniční tah z Chlumce nad Cidlinou do Pardubic. A to byl problém. Lázněmi Bohdaneč projede většina řidičů, kteří do Pardubic přijíždějí například z Prahy po nedokončené dálnici na Hradec Králové. Hlavní silnice vede i po náměstí. Ale ani tady velké množství řidičů nešláplo na brzdu a náměstím projížděli velkou rychlostí. Na náměstí se silnice často nedala ani přejít, aby přitom člověk neriskoval život.

Problém mohl vyřešit kruhový objezd, který by projíždějící auta zpomalil a dal šanci i chodcům. V plánech rekonstrukce místního náměstí však objezd nebyl. Když se obyvatelé města domluvili, že kruhový objezd chtějí, zašli na radnici. Úředníci jim dali časem za pravdu a na základě odborných analýz a zkušeností z jiných měst původní návrh přestavby náměstí změnili. Nyní už se nová křižovatka staví a místní lidé se těší, že bude brzy fungovat. Neklesne tím sice počet projíždějících aut, ale život na náměstí bude bezpečnější. "Jistěže je lepší, když nebezpečnou křižovatku, kde každý rok došlo k několika dopravním nehodám, vystřídá objezd. Ten je podle mě určitě bezpečnější," říká například Martina Jandová, která ve městě bydlí od narození.

Zároveň však má z takového typu křižovatky obavy, i když jiného rázu. Potvrzuje, že lidé v malých městech zatím nejsou na kruhové objezdy příliš zvyklí. "Nejsem zkušená řidička a na kruhovém objezdu mám strach, abych neudělala něco špatně," přiznává Jandová. "I když v sousedních Pardubicích občas takovou křižovatku projíždím, budu si muset ze začátku dávat pozor," dodává vzápětí. Kruhový objezd bude stát přibližně deset milionů korun, které zaplatí stát. Na rozdíl od dalších křižovatek, jež se po celé republice v současné době stavějí, Lázně Bohdaneč vyřeší několik problémů najednou. Spolu s křižovatkou totiž kompletně přestaví celé náměstí, jehož rekonstrukci chystali místní úředníci už dlouho. Má se změnit v park, který by byl důstojným lázeňským centrem. Nový kruhový objezd bude výjimečný nejen tím, že má usměrňovat provoz na důležitém silničním tahu přímo uprostřed lázeňského náměstí. Výjimečná bude i konečná podoba křižovatky. Zatímco střed jiných kruhových objezdů obvykle vyplňuje pouze zeleň, tady bude stát velká fontána. Nové křižovatky se Bohdanečtí dočkají v nejbližších měsících.