Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko se zařadilo do desítky zemí s nejnebezpečnějšími silnicemi

aktualizováno 
Dvakrát si rozmyslete, než si naplánujete cestu automobilem do Ruska, na Slovensko či do Polska, varuje na svých internetových stránkách americký časopis Forbes. Tyto tři země jsou totiž podle něj na špici nově zveřejněného žebříčku deseti zemí OECD s nejnebezpečnějšími silnicemi na světě.

Ilustrační foto | foto: policie ČR

Do desítky států s nejvyšším počtem smrtelných nehod se na deváté pozici ale dostala i Česká republika, před ní jsou na osmé příčce Spojené státy a desítku zemí uzavírá Belgie. Tento seznam je součástí zprávy Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD).

OECD u svých členských států zjišťovala počet úmrtí při dopravních nehodách na milion obyvatel a také na milion vozidel v roce 2007. Forbes vypracoval žebříček deseti nejnebezpečnějších zemí zprůměrováním obou hodnot.

OECD

Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) je pařížská mezivládní organizace sdružující tři desítky hospodářsky nejsilnějších států světa s pluralitním demokratickým zřízením a tržní ekonomikou.

Rusko zatím členem OECD není, ale tato organizace ho v květnu 2007 pozvala k jednání o přijetí společně s Chile, Izraelem, Estonskem a Slovinskem. ČR je členem OECD od roku 1995.

Nejhorší situace je na silnicích států bývalého sovětského bloku v Evropě, kde je politická infrastruktura dezorganizovaná a slabá. V Rusku, které je na špici žebříčku s 235 úmrtími na milion obyvatel a s 939 smrtelnými nehodami na milion vozidel ročně, se vládě nedaří prosadit dodržování povolené rychlosti a zakročit proti alkoholu za volantem, píše Forbes.

Na druhém místě je Slovensko, kde v roce 2007 na silnicích zemřelo 122 lidí na milion obyvatel a policie zaznamenala 426 smrtelných nehod na milion vozidel. Česká republika na deváté příčce měla podle žebříčku předloni 118 úmrtí na milion obyvatel a 235 smrtelných nehod na milion vozidel.

Jedním z překvapení žebříčku jsou Spojené státy, které jsou na osmém místě se 163 úmrtími na milion vozidel. Ačkoli americká dopravní policie je v porovnání se zeměmi, jako je Rusko, mnohem výkonnější, na smrtelné bilanci se nepříznivě podepisuje zvyk amerických dospívajících holdovat alkoholu a poté sednout za volant, což přispívá k vysokému počtu obětí na silnicích.

Nevládní organizace, které se zaměřují na bezpečnost dopravy po celém světě, ovšem varují, že nejnebezpečnějšími zeměmi co do silničního provozu rozhodně nejsou členské státy OECD. Nijak nepřekvapí, že nejhorší situace je v lidnatých rozvojových zemích, jako je Čína, Indie či Jihoafrická republika.

Ekonomiky těchto států se velmi rychle rozvíjejí a nové automobily zahlcují místní silnice příliš vysokým tempem - průměrný roční nárůst počtu vozidel je v těchto zemích odhadován na 15 procent. Místní policie pak nezvládají zajistit dodržování dopravních předpisů a rozvoj může v mnoha oblastech přinést kulturní šok, například při vybudování dálnice ve venkovských oblastech, kde lidé netuší, že přecházet před rychle jedoucím autem není stejné jako přejít silnici před pomalu se pohybující rikšou.

Kde je na silnici nebezpečno

nejnebezpečnější země počet dopravních nehod na milion obyvatel počet dopravních nehod na milion vozidel
1. Rusko 235 939
2. Slovensko 122 426
3. Polsko 147 310
4. Turecko 68 594
5. Maďarsko 123 347
6. Korea 127 317
7. Řecko 121 226
8. USA 136 163
9. Česká republika 118 235
10. Belgie 100 168
Zdroj: Forbes

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Ford Transit Connect 1,8 Connect. Super...
Ford Transit Connect 1,8 Connect. Super...

r.v. 2013, naj. 87 000 km, diesel, 1. majitel
228 690 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.