1931 Wikov 35 Kapka
Jeden z nejzajímavějších vozů české automobilové historie vznikl v prostějovské továrně Wichterle a Kovářík. Wikov 35, přezdívaný Kapka, se stal senzací pražského autosalonu v říjnu 1931. Byl to vůbec první československý aerodynamický automobil.
„Kapkovitým tvarem karoserie vozu Wikov snižuje se nejen odpor vzduchu a zvyšuje se rychlost vozu, ale zmenšuje se značně i spotřeba paliva,“ zdůrazňoval dobový reklamní leták. Bohužel to nestačilo. Do roku 1933 v Prostějově vyrobili jen pět exemplářů, nevýhodou byla příliš těžká karoserie a vysoká cena.
Technické údaje: 4 válce, 1 742 cm³, 35 koní (26 kW), 105 km/h, 10–12 l/100 km,75 000 Kč
1933 Z4
Od léta 1933 prodávala brněnská Zbrojovka nový typ Z4 s přezdívkou „Silná čtyřka“, první sériově vyráběný československý automobil s předním pohonem. Automobilka ho nabízela ve verzích polokabriolet, roadster, tudor či sportovní kupé. Byl to oblíbený model, do roku 1936 se ho v pěti sériích vyrobilo 2 680 kusů.
Popularitě „Silné čtyřky“ pomohla i řada tehdejších celebrit – jezdili s ní mimo jiné Vlasta Burian či Hana Vítová.
Technické údaje: 2 válce, 905 nebo 980cm³, od 19 koní (14 kW), 100 km/h, 10–12 l/100 km, od 22 400 Kč
1934 Tatra 77
Ve své době to byla naprostá senzace, která ohromila úplně všechny. Celosvětově první sériově vyráběný vůz s aerodynamickou karoserií vycházel z prací konstruktéra Paula Jaraye, šéfkonstruktérem auta byl legendární Hans Ledwinka. Auto bylo perlou autosalonů v Praze, Berlíně a Paříži; nadchlo i Adolfa Hitlera, který ho považoval za „ideál pro německé dálnice“.
Přestože bylo – vždy na individuální objednávku – vyrobeno pouze 255 kusů, legenda přežívá až do dnešních dnů. Několik zachovalých exemplářů se pravidelně umisťuje v anketách o nejkrásnější auta všech dob.
Technické údaje: 8 válců, 2 969 cm³, 60 k (44 kW), 145 km/h, 14–16 l/100 km, 98 000 Kč
28. října 2018 |