Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko zažije příští rok dálniční boom

  12:30aktualizováno  12:30
Letos to je přesně šestašedesát let. Na rýsovacím prkně inženýrů se tehdy poprvé objevila čára spojující Prahu s Českými Budějovicemi. Návrh budoucí dálnice. Píše se podzim 2005. Plány z roku 1939 platí stále. Ovšem jen na papíře. A z Prahy do Českých Budějovic se stále jezdí téměř výhradně po nebezpečných silnicích.

JAK SE STAVÍ DÁLNÍCE? INFOGRAFIKA

Dálnice D3 se v celé své délce nezačne stavět dřív než po roce 2010.

"Je to rozhodně nejkomplikovanější dálnice v celém Česku," připouští mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

"Ve středních Čechách chybí třeba konečné rozhodnutí, kudy přesně dálnice povede. To ale ovlivnit nedokážeme, musí rozhodnout politici."

Jak získat peníze
Stavba dálnic je skutečně v Česku vrcholně politická záležitost.

Čtěte také: Kolik stojí kilometr dálnice? A jak dlouho se staví?

"Dvacetitunový kamion při přejezdu způsobí tutéž škodu, jako když projede šestnáct tisíc osobních aut," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman ...VÍCE
"Problém je v tom, že se každý snaží vylobbovat peníze pro dálnici právě ve svém regionu. Těch peněz je ale mnohem méně, než kolik by na všechny plánované stavby bylo potřeba. To ale pak znamená, že se staví úseky po čtyřech kilometrech," říká poslanec ODS Tom Zajíček.

"Je prostě potřeba jasně říct, jaké jsou priority, a do těch pak investovat." On sám je přitom příkladem "regionálního lobbisty": právě díky němu se našly peníze na zhruba deset kilometrů luxusní "čtyřproudovky" před Pískem, součást dávno plánovaného spojení Prahy s Bavorskem. Sám Zajíček přitom z Písku pochází.

Jen o něco delší kus dálnice pak najde řidič i na druhé trase z Prahy na jih: u Tábora. Na celou dálnici z Prahy do Budějovic však bude čekat ještě nejméně deset let. "Tehdy taková šance byla, kdyby ale tehdy bylo jasně dáno, že má přednost jiná trasa, smířil bych se s tím," tvrdí Zajíček.

Ministerstvo dopravy však poslanci Zajíčkovi oponuje: které dálnice a rychlostní silnice mají zelenou, je podle nich jasné. "Obsahuje to naše dopravní koncepce i vládní prohlášení. Přednost má především dostavba stávajících dálnic," říká Viktor Meca z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Nejnebezpečnější silnice vedou na Teplice a Hradec Králové

Dálnice, doprava

Nejnebezpečnější úseky na českých hlavních tazích jsou přeplněné silnice v oblastech, kde je plánována výstavba dálnic ...VÍCE

Politik rád pomůže
Dálnice jsou v Česku spolehlivým volebním tahákem - a jen kvůli málokterému tématu jsou politici ochotni překonávat běžné stranické spory a navrhovat tak neobvyklé zákony jako kvůli "zjednodušení" jejich stavby.

Už v roce 1999 chtěla skupina poslanců všech stran zásadně omezit práva veřejnosti při úředním schvalování dálnic. Tehdy ještě neuspěla. O rok později už však Sněmovna přijala zcela ojedinělý speciální zákon "o dálničním obchvatu Plzně" -a tehdejší předseda dolní komory Václav Klaus to v rozčilení označil za "konec Sněmovny".

Letos na jaře zase skupina levicových poslanců z východních Čech tlačila Sněmovnou - až po vetu Senátu nakonec neúspěšně - vyvlastňovací zákon, který se měl vypořádat s majiteli pozemků "blokujícími" dostavbu dálnice do Hradce Králové. A stavitelé dálnic jako by se chtěli za podporu odvděčit. V Česku se teď staví rekordní množství nových dálnic - a jen příští rok, kdy jsou shodou okolností volby, bude podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Hořeního pro řidiče otevřeno nových dvaasedmdesát kilometrů.

"Nikdy se tak rychle dálnice nestavěly. Dá se to označit za dálniční boom, " říká Hoření. Politici, kteří by se v předvolební kampani rádi blýskli snímky ze slavnostního otvírání nových dálnic, však prý mají smůlu. "Všechny se zprovozní až na konci roku, tedy po volbách. Stavba dálnic se počítá na několik roků. A příští rok se to prostě sejde," říká Hoření.

JAK SE STAVÍ DÁLNÍCE? INFOGRAFIKA

Tunel Libouchec, most přes Jílovský potok

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.