Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko - země autovraků

aktualizováno 
Systém ekologické likvidace autovraků by se měl podle Sdružení zpracovatelů autovraků změnit, měl by na něj přispívat stát i majitelé vozů.

Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

Nyní zákon přikazuje úhradu výrobcům nebo dovozcům aut. Ti ale často využijí svého postavení na trhu a uzavřou s autovrakovišti smlouvy tak, aby jim nic platit nemuseli, řekl na brněnském autosalonu Václav Volejník ze Sdružení zpracovatelů autovraků.

Některé firmy požadují samostatnou vyhlášku, kterou by hlídalo ministerstvo průmyslu a obchodu.

V Česku se ročně z registru odhlásí kolem 60 000 aut. Jen zhruba třetinu z toho čeká ekologická likvidace. Zbytek skončí mimo licencovaná autovrakoviště.

V ČR je tak nyní zhruba 300 000 autovraků mimo odpadiště - například na parkovištích nebo na volných prostorách. Autovraků přitom podle odhadů bude přibývat. V českém registru aut v posledních letech roste podíl ojetých vozů na úkor nových.

Průměrné stáří dnešních autovraků je 25 let, 92 procent tvoří značka Škoda a modely výrobců z bývalého východního bloku. Třeba za Škodu 120 dostane její majitel ve výkupně železa asi 2500 Kč. Podobné ceny mají i vrakoviště.

Na cenách šrotu teď přitom celý systém autovraků závisí. Mnozí provozovatelé autovrakovišť jsou proto na hranici krachu, varuje sdružení.

"Tvrdíme, že systém likvidace je samofinancovatelný," míní Oldřich Adamec ze společnosti Metalšrot Tlumačov. Zároveň ale přiznává, že jeho firma má na českém trhu dominantní postavení.

Menší zpracovatelé ale navrhují, aby se do financování zapojil stát a v přijatelné podobě také noví majitelé aut.

Ti nemůžou podle Evropské unie za likvidaci vozu platit, mohli by ale přispívat poplatkem hned při nákupu, stejně jako je to například u ledniček.

Upravit by to mohla nová vyhláška, která by zároveň přenesla kontrolu nad vraky z ministerstva životního prostředí na ministerstvo průmyslu a obchodu.

Podle platné legislativy je autovrak na vrakovišti nebezpečný odpad, a proto je problematika součástí zákona o odpadech. K průmyslu má ale podle sdružení mnohem blíže.

"Až 90 procent starého auta lze ale využít jako druhotné suroviny. Nerecyklovatelný odpad představuje asi deset procent," popsal Volejník.

Autoři: ,




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.