Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V tatrovkách z Kopřivnice zahynulo víc nacistických pohlavárů než v boji

  9:46aktualizováno  9:46
Vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle britského spisovatele Stephena Colea za volanty legendárních aut zahynulo více nacistických důstojníků než v boji.

Tatra 77 na aukci společnosti Bonhams v Paříži v roce 2013 | foto: B.v.Rotz (zwischengas.com)

„Po invazi do Československa ve třicátých letech se mezi nacistickými vysokými důstojníky staly velmi populární,“ řekl Cole o tatrovkách s přelomovou aerodynamickou karosérií deníku The Telegraph

 „Vysoce postavení nacisté jezdili v autech velmi rychle, ale ke své smůle je nevalně řídili, takže v ostrých zatáčkách ztráceli kontrolu, vyletěli ze silnice a často umírali po nárazu do stromu. Spojenci o tatrovkách mluvili jako o své tajné zbrani proti nacistům,“ dodal populární britský spisovatel.

Tatra 87

Tatra 87

 Technické muzeum Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku má fotografie, na kterých je s vozidly Tatra řada nacistů, kteří si tato auta oblíbili. O tom, že někteří z nich při nehodách zahynuli, slyšel i kurátor muzea Radim Zátopek. Neviděl ale žádné konkrétní dokumenty, které by to potvrzovaly.

Vůz Tatra 77, jehož duchovními otci byli šéfkonstruktér Hans Ledwinka a inženýr Erich Übelacker, byl poprvé veřejnosti představen v roce 1934; téhož roku začala výroba nejprve základního modelu a pak modelu 77a. O tři roky později zahájila automobilka montáž nástupnického modelu Tatra 87, který dostal silnější motor a vylepšený aerodynamický tvar karosérie s charakteristickou zadní ploutví.

Fotogalerie

Cole tvrdí, že se nacistům elegantní tatrovky velmi zamlouvaly, výjimkou nebyl ani vůdce Adolf Hitler. „Hitler auto uviděl a byl přesvědčen, že je to vůz budoucnosti. Chtěl, aby takový automobil lidé řídili na německých silnicích,“ uvedl. The Telegraph v této souvislosti poznamenal, že organizátor výstavby německých dálnic a ministr nacistického zbrojního průmyslu Fritz Todt označil Tatru 87 za dálniční automobil.

To, že se Němcům tatrovky líbily, potvrzuje i fakt, že lidový automobil Volkswagen označovaný jako Brouk se inspiroval Tatrou 97, která vznikla jako levnější alternativa k Tatře 87. Německá automobilka v roce 1961 pak v rámci urovnání sporu zaplatila československému výrobci tři miliony marek, dodal The Telegraph.

Slavná Tatra 87, kterou Hanzelka se Zikmundem projeli Afriku:

Autor:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.