Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český ementál

  16:01aktualizováno  16:01
Český ementál, tak se ironicky říká v zahraničí tuzemským silnicím. Dokonce i ředitel odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy Jan Slanec připouští, že jako řidič mírně závidí kvalitu silnic sousedům. Dodává, že existuje výhled nutnosti oprav do roku 2010, ale celkové náklady se odhadují na 390 miliard...

Vy, když sám řídíte, jste spokojen s kvalitou českých silnic?
Zdaleka ne. Samozřejmě bych si moc přál mít takové rovné a dobře propustné komunikace, jaké mají Němci nebo Rakušané. Ale musíme se měřit se souměřitelnými.

Neznamená to náhodou, že ohledně českých silnic házíte flintu do žita? Myslíte, že nikdy nebudou tak dobré jako v Německu?
Samozřejmě, že si to přeji. Ale musím být realista. Rakousko a Německo jsou pomalu už od konce války v čele žebříčku majitelů nejkvalitnějších cest. Nebudeme říkat podobné nesmysly jako komunisti, když vyhlašovali: Doženeme a předeženeme Západ!

My sice technologii známe, uměli bychom to, ale je to jen a jen otázka peněz. Máme k dispozici analýzu, která pracuje s konkrétními opravami, stavbami, s konkrétními úseky silnic a dálnic. Horizontem je rok 2010 a cena za to všechno je hodně vysoká...

Kolik?
Řádově by bylo možné dosáhnout dobrého stavu alespoň na dálnicích a silnicích první třídy za tři sta devadesát miliard korun.

A ty máte už připravené k dispozici?
Je otázka, kolik stát uvolní do fondu dopravní infrastruktury.

Technologicky tedy už umíme stavět i opravovat silnice stejně dobře jako Němci. Takže už nebudeme vídat silničáře s traktorem, konví horkého asfaltu a lopatami štěrku? Dost bylo flikování?
To - jak vy říkáte - flikování je způsob opravy používaný na celém světě. Samozřejmě, že existují sofistikovanější metody a stroje. A výsledek je kvalitativně jinde, ale to se zase vracíme k otázce peněz.

Ty chlapíky s konvemi asfaltu a lopatami před krátkou dobou zdědily kraje. A ty dnes bojují o to, jak budou dostávat peníze. A kolik! A na co! A jestli si samy budou moci určit, kolik na co vydají. Dokud ty peníze mít nebudou, tak zaplať pánbůh alespoň za tyhle opravy...

Když se má Česká republika poměřovat s poměřitelným, kdo to v Evropě vlastně je?
Členem Evropské unie je třeba i Řecko. A jak si ho všichni jako člena pochvalují! A když tam stavějí silnici, shrábnou svršek buldozerem, navezou násep a je hotovo! O nějakých svodidlech se tam nikomu ani nesnilo.

Takže naše silnice nebudou případně v Evropské unii nejhorší. To nás má těšit?
Těšit ne, vždycky nás bude hnát nespokojenost. Ale ať si každý vyloží to, co ho často štve, i trochu racionálně. Mám na mysli uzavírání dálnic kvůli opravám. Například D1. Ale proč je uzavřena? Protože se opravuje. Takže se alespoň pro tu nejvytíženější dálnici něco dělá. Stát na to nekašle.

Ale kde vezme stát ty miliardy do roku 2010, když dnes už vymýšlí, kde rozpočet přiškrtit a miliardy ušetřit?
To je otázka... Myslím, že skutečně bude muset vstoupit do tohoto odvětví privátní investor. Nebo investoři.

První pokus o kooperaci na výstavbě dálnice D47 privátním subjektem dopadl neslavně.
To ano.

Ale je třeba to zkoušet dál?
Ve světě to funguje.

Takže pěkné silnice, ale s pokladnami na mýtné?
Forem vybírání mýtného existuje víc. Myslím, že by se měl zpoplatňovat především provoz nákladní dopravy.

A proč se prostě ty peníze nenajdou tady, doma, v republice?
Česká ekonomika má nějakou výkonnost. A ta se přirozeně odrazí i na silnicích. To je celé.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Volkswagen stahuje 700 000 Tiguanů a Touranů, mohou totiž začít hořet

Volkswagen Tiguan

Německá automobilka Volkswagen celosvětově stahuje k opravě na 700 000 vozů současné generace modelů Tiguan a Touran...

Najdete na iDNES.cz