Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český ementál

  16:01aktualizováno  16:01
Český ementál, tak se ironicky říká v zahraničí tuzemským silnicím. Dokonce i ředitel odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy Jan Slanec připouští, že jako řidič mírně závidí kvalitu silnic sousedům. Dodává, že existuje výhled nutnosti oprav do roku 2010, ale celkové náklady se odhadují na 390 miliard...

Vy, když sám řídíte, jste spokojen s kvalitou českých silnic?
Zdaleka ne. Samozřejmě bych si moc přál mít takové rovné a dobře propustné komunikace, jaké mají Němci nebo Rakušané. Ale musíme se měřit se souměřitelnými.

Neznamená to náhodou, že ohledně českých silnic házíte flintu do žita? Myslíte, že nikdy nebudou tak dobré jako v Německu?
Samozřejmě, že si to přeji. Ale musím být realista. Rakousko a Německo jsou pomalu už od konce války v čele žebříčku majitelů nejkvalitnějších cest. Nebudeme říkat podobné nesmysly jako komunisti, když vyhlašovali: Doženeme a předeženeme Západ!

My sice technologii známe, uměli bychom to, ale je to jen a jen otázka peněz. Máme k dispozici analýzu, která pracuje s konkrétními opravami, stavbami, s konkrétními úseky silnic a dálnic. Horizontem je rok 2010 a cena za to všechno je hodně vysoká...

Kolik?
Řádově by bylo možné dosáhnout dobrého stavu alespoň na dálnicích a silnicích první třídy za tři sta devadesát miliard korun.

A ty máte už připravené k dispozici?
Je otázka, kolik stát uvolní do fondu dopravní infrastruktury.

Technologicky tedy už umíme stavět i opravovat silnice stejně dobře jako Němci. Takže už nebudeme vídat silničáře s traktorem, konví horkého asfaltu a lopatami štěrku? Dost bylo flikování?
To - jak vy říkáte - flikování je způsob opravy používaný na celém světě. Samozřejmě, že existují sofistikovanější metody a stroje. A výsledek je kvalitativně jinde, ale to se zase vracíme k otázce peněz.

Ty chlapíky s konvemi asfaltu a lopatami před krátkou dobou zdědily kraje. A ty dnes bojují o to, jak budou dostávat peníze. A kolik! A na co! A jestli si samy budou moci určit, kolik na co vydají. Dokud ty peníze mít nebudou, tak zaplať pánbůh alespoň za tyhle opravy...

Když se má Česká republika poměřovat s poměřitelným, kdo to v Evropě vlastně je?
Členem Evropské unie je třeba i Řecko. A jak si ho všichni jako člena pochvalují! A když tam stavějí silnici, shrábnou svršek buldozerem, navezou násep a je hotovo! O nějakých svodidlech se tam nikomu ani nesnilo.

Takže naše silnice nebudou případně v Evropské unii nejhorší. To nás má těšit?
Těšit ne, vždycky nás bude hnát nespokojenost. Ale ať si každý vyloží to, co ho často štve, i trochu racionálně. Mám na mysli uzavírání dálnic kvůli opravám. Například D1. Ale proč je uzavřena? Protože se opravuje. Takže se alespoň pro tu nejvytíženější dálnici něco dělá. Stát na to nekašle.

Ale kde vezme stát ty miliardy do roku 2010, když dnes už vymýšlí, kde rozpočet přiškrtit a miliardy ušetřit?
To je otázka... Myslím, že skutečně bude muset vstoupit do tohoto odvětví privátní investor. Nebo investoři.

První pokus o kooperaci na výstavbě dálnice D47 privátním subjektem dopadl neslavně.
To ano.

Ale je třeba to zkoušet dál?
Ve světě to funguje.

Takže pěkné silnice, ale s pokladnami na mýtné?
Forem vybírání mýtného existuje víc. Myslím, že by se měl zpoplatňovat především provoz nákladní dopravy.

A proč se prostě ty peníze nenajdou tady, doma, v republice?
Česká ekonomika má nějakou výkonnost. A ta se přirozeně odrazí i na silnicích. To je celé.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.