Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český ementál: Kde jsou u nás nejhorší silnice

  17:00aktualizováno  17:00
Jedete si v klidu krajinou a najednou se ozve rána. První, druhá, třetí... Ale buďte v klidu. Nejste v minovém poli. Jen jedete po české silnici.

Opatrně! Jestliže si auto poničíte na děravé silnici, opravu si budete hradit sami | foto: Lukáš Procházka

Stav silnic po celé zemi je katastrofální. Až několik centimetrů hluboké díry, dlouhé praskliny a krajnice, které drží jen silou vůle.

Důvodem špatného stavu silnic však není jen studené počasí a agresivní sůl, ale také dlouhodobě opomíjená obnova.

Jaká je nejhorší silnice, kterou znáte? Pište do diskuze pod článkem.

Řidiči jsou téměř bez šance
"Dluh vůči silniční síti je velký. Zhruba každých deset až dvanáct let se má povrch silnic měnit, u nás však tato cykličnost nefunguje,“ říká ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm. To se samozřejmě podepisuje i na vozidlech.

"Letos se stává, že dost často přijíždějí motoristé, jejichž auta mají rozbité disky nebo proražené pneumatiky,“ uvádí spolumajitelka třineckého pneuservisu Irena Skotnicová. Pokud si motorista na nekvalitní silnici poškodí vůz, má prakticky nulovou šanci se domoci nějaké náhrady. 

Většina nehod, jejichž příčinou je nerovný povrch vozovky, končí konstatováním, že řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky.

"Proti této velmi široce pojaté formulaci se nedá účinně bránit. A už vůbec ne, pokud je špatný úsek osazen příslušnými dopravními značkami,“ říká právník Jan Černý.

Za určitých podmínek však šance na úspěch existuje. "Vím o případu, kdy řidič jel po relativně nové silnici, kde dopravní značkou nebyla rychlost nijak omezena a nic nenasvědčovalo tomu, že by se mohla objevit nečekaná překážka. Přesto tam byl výmol o rozměru metr krát metr.

Řidič se mu nedokázal vyhnout, přestože povolenou rychlost nepřekročil. Nebyl nijak potrestán a žádost o náhradu škody byla vyřešena mimosoudně - čili úspěch,“ vzpomíná Černý.

Jistotu náhrady škody však nabízí prakticky jen havarijní pojištění. Pokud má motorista pocit, že má šanci uspět při vymáhání škody, měl by se chovat jako při běžné autohavárii.

"Zavolat policii, která zajistí potřebné důkazy. Chybět by neměli ani případní svědci,“ radí Jan Černý.

Díry nezmizí ani v létě
Jak dlouho budeme po rozbitých silnicích ještě jezdit? Správci silnic mají snahu většinu komunikací opravit do konce června. Ale je jasné, že se to určitě nepodaří všude.

"Peníze od státu čerpáme postupně, takže se může stát, že na některé úseky dojde až během pozdního léta,“ říká Jan Hoření, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které má na obnovu rychlostních komunikací a silnic první třídy k dispozici 2,4 miliardy korun.

"Aby silnice byly v takovém stavu, jak si všichni přejeme, potřebovali bychom několikanásobně víc,“ dodává Hoření.

Podobná situace je u silnic druhých a třetích tříd, které mají na starosti krajské úřady. Ani zde totiž nebude problém narazit na rozbitou vozovku během prázdnin.

"Opravy by měly skončit nejpozději na konci srpna,“ uvedl tiskový mluvčí středočeského krajského úřadu Martin Kupka.

Představitelé krajů se shodují, že peněz na opravy je málo. Přitom Správa silnic Karlovarského kraje letos investuje přibližně 300 milionů korun.

"To, co dnes dáváme na opravy, v podstatě nestačí ani na běžnou údržbu,“ říká šéf Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.

Jaká je nejhorší silnice, kterou znáte? Pište do diskuze pod článkem.

Nejhorší silnice v zemi

Karlovarský kraj
* silnice z Vřesové do Nejdku
* silnice z Ostrova do Mořičova

Ústecký kraj
* silnice z Lovosic na Cínovec
* silniční tah Karlovy Vary-Liberec

Liberecký kraj
* silnice Liberec-Jablonec n. Nisou
* silnice z České Lípy do Zákup

Plzeňský kraj
* dálniční přivaděč Domažlice-Nová Hospoda
* silnice v okolí Chanovic

Jihočeský kraj
* silnice Jindřichův Hradec-Kunžak
* silnice z Tábora do Mladé Vožice
Středočeský kraj
* spojnice Kolín-průmyslová zóna a továrna TPCA v Ovčárecké ulici
* most přes Labe v Nymburku

Praha
* Ukrajinská ulice (Vinohrady)
* Patočkova ulice (Břevnov)

Královéhradecký kraj
* silnice z Třebechovic do Kostelce nad Orlicí
* silnice z Rychnova nad Kněžnou do Ještěřice

Pardubický
* silnice kolem Hřebče na Svitavsku
* průtah Hrušovou u Vysokého Mýta

Kraj Vysočina
* silnice Pelhřimov-Horní Cerekev
* silnice z Bělé do Hříběcí

Moravskoslezský kraj
* silnice Český Těšín-Jablunkov
* silnice z Šenova do Frýdku-Místku

Olomoucký kraj
* silnice z Mikulovic do Zlatých Hor
* silnice z Litovle do Konice

Jihomoravský kraj
* silnice z Němčan do Kroužku
* silnice ze Slatiny do Střelice

Poznámka: stav k 5. 5. 2006.
Zjištění krajských redaktorů MF Dnes.


Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Najdete na iDNES.cz