Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český gordon budí víc pozornosti než ferrari

  13:07aktualizováno  13:07
Kdyby chtěla automobilka Škoda někdy udělat sraz třetiny aut, která kdy vyrobila, asi by jí pro jejich zaparkování nestačily všechny dálnice a silnice v zemi. Když se ale o víkendu do Plzně sjela auta značky Gordon, která se zde vyrábí asi deset let, stačila jim jen pětina malého parkoviště. Z dosavadních devatenácti vyrobených vozů jich na parkovišti stálo šest.

Plzeňský sraz Gordonů | foto: Jiří BervidaMF DNES

Co je Gordon? Dvoumístný kabriolet se skládací plátěnou střechou, který připomíná aerovky z třicátých let. Ovšem ručně vyráběné auto pohání výkonný motor z Fordu. Vůz se dokáže rozjet i rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině.

"Zatím si pamatuji, jaká se na každém z vyrobených vozů dělala vylepšení. I když díly, ze kterých vyrábíme, jsou pro všechny kusy stejné, každé auto je originál,“ říká Vladimír Friml, který stál nejen u založení firmy, ale také u vývoje Gordona.

Český roadster v arabských emirátech
Jezdí po Česku, ale mají ho i v Kuvajtu či Rusku Většina z dosud prodaných aut jezdí v České republice, ale prohánějí se i po silnicích ve Spojených arabských emirátech, v Kuvajtu nebo i v Rusku. V Plzni se objevilo jedno auto i s německou značkou a na dodání vozu čeká zákazník ve Španělsku.

"Právě do vozu pro Španělsko budeme v týdnu montovat supervýkonnou audioaparaturu. V minulosti jsme do auta dokázali zabudovat i klimatizaci, kterou si zákazník přál,“ vzpomíná Friml.

Auto které je krásné na pohled, evokuje časy první republiky. Je to stroj pro radost z ježdění, při kterém se vám vítr prohání ve vlasech. Tak charakterizují auta jejich majitelé.

Na tachometrech mají od čtyř do sedmdesáti tisíc ujetých kilometrů. "S autem jezdím pro radost, ale jenom po republice,“ říká muž z Prahy, jehož tachometr ukazuje necelých dvacet tisíc kilometrů. Jeden z majitelů ale s Gordonem jezdí pravidelně i na letní dovolené po celé Evropě, s autem najel bezmála sedmdesát tisíc kilometrů.

Tohle ručně dělané auto z Plzně si ale nemůže dovolit každý. Cena začíná na dvou milionech a dvou stech tisících korunách. Každý majitel přitom důkladně zná historii svého vozu. Když si ho kupuje, dostává fotoalbum, na kterém je zachycena výroba právě jeho vozu.

Auto jako honorář designérovi
S Gordonem jezdí i Plzeňan Karel Syka. "Zkušenosti s autem jsou intimní. Gordon je pro mě srdeční záležitost, protože jako designér jsem se podílel na jeho vývoji,“ říká. Jedno auto pro něj bylo i součástí honoráře.

"Mám zatím najeto asi pět tisíc kilometrů. Tohle auto je vyloženě pro radost. Nejlepší je jet po dobrých silničkách v lese nebo kolem rybníka,“ líčí Syka. Jako malý kluk toužil po aerovce. Když ho Vladimír Friml oslovil, aby pomohl s designem Gordonu, inspiroval se právě aerovkou a jejím designerem Sodomkou.

Plzeňský sraz Gordonů

Nápadnější než ferrari
Mezi českými majiteli gordonů, kteří většinou moc kilometrů nenajezdí, se vymyká Miroslav Marek. "Máme ho sedm let a máme najeto 70.000 kilometrů," přiznal.

Vždycky prý miloval stará auta, ale není dost šikovný ani nemá dost času na to, aby se staral o skutečného veterána. Moderní vůz Gordon ve stylu starých aut mu proto maximálně vyhovuje i na dlouhé dovolené po celé Evropě. Se svým temně zeleným gordonem se podíval několikrát do Francie, také na Korsiku, do Itálie, Černé Hory a Chorvatska.

"Je to nádhera, nejkrásnější třeba bylo, když jsme parkovali v Monte Carlu dole v přístavišti, vedle nás stálo ferrari a lamborghini a ten hrozen lidí stál okolo toho našeho. Když jim pak člověk může říci, že je to naše české auto, tak je to nádherný pocit," těší Marka.

Představí se pod eiffelovkou
Gordon se vyrábí v nenápadné dílně na okraji Plzně. Jeho sestavení je kompletně ruční práce, která zabere maximálně třem lidem až 400 hodin.

První Gordon byl vyroben asi před deseti lety. Zpočátku to byl typ se čtyřválcovým motorem o výkonu 130 koní, nyní firma získala homologace a splnila normu Euro 4 pro nový model - třílitrový šestiválec o výkonu 226 koní. Společnost zřídila zastoupení v Německu pro prodej vozů v Evropě, zájem o zakázkové vozy je v Japonsku.

"Zhruba za měsíc a půl máme předběžné přísliby od čtyř zájemců, očekáváme, že brzo se podaří získat i další klienty, připravujeme představení vozů například v Paříži u Eiffelovy věže," řekl manažer evropského zastoupení vozů Eugen Müller.

Luxusně vyhlížející Gordon má základ v hliníkové karosérii s prvky z laminátu, uhlíkových kompozitů a výlisků z ocelových plechů. Interiér rovněž v retro stylu je v kůži s částmi z cenného kořenového ořechového dřeva a chromu. Vepředu a vzadu jsou ocelové pomocné rámy. Roadster má plátěnou natahovací střechu. Uvnitř jsou brzdy a motor ford a převodovka z jaguáru.

Plzeňský sraz Gordonů

Autoři: , ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.