Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český ideál: benzinový kombík

aktualizováno 
Velký průzkum agentury STEM/MARK ukázal, podle čeho se Češi rozhodují při koupi auta. Hned za cenou je značka, důležitý je i výkon motoru.

Dacia Logan MCV | foto: Dacia

Jezdíte novým – nebo klidně i třeba pět let starým – kombíkem, například Škodou Octavia s motorem 1.6 MPi či Fordem Mondeo 1.8i? Pak vám před domem stojí ideální auto, které by si Češi přáli mít. Velké kombi za málo peněz, s benzinovým motorem, který bude mít výkon minimálně 60 kilowattů: takové požadavky na auto mělo nejvíce účastníků reprezentativního průzkumu, který v lednu provedla na zakázku automobilky Škoda Auto renomovaná agentura STEM/MARK. Údaje nyní poskytla Škoda exkluzivně k dispozici MF DNES.

O průzkumu

Na objednávku Škody Auto ho v lednu provedla agentura STEM/MARK.

Oslovila 1 002 respondenty, 48 procent mužů, 52 procent žen. Všichni byli starší 18 let, věkové kategorie byly rovnoměrně zastoupeny. 52 procent dotázaných byli zaměstnanci, osm živnostníci, 23 důchodci, zbytek nezaměstnaní nebo ženy na mateřské. 35 procent lidí odmítlo uvést výši příjmu domácnosti, nejvíce, 17 procent, mají měsíčně mezi 19 a 27 tisíci Kč, 16 procent domácností dá dohromady do 37 tisíc a dalších 16 procent hospodaří s maximálně 19 tisíci korunami. V průzkumu byli rovnoměrně zastoupeni obyvatelé malých obcí i velkých měst napříč Českou republikou.

Pokud by se tím Češi řídili bez výjimky, byly by tuzemské silnice plné Dacií Logan MCV – žádný jiný kombík u nás není větší a levnější. Jenže tak jednoduché to není: hned za cenou zajímá Čechy značka auta.

Kolik procent lidí chce

karoserii kombi: 32

karoserii sedan: 25

karoserii hatchback: 14

airbagy: 49

klimatizaci: 24

naftový motor: 32

benzinový motor: 53

výkon do 50 kW: 8

výkon do 60 kW: 13

výkon 70-90 kW: 41

ojetý vůz: 33

nový ze skladových
zásob: 23

nový objednaný do výroby: 15

Zdroj: STEM/MARK, Preference při výběru osobního automobilu, 01/2010, 1002 respondentů

A čísla se dají vnímat i opačně: jestliže 38 procent lidí se řídí při výběru auta hlavně cenou, vyplývá z toho, že dalších 62 procent lidí se ani v době krize na cenu nedívá jako na hlavní hledisko.

Evropská auta vedou

Průzkum, objednaný Škodovkou, neřešil, jakým značkám dávají lidé přednost. Stačí se však podívat do statistik – z loňských čísel Svazu dovozců automobilů SDA-CIA vyplývá, že vozy domácí automobilky vedou ve všech kategoriích – přestože nejsou nejlevnější. Průzkum tak potvrdil, co marketing Škody už dlouho ví: za "značkový" český vůz si Češi rádi připlatí. A na jejich konzervativní přístup doplácejí zvláště asijské značky – přestože jejich kvalita šla v minulých letech strmě nahoru, v ČR se pořád nejlépe prodávají evropské fordy, volkswageny, opely či renaulty. Jedinou výjimkou jsou "dvojčata" Kia cee’d a Hyundai i30, které se dostaly do první dvanáctky nejprodávanějších aut v Česku.

Větší důležitost značce než ceně auta přikládají obecně muži (37/32 procent), u žen je to obráceně – plných 43 procent dá na to, kolik auto stojí, pouze 30 procent na značku. Zájem o značku klesá s věkem – nejvíce ji řeší mladá a střední generace (do 44 let), u důchodců pak jen 25 procent lidí. Naopak, a to asi žádné překvapení nebude, důraz na značku vozu roste s tím, jak dobře domácnosti vydělávají.

Silnější motor, prosím

Přestože v západní Evropě prodej naftových aut rok od roku roste, v Česku chce více než polovina lidí v autě benzinový motor. Diesel preferuje pouze třetina lidí, hlavně podnikatelé a živnostníci. A skoro nikdo nechce jezdit pomalu: slabé motory do 50 kW (ještě před deseti lety je měla ve feliciích a fabiích většina Čechů) stačí jen osmi procentům lidí, třinácti 60kilowattový – ovšem plných 40 procent dotázaných požaduje, aby motor disponoval výkonem mezi 60 až 90 kilowatty. Důležité to je hlavně pro muže do třiceti let. Tady je však dobře vidět, jak se přání liší od skutečnosti: podle statistik SDA-CIA bylo loni 36 procent všech prodaných nových aut v kategorii malých a minivozů, a jejich motory málokdy mívají přes zmíněných 60 kW...

Kombík vede

Mezi prodejními experty z automobilek se říká bonmot: Evropa se dělí na Západ a Východ podle toho, jaká auta lidé chtějí. Na Západě kupují kombíky, na Východě milují sedany. Nikdo neví proč, ale je to tak. A průzkum STEM potvrdil, že Česko je i v tomhle přesně uprostřed kontinentu. Nejvíce, 32 procent lidí, touží po hranaté kombi karoserii, 25 procent – nejčastěji v kategorii seniorů – by rádo mělo sedan, tedy auto "s kufrem vzadu". Hatchbacky typu Škody Fabia už chce jen 14 procent lidí, dalších osm rádo "pseudoterénní" SUV. Jejich obliba stoupá u mladé generace do 29 let – tam by SUV chtělo už 12 procent kupců nového auta. Automobilky to dobře vědí, takže se levnější SUV v poslední době rojí: po Škodě Yeti vyráží nyní na trh superlevná Dacia Duster.

Málokdo chce na auto čekat

Plná třetina Čechů dává přednost ojetým autům, protože na nové nemají, to není velké překvapení, dovozy ojetin do Česka už spoustu let rostou. Další výhodou ojetiny je, že z ní z bazaru hned odjedete – protože Češi neradi čekají. Čtvrtina lidí by totiž vybírala nové auto z těch, která jsou zrovna na skladě, dalších devět procent hledá mezi předváděcími a referentskými (téměř novými vozy v autosalonech) auty. Pouze 15 procent lidí je ochotno vůz objednat a čekat, až bude vyroben, což většinou trvá kolem dvou až tří měsíců.

Bez airbagů to nejde

Velmi zajímavá čísla přinesl průzkum o tom, co dnes musí mít moderní vůz, aby přilákal zákazníky. Nejdůležitější pro téměř polovinu lidí je vysoká úroveň bezpečnosti – za nutné považují hlavně airbagy. Pohodlí už je zajímá trochu méně: tři čtvrtiny lidí by se obešly bez klimatizace, pouze deset procent trvá na centrálním zamykání; litá kola, elektricky ovládaná okna či autorádio požadují pouhá tři procenta lidí. A při výběru auta téměř vůbec nerozhoduje ani barva – podle ní by se řídila pouhá dvě až čtyři procenta lidí. Trochu lepší je to s designem vozu: ten považuje za hlavní 13 procent mladých lidí do 29 let a 11 procent bohatších domácností.

Nejprodávanější auta 2009 v ČR
1. Škoda Octavia 21 923
2. Škoda Fabia 17 175
3. Ford Fusion 6 957
4. Kia cee’d 4 110
5. Renault Mégane 3 644
6. Hyundai i30 3 274
7. Škoda Roomster 3 166
8. Volkswagen Golf 3 112
9. Škoda Superb 3 058
10. Peugeot 207 2 482
11. Ford Focus 2 430
12. Volkswagen Passat 2 256
Pozn.: Absolutní pořadí počtu prodaných vozů podle statistik SDA-CIA





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.