Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český řidič: smrtelné nebezpečí pro sebe i jiné

  8:40
Silnice v Česku jsou nemocné, nekázeň řidičů už výrazně přesáhla míru obvyklou v Evropě. A policie? Je skutečně tak bezmocná, jak tvrdí? Nevymlouvá se? Zatímco vzápadní Evropě adalších vyspělých zemích stále ubývá smrtelných dopravních nehod, v České republice se tato černá čísla nedaří snížit. Občas se sice vyskytne příznivější rok, avšak naděje obvykle záhy umírá při pohledu na nová statistická data.

"V přepočtu na milion obyvatel jsme na počátku devadesátých let na tom byli lépe než Evropská unie. Tam při nehodách na každý milion obyvatel připadalo více než sto padesát mrtvých a u nás jen 125," informuje vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy a spojů Karel Pospíšil. Dnes je průměr EU jen něco málo přes sto mrtvých na milion obyvatel (ve Švédsku dokonce jen šedesát), zatímco v tuzemsku je to přibližně 140.

V čem jsou čeští řidiči jiní

Vzhledem k tomu, že plných 95 procent nehod má na svědomí lidský činitel, zajímalo nás, v čem jsou čeští řidiči jiní. Z evropského výzkumu chování řidičů, na kterém se za Českou republiku podílelo brněnské Centrum dopravního výzkumu, vyplynulo, že čeští řidiči jsou jiní než většina jejich kolegů nejen v zemích EU, ale i v ostatních zemích střední či východní Evropy. Stejně nebo téměř stejně jako naši odpovídali jen slovenští respondenti. Nejzajímavější výsledky přineslo hodnocení vlastního stylu jízdy. Podíl řidičů, kteří vědomě jezdí nebezpečným způsobem (8,5 procenta), byl u nás nejen vyšší než v zemích EU, ale neměl konkurenci ani mezi státy střední a východní Evropy.

Další nelichotivý rekord drží čeští řidiči spolu se slovenskými v bezohlednosti k chodcům - podíl respondentů, kteří dávají chodcům přednost na přechodu, je nižší než kdekoliv jinde. Na to, že jsme ve statistikách smrtelných nehod celosvětově na osmém místě, má při srovnání s Evropou nepochybně vliv i daleko menší procento řidičů, kteří za všech okolností používají bezpečnostní pásy. Další velmi podstatný rozdíl mezi tuzemskými a zahraničními řidiči je v počtu kilometrů, které najedou během roku. Především v zemích Evropské unie se v průměru najezdí dvakrát více. Plných 40 procent našich řidičů ujede ročně méně než 5000 kilometrů.

Česká policie nemá respekt

Čeští řidiči daleko méně než lidé za volanty v západní Evropě respektují dopravní předpisy a policii. To se smutkem v hlase přiznává i vedoucí středočeského dopravního policejního inspektorátu Stanislav Huml: "Podívejte se, když Čech vyjede do Německa, okamžitě změní způsob jízdy. Snaží se dodržovat značky, rychlosti a podobně. U nás ví, že policistů je málo, že nemohou být všude, že i když jsou řidiči přistiženi při přestupku, tak to ještě neznamená, že budou citelně, a hlavně rychle postiženi.

Tohle už vědí i cizinci a začínají na našem území jezdit podobně špatně jako tuzemci." Šéf Besipu Karel Pospíšil není rozhodně nadšen tím, že policie nemá dostatečný respekt, přesto ji spíše hájí. "To, že si z nich lidé mnoho nedělají, je bohužel dáno především uvolněnými mravy, což je průvodní jev, který přišel po změně režimu na počátku devadesátých let a který ještě do jisté míry přetrvává," vysvětluje.

Za nehody mohou také paragrafy

Názory jak lidí z Besipu, tak policistů na to, co se musí udělat pro snížení počtu smrtelných nehod, jsou vcelku shodné a neliší se od toho, k čemu došli odborníci na tuto oblast v Evropě. Největšího - až padesátiprocentního - snížení smrtelných nehod by se dalo dosáhnout, kdyby se zlepšily silnice. To znamená, kdyby na nich výrazně přibylo kruhových objezdů a únikových retardérů, rozrostla se síť dálnic, a kdyby naopak ubylo nepřehledných zatáček. Tohle jsou ta nejdražší opatření. Hodně mohou pomoci nové předpisy a zákony. "Pro nás bylo doslova pohromou, když jsme vinou nového zákona přišli o možnost odebírat na místě řidičské průkazy. Máme statisticky doloženo, že za ty dva roky, co tenhle zákon platí, stoupl počet lidí, kteří před jízdou pijí, dvojnásobně," uvádí dopravní policista Huml.

"Proto potřebujeme, aby se nám pravomoc odebírat řidičáky vrátila, potřebujeme také zavedení bodového systému za přestupky. A také musíme vzít řidičům možnost hájit se tím, že přestupek zachycený kamerou nespáchali oni, ale že tehdy jejich auto řídil někdo úplně jiný," dodává policista. O tom, zda se policisté takových pravomocí dočkají, rozhodnou v poslední fázi až poslanci parlamentu. V této době již pracují expertní skupiny, které mají do konce roku pro vládu připravit návrh nových legislativních opatření. Podle Karla Pospíšila se bude pravděpodobně navrhovat také povinnost celoročního svícení a povinné používání dětských autosedaček na všech silnicích. I tato opatření by počet smrtelných nehod měla snížit.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...