Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český řidič: smrtelné nebezpečí pro sebe i jiné

  8:40aktualizováno  8:40
Silnice v Česku jsou nemocné, nekázeň řidičů už výrazně přesáhla míru obvyklou v Evropě. A policie? Je skutečně tak bezmocná, jak tvrdí? Nevymlouvá se? Zatímco vzápadní Evropě adalších vyspělých zemích stále ubývá smrtelných dopravních nehod, v České republice se tato černá čísla nedaří snížit. Občas se sice vyskytne příznivější rok, avšak naděje obvykle záhy umírá při pohledu na nová statistická data.

"V přepočtu na milion obyvatel jsme na počátku devadesátých let na tom byli lépe než Evropská unie. Tam při nehodách na každý milion obyvatel připadalo více než sto padesát mrtvých a u nás jen 125," informuje vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy a spojů Karel Pospíšil. Dnes je průměr EU jen něco málo přes sto mrtvých na milion obyvatel (ve Švédsku dokonce jen šedesát), zatímco v tuzemsku je to přibližně 140.

V čem jsou čeští řidiči jiní

Vzhledem k tomu, že plných 95 procent nehod má na svědomí lidský činitel, zajímalo nás, v čem jsou čeští řidiči jiní. Z evropského výzkumu chování řidičů, na kterém se za Českou republiku podílelo brněnské Centrum dopravního výzkumu, vyplynulo, že čeští řidiči jsou jiní než většina jejich kolegů nejen v zemích EU, ale i v ostatních zemích střední či východní Evropy. Stejně nebo téměř stejně jako naši odpovídali jen slovenští respondenti. Nejzajímavější výsledky přineslo hodnocení vlastního stylu jízdy. Podíl řidičů, kteří vědomě jezdí nebezpečným způsobem (8,5 procenta), byl u nás nejen vyšší než v zemích EU, ale neměl konkurenci ani mezi státy střední a východní Evropy.

Další nelichotivý rekord drží čeští řidiči spolu se slovenskými v bezohlednosti k chodcům - podíl respondentů, kteří dávají chodcům přednost na přechodu, je nižší než kdekoliv jinde. Na to, že jsme ve statistikách smrtelných nehod celosvětově na osmém místě, má při srovnání s Evropou nepochybně vliv i daleko menší procento řidičů, kteří za všech okolností používají bezpečnostní pásy. Další velmi podstatný rozdíl mezi tuzemskými a zahraničními řidiči je v počtu kilometrů, které najedou během roku. Především v zemích Evropské unie se v průměru najezdí dvakrát více. Plných 40 procent našich řidičů ujede ročně méně než 5000 kilometrů.

Česká policie nemá respekt

Čeští řidiči daleko méně než lidé za volanty v západní Evropě respektují dopravní předpisy a policii. To se smutkem v hlase přiznává i vedoucí středočeského dopravního policejního inspektorátu Stanislav Huml: "Podívejte se, když Čech vyjede do Německa, okamžitě změní způsob jízdy. Snaží se dodržovat značky, rychlosti a podobně. U nás ví, že policistů je málo, že nemohou být všude, že i když jsou řidiči přistiženi při přestupku, tak to ještě neznamená, že budou citelně, a hlavně rychle postiženi.

Tohle už vědí i cizinci a začínají na našem území jezdit podobně špatně jako tuzemci." Šéf Besipu Karel Pospíšil není rozhodně nadšen tím, že policie nemá dostatečný respekt, přesto ji spíše hájí. "To, že si z nich lidé mnoho nedělají, je bohužel dáno především uvolněnými mravy, což je průvodní jev, který přišel po změně režimu na počátku devadesátých let a který ještě do jisté míry přetrvává," vysvětluje.

Za nehody mohou také paragrafy

Názory jak lidí z Besipu, tak policistů na to, co se musí udělat pro snížení počtu smrtelných nehod, jsou vcelku shodné a neliší se od toho, k čemu došli odborníci na tuto oblast v Evropě. Největšího - až padesátiprocentního - snížení smrtelných nehod by se dalo dosáhnout, kdyby se zlepšily silnice. To znamená, kdyby na nich výrazně přibylo kruhových objezdů a únikových retardérů, rozrostla se síť dálnic, a kdyby naopak ubylo nepřehledných zatáček. Tohle jsou ta nejdražší opatření. Hodně mohou pomoci nové předpisy a zákony. "Pro nás bylo doslova pohromou, když jsme vinou nového zákona přišli o možnost odebírat na místě řidičské průkazy. Máme statisticky doloženo, že za ty dva roky, co tenhle zákon platí, stoupl počet lidí, kteří před jízdou pijí, dvojnásobně," uvádí dopravní policista Huml.

"Proto potřebujeme, aby se nám pravomoc odebírat řidičáky vrátila, potřebujeme také zavedení bodového systému za přestupky. A také musíme vzít řidičům možnost hájit se tím, že přestupek zachycený kamerou nespáchali oni, ale že tehdy jejich auto řídil někdo úplně jiný," dodává policista. O tom, zda se policisté takových pravomocí dočkají, rozhodnou v poslední fázi až poslanci parlamentu. V této době již pracují expertní skupiny, které mají do konce roku pro vládu připravit návrh nových legislativních opatření. Podle Karla Pospíšila se bude pravděpodobně navrhovat také povinnost celoročního svícení a povinné používání dětských autosedaček na všech silnicích. I tato opatření by počet smrtelných nehod měla snížit.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.