Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český roomsterobijec: kia z Nošovic

aktualizováno 
Severomoravské Nošovice vyzývají na souboj východočeské Kvasiny. To není pozvánka na utkání okresního přeboru ve fotbale, ale na duel Škody Roomster, který hraje první ligu v prodejích rodinných vozů kategorie MPV, s nováčkem, který má šanci v nejvyšší soutěži zabodovat.

Novou Kiu Venga navrhli v Německu a vyrábět se bude v nové továrně sesterského Hyundaie na severní Moravě.

Novinku – jeden z předsériových vozů – jsme projeli ještě v době, kdy se hřála v premiérové záři reflektorů frankfurtského autosalonu. Cena je zatím tajná, prý má startovat někde mezi 250 a 300 tisíci korunami. My tipujeme 270 tisíc. Chybět nebude dlouhá záruka: 5 let na celý vůz a 7 na hnací ústrojí, tak jako u většiny moderních vozů této značky.

Kia Venga

Výborný vzhled i praktičnost

Boubelatá novinka vypadá dost neasijsky. Korejská značka přetáhla před lety jednoho z designérů Audi a udělala dobře. Kie prodělaly za poslední roky velký pokrok, aby se zalíbily Evropanům.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Kia můžete koupit na www.automodul.cz

Ven je výborný výhled díky bohatému prosklení: trojúhelníkovými okénky v předních sloupcích vidíte dobře šikmo vedle třeba při parkování, zlepšuje se tak i přehled v zatáčkách. Řidič ocení i velká zrcátka, která se směrem vzhůru ještě rozšiřují.

Při srovnání se škodovkou vypadá venga vedle subtilního roomsteru velmi mohutně, i když je o necelých 14 centimetrů kratší. Uvnitř se přetahují o centimetry. Kia zaujme širokým interiérem, vpředu se v ní cítíte vzdušněji, na zadních sedadlech má zase víc místa pro nohy cestující v roomsteru. Kufr kie je o něco širší, v roomsteru je zase výš jeho strop.

Obě česká MPV mají posuvná zadní sedadla. Ve venze se dají posunout až o 13 centimetrů a změnit sklon opěradla. Základní objem kufru je 440 litrů, když si posunete sedadla vpřed, naložíte až 570, ve dvoumístném obsazení 1 253 litrů. Škodovka je na tom podobně: pětičlenná posádka v ní odveze 450 až 530 litrů.

Kia Venga

Kia má prakticky řešené dno kufru. Desku tvořící dno můžete nechat buď dole a stěhovat do kufru věci přes asi patnácticentimetrový práh, nebo zarovnáte podlahu s prahem, popřípadě i sklopenými zadními sedadly, a máte rovnou podlahu. Stačí vyndat spodní desku a zasunout ji do úchytu o patro výš. Mezi dnem a dojezdovou rezervou ještě zbude místo na praktický organizér na drobnosti. Když v roomsteru zadní sedadla nepotřebujete, necháte je doma, v kie je můžete pouze sklopit k podlaze.

Posezení s výhledem

Do vysoké karoserie vengy se dobře nastupuje. Konstruktéři využili oblíbenou fintu malých MPV: sedadla umístili výš od podlahy, takže sedíte vzpřímeněji než v normálním autě a s nohama dolů. Ušetří se tak místo v podélném směru. Sedadlo řidiče je sice výškově nastavitelné, ale řidič uvyklý klasicky stavěným autům chce sedět tak o pět centimetrů níž. Kdo chce raději vyšší posed, aby měl lepší přehled o provozu, bude si za volantem vengy libovat.

Kia Venga

Řidič se drží sportovně tvarovaného volantu, velmi hezky je rozvržený středový panel. Ovladače jsou dostatečně velké a při ruce, pouze tlačítko palubního počítače je trochu nezvykle nahoře nalevo nad rádiem.

Základní motor stačí, ale je hlučný

Pod kapotou bude základní nabídkou benzinová 66kilowattová 1.4. Při pojížďkách po městě je motor klidný a kultivovaný; když stojíte na křižovatce, vůbec o něm nevíte. Ve vyšších rychlostech však odhlučnění interiéru není nic moc; je slyšet hluk odvalujících se pneumatik i svist větru od předních sloupků poměrně vysoké karoserie. Motor je živý a rád se vytáčí, je otázkou, jak si poradí s vengou po střechu naloženou při cestě k moři. V jednomístném obsazení je svižná dost.

Pětistupňová převodovka je přesná, jen dráhy jsou trochu delší. V převodové skříni však citelně chybí šestka, i při zákonných dálničních rychlostech tak točí na pětku zbytečně vysoké otáčky – 4 000 při 130 km/h.

Spotřeba nejvíc závisí na stylu jízdy: při svištění po dálnici šplhá k 8 až 9 litrům, jízda po okreskách při dodržování rychlostních limitů se odměnila spotřebou rovných 5 litrů; kombinovaně jsme jezdili za necelých sedm.

Kia Venga

Podvozek je tvrdší, ale nevyklepe z váš duši, to škodovky mají tvrdší odpružení. Neumí tak výborně tlumit rázy od kol jako houpavé francouzské vozy, ale je jistý. Když venga obuje menší kola než naše nízkoprofilové 17palcové, bude ještě komfortnější. Základem budou patnáctipalcové pneumatiky.

V zatáčkách nová kia nezapře MPV, těžiště je přece jenom výše, takže zaznamenáte větší náklony. Stopu však drží statečně i díky doširoka rozkročeným kolům. Venga umí jet i ostřeji, přestože na to není dělaná. Jednoduchá zadní náprava tvořená vlečenými rameny a torzní příčkou na rozbité okresce občas odskočí, což však je této konstrukci vlastní.

Kia Venga v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
4068 x 1765 x 1600 x 2615
objem kufru (l)
440-1253
motor
benzinový 1,4 CVVT
výkon (kW/k)
66/90
max. rychlost (km/h)
168
spotřeba (l/100 km)
6,2
základní cena
250 000 - 300 000 Kč





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.