Stavba je unikátní tím, že křižovatka bude tříúrovňová. Takovou v Čechách ještě nemáme.

Stavba je unikátní tím, že křižovatka bude tříúrovňová. Takovou v Čechách ještě nemáme. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Český silniční unikát se staví u Hradce

  • 77
Unikátní tříúrovňová křižovatka, která spojí budoucí rychlostní silnici R35 ze severovýchodních Čech na Moravu se silnicí z Hradce Králové do Pardubic, vyrůstá u Opatovic nad Labem. Řidiči se mohou těšit, že čtyřpruh mezi Opatovicemi a Hrobicemi bude průjezdný už v listopadu příštího roku, tedy více než půl roku před celkovým dokončením stavby.

Zhruba třetina prací z celkového objemu 1,7 miliardy korun je už hotova. Investor - Ředitelství silnic a dálnic - dosud u Opatovic prostavěl 535 milionů korun.

"Stavba je unikátní ani ne tak rozsahem, jako tím, že křižovatka bude tříúrovňová. Takovou v Čechách ještě nemáme," uvedl Ondřej Šuch ze společnosti Skanska DS, která od května 2007 křižovatku staví.
Originální křížení čtyřproudových silnic připomíná z výšky obrovského motýla, po dostavbě bude tento dojem ještě impozantnější.

"Silnice z Hradce Králové do Pardubic vytvoří průjezdnou rychlodráhu nejnižším patrem. Nad ní bude druhé patro v podobě kruhového objezdu o průměru 200 metrů, do něhož vyústí rychlostní silnice R35 a nájezdy a sjezdy ze silnice I/37 od Opatovic. Třetím patrem bude rychlostní silnice R35 ze severovýchodních Čech na Moravu, která překlene kruhový objezd ve druhém patře i spodní silnici v přízemí," popsal křižovatku projektový manažer Milan Zeman ze společnosti Skanska DS.

Jednotlivá patra budou zprovozněna postupně. Téměř jeden kilometr dlouhá estakáda tvořící nejvyšší patro mimoúrovňového křížení není přímou součástí této stavby, na ni bude přibližně za rok vypsáno další výběrové řízení.

Všechny práce probíhají za provozu, řidiči směřující z Hradce Králové do Pardubic projíždějí staveništěm sníženou rychlostí. Na staveništi pracuje denně 250 až 280 lidí, v pohybu je 25 bagrů a stovka nákladních aut. Stavbaři odkryli 200 tisíc kubíků ornice, násypový materiál má objem 1 300 000 kubíků. Dovážejí ho z písníků v okolí i třeba ze skrývky z Chvaletic, na některých místech se využívá i popílek a struska z opatovické elektrárny. Stavbu tvoří celkem 180 objektů.

Na dostavbu obří křižovatky netrpělivě čekají i řidiči z Hradce Králové. Nejprve jim usnadní cestu do Pardubic, později se lépe dostanou k dálnici D11 od Hradce do Prahy, která stále končí u Libišan, termín její dostavby je nejasný.

Řidiči z Hradce dnes k pražské dálnici přijíždějí několik kilometrů po přetížené silnici z Hradce Králové - Kuklen do Libišan. Po dostavbě křižovatky a zhruba dvoukilometrového úseku silnice R35 mezi křižovatkou, Libišany a dálnicí budou moci po výpadovce na Pardubice jet k opatovické křižovatce a od ní na dálnici. Doslova vysvobozením pro Hradec ale bude výstavba alespoň části silnice R35 směrem na Moravu, která se současně stane jižním obchvatem krajského města.

Tříúrovňová křižovatka