Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta z problémů podle GM: dvě kola, dvě místa

aktualizováno 
Vyřešení problému s městskou dopravou podle společností General Motors a Segway nespočívá na čtyřech, ale na dvou kolech. Obě společnosti pracují na vývoji elektrického dvoukolového dvousedadlového vozu, který má být ve městech rychlou, bezpečnou, levnou a čistější alternativou automobilům. Nový prototyp se jmenuje PUMA.

GM Segway PUMA | foto: GM

Obrovské nenažrané teréňáky to mají nahnuté, a s nimi i koncern GM. Dlouhé léta nejvetší automobilka světa - co do počtu prodaných aut - možná brzy klesne na třetí místo světa za Volkswagen (za první Toyotou už je od loňska). "Prodej aut v USA je nyní nejnižší za více než čtvrt století," napsala agentura AP. A samotné GM se teď připravuje na bankrot - více čtěte ZDE

Místo velkých plechových dinosaurů by v nabídce GM mohly zaujmout přibližovadla, proti kterým i takový smart plýtvá místem. Netradiční přibližovadlo by mohlo vyřešit problém ucpaných měst.

PUMA je zkratkou pro "Personal Urban Mobility and Accessibility", tedy projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti. Prototyp vozítka váží 136 kilogramů, pohání ho lithium-iontová baterie a využívá vyrovnávací technologii pro dvoukolová vozítka firmy Segway. Vozidlo může jet rychlostí až 56 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede 56 kilometrů.

Společnosti nezveřejnily cenu projektu, jenž je nyní testován v ulicích New Yorku. Náklady na provoz by podle nich v ideálním případě měly dosáhnout zhruba čtvrtiny až třetiny nákladů na provoz běžného automobilu. Zahrnují prodejní cenu, pojištění, údržbu a dobíjení. Do konce letošního roku prý má mít PUMA definitivní podobu a příští rok by GM mohlo odstartovat výrobu.

Vozidlo by také mělo být součástí komunikační sítě, která prostřednictvím komunikace s ostatními vozítky PUMA a technologii GPS umožní, aby se řídila sama. "Vůz se automaticky vyhne překážce jako chodník nebo jiné auto, a proto mu nikdy nehrozí srážka," vysvětluje viceprezident výzkumu a vývoje GM Larry Burns. PUMA tak nebude muset mít airbagy ani další tradiční bezpečnostní prvky. Bezpečnostní pásy má jen kvůli komfortu.

Segway již v roce 2001 představila dvoukolová vozítka Segway Human Transporter. Vozík je poháněný elektromotorem a k rozjezdu stačí pouze to, aby se řidič, opřený do masivních řidítek, předklonil.

Spolehlivý "balanc" udržuje vozítko díky technologii takzvané dynamické stabilizace, gyroskopům, čidlům náklonu a dvěma nezávislým servomotorům. Poloha je kontrolována stokrát za sekundu, takže například při záklonu vozítko okamžitě zareaguje a vyrovná polohu pohybem vzad.

 

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Najdete na iDNES.cz