Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta z problémů podle GM: dvě kola, dvě místa

aktualizováno 
Vyřešení problému s městskou dopravou podle společností General Motors a Segway nespočívá na čtyřech, ale na dvou kolech. Obě společnosti pracují na vývoji elektrického dvoukolového dvousedadlového vozu, který má být ve městech rychlou, bezpečnou, levnou a čistější alternativou automobilům. Nový prototyp se jmenuje PUMA.

GM Segway PUMA | foto: GM

Obrovské nenažrané teréňáky to mají nahnuté, a s nimi i koncern GM. Dlouhé léta nejvetší automobilka světa - co do počtu prodaných aut - možná brzy klesne na třetí místo světa za Volkswagen (za první Toyotou už je od loňska). "Prodej aut v USA je nyní nejnižší za více než čtvrt století," napsala agentura AP. A samotné GM se teď připravuje na bankrot - více čtěte ZDE

Místo velkých plechových dinosaurů by v nabídce GM mohly zaujmout přibližovadla, proti kterým i takový smart plýtvá místem. Netradiční přibližovadlo by mohlo vyřešit problém ucpaných měst.

PUMA je zkratkou pro "Personal Urban Mobility and Accessibility", tedy projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti. Prototyp vozítka váží 136 kilogramů, pohání ho lithium-iontová baterie a využívá vyrovnávací technologii pro dvoukolová vozítka firmy Segway. Vozidlo může jet rychlostí až 56 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede 56 kilometrů.

Společnosti nezveřejnily cenu projektu, jenž je nyní testován v ulicích New Yorku. Náklady na provoz by podle nich v ideálním případě měly dosáhnout zhruba čtvrtiny až třetiny nákladů na provoz běžného automobilu. Zahrnují prodejní cenu, pojištění, údržbu a dobíjení. Do konce letošního roku prý má mít PUMA definitivní podobu a příští rok by GM mohlo odstartovat výrobu.

Vozidlo by také mělo být součástí komunikační sítě, která prostřednictvím komunikace s ostatními vozítky PUMA a technologii GPS umožní, aby se řídila sama. "Vůz se automaticky vyhne překážce jako chodník nebo jiné auto, a proto mu nikdy nehrozí srážka," vysvětluje viceprezident výzkumu a vývoje GM Larry Burns. PUMA tak nebude muset mít airbagy ani další tradiční bezpečnostní prvky. Bezpečnostní pásy má jen kvůli komfortu.

Segway již v roce 2001 představila dvoukolová vozítka Segway Human Transporter. Vozík je poháněný elektromotorem a k rozjezdu stačí pouze to, aby se řidič, opřený do masivních řidítek, předklonil.

Spolehlivý "balanc" udržuje vozítko díky technologii takzvané dynamické stabilizace, gyroskopům, čidlům náklonu a dvěma nezávislým servomotorům. Poloha je kontrolována stokrát za sekundu, takže například při záklonu vozítko okamžitě zareaguje a vyrovná polohu pohybem vzad.

 

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.