Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští piráti silnic na dovolené ulehčí peněženkám, pokuty zdražují

  11:47aktualizováno  11:47
Řidiči, kteří se chystají vyrazit do zahraničí vlastním autem, by se měli pečlivě seznámit s dopravními předpisy dané země, aby se vyvarovali nečekaných výdajů na pokutách. Sousední státy v vesměs zpřísnily pokuty a další tresty za přestupky. V Maďarsku nebo v Rakousku mohou i dočasně zabavit auto.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Překvapení se mohou dočkat turisté například v Maďarsku, které zpřísňuje pokuty od 1. července. Za překročenou rychlost budou policisté moci udělit sankci v přepočtu až 27 200 korun. Stejný postih bude hrozit také těm, kteří sednou za volant podnapilí nebo projedou křižovatku na červenou.

Nezapnuté pásy na dálnicích vyjdou na 4 000 korun, naopak ale na 2 700 korun klesnou pokuty za telefonování za jízdy a za nepoužívání ochranných přileb nebo za to, když dítě nebude sedět v dětské sedačce.

Horní hranici pokut zvýšili zákonodárci na 300 000 forintů (přes 27 tisíc Kč) již v roce 2008. Takové finanční postihy byly ale doposud ukládány jen ve výjimečných případech, když například řidič vjede do přírodní rezervace nebo zastaví na železničním přejezdu.

Novinkou je možnost dočasného zabavení vozidla, jehož řidič nezaplatí pokutu. Maďarská policie tak chce zabránit zejména tomu, aby zahraniční šoféři opustili zemi dříve, než zaplatí pokuty. Když svůj dluh vyrovnají, získají automobil zpátky.

Zabavovat dočasně auta řidičům za nadměrnou rychlost i za další vážné přestupky, a to i cizincům, může i rakouská policie. Za překročení povolené rychlosti o víc než 30 kilometrů mohou řidiči zaplatit pokutu 1 700 až 3 600 korun. O řidičský průkaz na dva týdny pak navíc mohou přijít tehdy, pokud jedou v obci o 40 a mimo ni o 50 kilometrů rychleji, za překročení rychlosti v obci o 100 km/hod. hrozí ztráta řidičského průkazu na šest měsíců.

Na Slovensku se nesmlouvá

Tvrději se proti neukázněným řidičům zasahuje také na Slovensku, kde byl od letošního ledna zaveden pevný sazebník sankcí za každý konkrétní prohřešek, aby hříšníci nemohli smlouvat s policisty. Odstupňované jsou tresty za rychlou jízdu, a to v přepočtu od 240 do 15 000 korun v závislosti na naměřené rychlosti. Za jízdu na červenou hrozí pokuta 3 600 korun, při jízdě s alkoholem je to už ale 4 800 až 24 000 korun a k tomu zákaz řízení vozidla až na pět let. Nezapnuté pásy a používání mobilu za jízdy přijdou na 1 500 korun.

Levné není překročení povolené rychlosti ani v Polsku, kde za to hrozí pokuta 300 až 3 000 korun, stejně jako za jízdu na červenou. Mnohem tvrdší jsou ale postihy za jízdu pod vlivem alkoholu. Do 0,5 promile alkoholu v krvi hrozí hříšníkovi až 30 500 korun a zadržení řidičského průkazu na šest měsíců až tři roky. Při obsahu vyšším než 0,5 promile alkoholu v krvi jde o trestný čin a hrozí až dva roky vězení, ztráta řidičského průkazu a zákaz řízení na dobu od jednoho do deseti let.

V Německu si držte odstup

Zvláštnosti mají dopravní předpisy v Německu, kde řidič může dostat pokutu i za nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly nebo za nadávky policistům či nevhodná gesta.

Pozor na jazyk

Stará svině je u německé policie za 60 tisíc. Ceník pokut ZDE

Při nedodržení bezpečné vzdálenosti hrozí pokuta 700 až 10 000 korun, v horších případech i pozastavení platnosti řidičského oprávnění na jeden až tři měsíce. Překročení rychlosti se trestá pokutou až 16 500 korun, přičemž při překročení o víc než 40 kilometrů v hodině hrozí i odnětí řidičského průkazu. Až na deset tisíc se může vyšplhat pokuta za takzvané problikávání, když si řidič vymáhá na řidiči jedoucím před ním uvolnění cesty přepínáním světel.

V Německu se tvrdě trestají i nadávky policistům nebo nevhodná gesta a je pro to stanovený pevný sazebník. Za nejhorší gesto je považován zvednutý prostředníček, za nějž v může být udělena pokuta v přepočtu téměř 100 000 korun. V případě, že motorista připojí navíc fyzický útok, hrozí trest odnětí svobody.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.