Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští řidiči nemají příliš dobrou pověst

aktualizováno 
- Deset řidičů, kteří se buď narodili blíže či dále za českými hranicemi, nebo sice mají český pas, ale již delší dobu žijí v zahraničí, dostalo stejnou otázku.
»Co si myslíte,že je na tuzemských silnicích ve srovnání se zahraničím lepšího a v čem naopak místní řidiči a motorismus vůbec zaostávají?« Negativní postřehy jednoznačně mají navrch nad příjemnými zážitky. Jen řidiči z Itálie a africké Angoly si v odpovědích české řidiče chválí, jak jsou oproti motoristům na jejich domácí půdě ohleduplní.

Ostatní účastníci ankety hodnotili Čechy a Moravany za volantem mnohem hůře. »Často jezdím za obchodem do Českých Budějovic,kam vede obyčejná dvouproudá silnice. Když vidím, jak v kopci někteří řidiči předjíždějí nejméně stošedesátkou, nestačím se divit,« líčí své pocity Bill Durward, který se do Prahy přiženil před necelými čtyřmi lety z kanadského Toronta. »Ušetří sice na stokilometrové trase dvacet minut, ale má někdo právo kvůli tomu ohrožovat životy ostatních? U nás v Kanadě je nehoda, při níž dojde k úmrtí, považována za zabití druhého stupně,za což hrozí až patnáct let vězení,« srovnává odlišný přístup k odpovědnosti Bill Durward. »Dodržování pravidel asi v Česku moc nefunguje,mnohdy na cestách vítězí právo silnějšího, a to není dobré,« myslí si Petr Matoušek, který již třetí rok žije v A ustrálii. Hlavně majitelé silných vozů značek Mercedes a BMW mají prý v tuzemsku špatnou pověst. »Žil jsme tři roky v Ostravě a odvezl jsem si pocit, že tito řidiči jednají tak, jako by cesty patřily jen a jen jim,« domnívá se Holanďan Jacco Herpst. Za volantem výkonného automobilu však popadají silácké manýry i řidiče z motoristicky kultivovanějších zemí. »Tady, ve Spojených státech, se jezdí hodně slušně, jen řidiči rychlých BMW a Mercedesů občas zapomenou na dobré vychování,« líčí své postřehy Slávka Sieberová, žijící již přes třicet let za velkou louží. Jinýma očima vidí české řidiče Miro Dialamicua, angolský student v Praze. »Řidiči jsou tady daleko ukázněnější než v Angole. U nás všichni strašně spěchají, nadávají a troubí.« Podobné zkušenosti má i Andrea Colantoni, který vlastní italský a švédský pas. »V Římě jezdí řidiči ještě rychleji, nervózněji a méně ukázněně než v Praze,« srovnává. Podle dotázaných se chodcům na silnicích vede lépe v přemotorizovaném Sao Paulu, Německu, Holandsku, A ustrálii, Severní Americe i Švédsku. »Řidiči často chodci blahosklonně kynou, že může jít,« popisuje stav na amerických přechodech Slávka Sieberová. »V Praze musím občas zariskovat a nevím, jestli přejdu se zdravou kůží,« líčí své zážitky Miro Dialamicua z Angoly. »V Itálii se často stane,že řidiči projedou na červenou, když už jsou na silnici chodci - ti musí být pořád ve střehu,« prozrazuje na římské řidiče Andrea Colantoni. To lze nezřídka zažít i v tuzemsku. Hodnocení českých a moravských řidičů uzavírá Laosan Vong studující v Praze: »Občas za volantem schytám pár narážek z kategorie rasistických. Stojím třeba na křižovatce a nějací mladíci si na mne začnou ukazovat a smějou se mi. Raději dělám, jako bych je neviděl.«




Hlavně němečtí řidiči, zvyklí na toleranci a ohleduplnost, někdy žasnou, čeho se mohou od českých motoristů dočkat.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Najdete na iDNES.cz