Čeští řidiči se naučí jezdit úsporně

  12:00aktualizováno  12:00
"I v běžném provozu za dodržování pravidel silničního provozu se lze dostat se spotřebou u benzínových motorů hluboko pod 4 litry, u naftových dokonce pod 3 litry," říká Josef Pálka, předseda Autoklubu Škoda. Právě takové řidiče s nohou lehkou jako pírko, chce vychovat kampaň "Hledáme řidiče třídy A", která odstartovala tento víkend.

Řidiči se budou učit, jak jezdit úsporně | foto: Profimedia.cz

"Stejně jako doma nevětráme přebytečné teplo okny ven, ale snížíme výkon topení, i s autem lze jezdit úsporně a ekologicky s pozitivními dopady na životní prostředí i vlastní peněženku," říká pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek.

"Za účasti školených lektorů si úsporný způsob jízdy vyzkoušeli návštěvníci veletrhu Auto Praha 2007. Většina z nich se současně rozhodla zapojit i do doprovodné soutěže s dobrovolným závazkem dodržovat zásady úsporné jízdy v běžném provozu po dobu najetí 5 tis. kilometrů," říká Tomáš Voříšek, jeden z organizátorů akce.

V průběhu roku se budou řidiči na různých místech České republiky školit v úsporné jízdě. "Na těchto kurzech si řidiči budou moci své schopnosti bezplatně otestovat a za pomoci kvalifikovaných instruktorů osvojit některé užitečné návyky pro úspornou jízdu," vysvětluje Voříšek.

Kampaň podporovaná Evropskou komisí má u řidičů vzbudit zájem o jiné parametry aut než je maximální rychlost, zrychlení a objem kufru.

Kampaň má na mušce stále hlasitěji diskutovaný problém emisí vypouštěných spalovacími motory a s tím související otázku spotřeby pohonných hmot.

“Evropská unie v současnosti řeší problémy spojené se zvyšováním produkce emisí a spotřebou fosilních paliv v dopravě.

Jednou z možností jak snížit spotřebu paliv a produkci emisí je právě nákup efektivnějších, čistších vozidel a osvojení si správných řidičských návyků (EcoDriving)," říká Jindřich Fajka z oddělení dopravní politiky ministrestva dopravy.

"Způsobem řízení lze lehce ovlivnit dvacet i více procent normované spotřeby automobilu," říká Tomáš Voříšek.

"Pouhou změnou řidičských návyků, respektive dodržováním pravidel hospodárné jízdy (správné řazení, rychlost, nahuštěné pneumatiky atd.) lze významně snížit spotřebu energie bez ohledu na typ, velikost či výkon vozu."

Menší spotřeba=méně emisí
Se snižováním spotřeby jde ruku v ruce snižování množství vypouštěných emisí. (ČTĚTE...) "Některé verze nové fabie již nyní plní limity emisí CO2, které chce Evropská komise stanovit pro rok 2012," říká Martin Jahn z představenstva mladoboleslavské automobilky.

"Letos jsme představili vůz na CNG (zemní plyn), který bychom rádi prodávali i v ČR, pokud se podaří vytvořit dostatečnou obslužnou síť," doplňuje. 

"Novinkou je vůz používající palivo s 85procentním podílem bioethanolu. Ten je zatím určený pro švédský trh, kde tamní vláda kompenzuje řidičům vyšší cenu takových vozů."

"Pokud však chceme, aby bylo snižování emisí CO2 v automobilovém průmyslu skutečně účinné, musí se do toho zapojit všichni hráči včetně samotných řidičů," uzavírá Jahn.

Jako lednička
K tomu, jak této možnosti využívat, hodlá kampaň české řidiče motivovat prostřednictvím konceptu energetického štítkování se záměrem kategorizovat řidiče do energetických tříd dle obdobné metodiky, jakou známe u bílé techniky.

"V obchodech si dnes se samozřejmostí vybíráme chladničky, pračky, myčky energetické třídy A. Pokud vyšší energetickou efektivnost vyžadujeme od spotřebičů, proč si ji alespoň na čas nezkusit vyžadovat i u sebe,“ říká Jaroslav Maroušek, ředitel společnosti SEVEn, která je koordinátorem kampaně.

Jak šestřit za volantem
dodržujte předepsanou rychlost: vyhnete se nejden postihu ze srany policie, dodržováním předepsaných rychlostí ušetříte palivo v řádech desítek procent
jezdte plynule a předvídejte vývoj na silnici: při chytrém využívání setrvačnosti a rychlé akceleraci jen pokud to skutečně vyžadují jízdní okolnosti doedete dál a navíc bez stresu a bezpečně
eliminujte vysoké otáčky motoru:
*řaďte na vyšší rychlostní stupeň, jakmile je to možné
*při jízdě využívejte vždy nejvyšší možný rychlostní stupeň
*plynový pedál pokud možno nesešlapujte na maximum
palubní počítač - ekonoměr: sledujte ho, je to nejlepší trenér
pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách: při nákupu hleďtě spíše na kvalitu než na cenu
nevozte v autě nepotřebné věci: platí to i o střešním nosiči, pokud jej právě nepoužíváte, sundejte ho
používejte kvalitní olej a palivo: olej měřte pravidelně podle požadavků výrobce automobilu
racionálně využívejte vybavení ve voze: vyhřívání oken, vytápění, klimatizace, autorádio a další přístroje odebírají energii motoru, největším "žroutem" je klimatizace, která je schopná ubrat až několik kW výkonu
vybírejte vůz s nižší spotřebou
Trvalé snížení průměrné spotřeby o 1 l/100 km znamená při běžném proběhu 15 tis. km/rok úsporu 4,5 tisíc korun a 375 kg CO2.

Některé země EU zavedly systém štítkování automobilů. Hodnotícím ukazatelem jsou emise oxidu uhličitého (CO2) na ujetý kilometr. ETdy skleníkového plynu, jehož vypouštěné množství je přímo úměrné spotřebě paliva. Vůz třídy A vypouští nejméně CO2 (a také spotřebovává nejméně paliva), auto třídy G pak naopak znečišťuje ovzduší nejvíce.

Jak ekologický je váš vůz
energetická třída emise CO2 (g/km) spotřeba (l/100 km) benzin spotřeba (l/100 km) nafta
A 100 a méně do 4,3 do 3,7
B 101-120 do 5,2 do 4,4
C 121-150 do 6,5 do 5,6
D 151-165 do 7,0 do 6,1
E 166-181 do 7,8 do 6,7
F 182-201 do 8,7 do 7,5
G 202 a více nad 8,7 nad 7,7


"Energetický štítek se ukazuje jako bezvadná pomůcka pro zákazníka, když má volit zboží, které si koupí. Je to přehledné, jasné a každý se o to může snažit. Čím víc takových bude, tím lépe pro životní prostředí, klima, ovzduší, zdroje ropy, ale i jejich vlastní peněženky," říká ministr životního prostředí Martin Bursík.

"Hospodárné řízení vozů se zdaleka netýká pouze kategorie osobních vozů, spíše naopak – mnohem významnější efekt přináší u nákladních vozidel a autobusů, jejichž roční projezd běžně dosahuje až 100 i více tisíc kilometrů. Dobře vyškolení řidiči pak dokáží jen pomocí ekonomické jízdy svým dopravním firmám za rok ušetřit tisíce litrů paliva a desítky tisíc korun," říkají organizátoři akce.

"Každý, kdo se bude řídit dle pravidel řidiče třídy A, uspoří značné finanční prostředky na provoz vozidla. V neposlední řadě se zlepší plynulost dopravy a tím i situace v oblastech, kde se tvoří dopravní zácpy, které mají negativní dopady na životní prostředí,“ doplňuje Jindřich Fajka z ministerstva dopravy.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Najdete na iDNES.cz