Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští řidiči se naučí jezdit úsporně

  12:00aktualizováno  12:00
"I v běžném provozu za dodržování pravidel silničního provozu se lze dostat se spotřebou u benzínových motorů hluboko pod 4 litry, u naftových dokonce pod 3 litry," říká Josef Pálka, předseda Autoklubu Škoda. Právě takové řidiče s nohou lehkou jako pírko, chce vychovat kampaň "Hledáme řidiče třídy A", která odstartovala tento víkend.

Řidiči se budou učit, jak jezdit úsporně | foto: Profimedia.cz

"Stejně jako doma nevětráme přebytečné teplo okny ven, ale snížíme výkon topení, i s autem lze jezdit úsporně a ekologicky s pozitivními dopady na životní prostředí i vlastní peněženku," říká pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek.

"Za účasti školených lektorů si úsporný způsob jízdy vyzkoušeli návštěvníci veletrhu Auto Praha 2007. Většina z nich se současně rozhodla zapojit i do doprovodné soutěže s dobrovolným závazkem dodržovat zásady úsporné jízdy v běžném provozu po dobu najetí 5 tis. kilometrů," říká Tomáš Voříšek, jeden z organizátorů akce.

V průběhu roku se budou řidiči na různých místech České republiky školit v úsporné jízdě. "Na těchto kurzech si řidiči budou moci své schopnosti bezplatně otestovat a za pomoci kvalifikovaných instruktorů osvojit některé užitečné návyky pro úspornou jízdu," vysvětluje Voříšek.

Kampaň podporovaná Evropskou komisí má u řidičů vzbudit zájem o jiné parametry aut než je maximální rychlost, zrychlení a objem kufru.

Kampaň má na mušce stále hlasitěji diskutovaný problém emisí vypouštěných spalovacími motory a s tím související otázku spotřeby pohonných hmot.

“Evropská unie v současnosti řeší problémy spojené se zvyšováním produkce emisí a spotřebou fosilních paliv v dopravě.

Jednou z možností jak snížit spotřebu paliv a produkci emisí je právě nákup efektivnějších, čistších vozidel a osvojení si správných řidičských návyků (EcoDriving)," říká Jindřich Fajka z oddělení dopravní politiky ministrestva dopravy.

"Způsobem řízení lze lehce ovlivnit dvacet i více procent normované spotřeby automobilu," říká Tomáš Voříšek.

"Pouhou změnou řidičských návyků, respektive dodržováním pravidel hospodárné jízdy (správné řazení, rychlost, nahuštěné pneumatiky atd.) lze významně snížit spotřebu energie bez ohledu na typ, velikost či výkon vozu."

Menší spotřeba=méně emisí
Se snižováním spotřeby jde ruku v ruce snižování množství vypouštěných emisí. (ČTĚTE...) "Některé verze nové fabie již nyní plní limity emisí CO2, které chce Evropská komise stanovit pro rok 2012," říká Martin Jahn z představenstva mladoboleslavské automobilky.

"Letos jsme představili vůz na CNG (zemní plyn), který bychom rádi prodávali i v ČR, pokud se podaří vytvořit dostatečnou obslužnou síť," doplňuje. 

"Novinkou je vůz používající palivo s 85procentním podílem bioethanolu. Ten je zatím určený pro švédský trh, kde tamní vláda kompenzuje řidičům vyšší cenu takových vozů."

"Pokud však chceme, aby bylo snižování emisí CO2 v automobilovém průmyslu skutečně účinné, musí se do toho zapojit všichni hráči včetně samotných řidičů," uzavírá Jahn.

Jako lednička
K tomu, jak této možnosti využívat, hodlá kampaň české řidiče motivovat prostřednictvím konceptu energetického štítkování se záměrem kategorizovat řidiče do energetických tříd dle obdobné metodiky, jakou známe u bílé techniky.

"V obchodech si dnes se samozřejmostí vybíráme chladničky, pračky, myčky energetické třídy A. Pokud vyšší energetickou efektivnost vyžadujeme od spotřebičů, proč si ji alespoň na čas nezkusit vyžadovat i u sebe,“ říká Jaroslav Maroušek, ředitel společnosti SEVEn, která je koordinátorem kampaně.

Jak šestřit za volantem
dodržujte předepsanou rychlost: vyhnete se nejden postihu ze srany policie, dodržováním předepsaných rychlostí ušetříte palivo v řádech desítek procent
jezdte plynule a předvídejte vývoj na silnici: při chytrém využívání setrvačnosti a rychlé akceleraci jen pokud to skutečně vyžadují jízdní okolnosti doedete dál a navíc bez stresu a bezpečně
eliminujte vysoké otáčky motoru:
*řaďte na vyšší rychlostní stupeň, jakmile je to možné
*při jízdě využívejte vždy nejvyšší možný rychlostní stupeň
*plynový pedál pokud možno nesešlapujte na maximum
palubní počítač - ekonoměr: sledujte ho, je to nejlepší trenér
pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách: při nákupu hleďtě spíše na kvalitu než na cenu
nevozte v autě nepotřebné věci: platí to i o střešním nosiči, pokud jej právě nepoužíváte, sundejte ho
používejte kvalitní olej a palivo: olej měřte pravidelně podle požadavků výrobce automobilu
racionálně využívejte vybavení ve voze: vyhřívání oken, vytápění, klimatizace, autorádio a další přístroje odebírají energii motoru, největším "žroutem" je klimatizace, která je schopná ubrat až několik kW výkonu
vybírejte vůz s nižší spotřebou
Trvalé snížení průměrné spotřeby o 1 l/100 km znamená při běžném proběhu 15 tis. km/rok úsporu 4,5 tisíc korun a 375 kg CO2.

Některé země EU zavedly systém štítkování automobilů. Hodnotícím ukazatelem jsou emise oxidu uhličitého (CO2) na ujetý kilometr. ETdy skleníkového plynu, jehož vypouštěné množství je přímo úměrné spotřebě paliva. Vůz třídy A vypouští nejméně CO2 (a také spotřebovává nejméně paliva), auto třídy G pak naopak znečišťuje ovzduší nejvíce.

Jak ekologický je váš vůz
energetická třída emise CO2 (g/km) spotřeba (l/100 km) benzin spotřeba (l/100 km) nafta
A 100 a méně do 4,3 do 3,7
B 101-120 do 5,2 do 4,4
C 121-150 do 6,5 do 5,6
D 151-165 do 7,0 do 6,1
E 166-181 do 7,8 do 6,7
F 182-201 do 8,7 do 7,5
G 202 a více nad 8,7 nad 7,7


"Energetický štítek se ukazuje jako bezvadná pomůcka pro zákazníka, když má volit zboží, které si koupí. Je to přehledné, jasné a každý se o to může snažit. Čím víc takových bude, tím lépe pro životní prostředí, klima, ovzduší, zdroje ropy, ale i jejich vlastní peněženky," říká ministr životního prostředí Martin Bursík.

"Hospodárné řízení vozů se zdaleka netýká pouze kategorie osobních vozů, spíše naopak – mnohem významnější efekt přináší u nákladních vozidel a autobusů, jejichž roční projezd běžně dosahuje až 100 i více tisíc kilometrů. Dobře vyškolení řidiči pak dokáží jen pomocí ekonomické jízdy svým dopravním firmám za rok ušetřit tisíce litrů paliva a desítky tisíc korun," říkají organizátoři akce.

"Každý, kdo se bude řídit dle pravidel řidiče třídy A, uspoří značné finanční prostředky na provoz vozidla. V neposlední řadě se zlepší plynulost dopravy a tím i situace v oblastech, kde se tvoří dopravní zácpy, které mají negativní dopady na životní prostředí,“ doplňuje Jindřich Fajka z ministerstva dopravy.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...

r.v. 2017, naj. 24 122 km, diesel, 1. majitel
762 784 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.