Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestu u Zlína pokryl gumoasfalt. Bude tišší a bez výtluků, věří silničáři

  10:16aktualizováno  10:16
Silničáři poprvé v Česku zkoušejí položit na cestu vedoucí i mimo obec speciální povrch z asfaltu s příměsí gumy. Experiment testují na části silnice u Zádveřic na Zlínsku, kterou nyní budou sledovat. Doufají, že se potvrdí předpoklad, že i při vyšších rychlostech mimo obec bude taková silnice tišší a více vydrží.

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město použili speciální povrch z gumoasfaltu. Nyní budou sledovat, jak se experiment osvědčí. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

"Má několik výhod. Je mnohem méně hlučný, na silnici nestojí kaluže a pneumatika k němu lépe přilne," popisuje vlastnosti gumoasfaltu profesor Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, jehož výzkumný tým za touto metodou stojí.

V čem spočívá odlišnost od klasického asfaltu? "Přimíchává se tam granulát z drcených ojetých pneumatik," vysvětlil Petr Sadovský, výrobní ředitel uherskobrodské firmy RPG Recycling, která drť vyrábí.

Povrch silnice by tak měl být trvanlivější a méně náchylný na tvorbu výtluků. Ve Skandinávii nebo Spojených státech se podobná metoda úspěšně používá desítky let.

Speciální asfaltový povrch s příměsí gumy dosud v Česku leží pouze na několika krátkých úsecích cest ve městech. "Když jsme v létě opravovali cestu u Zádveřic, záměrně jsme asi dvousetmetrový úsek vynechali, aby se na něj mohl dát gumoasfalt," objasnil Karel Chudárek, šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Cesta u Zádveřic coby první mimo obec bude proto sloužit hlavně k otestování povrchu ve vyšších rychlostech. "Ještě do konce roku bychom chtěli provést nejrůznější zkoušky na rovnost, kluzkost nebo drenážní schopnost tohoto povrchu," naznačil Kudrna.

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...
Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...

Silničáři položili na cestu u Zádveřic speciální povrch z gumoasfaltu.

Další zkoušky pak silnici budou čekat na jaře, aby se výsledky mohly společně porovnat. Ale nejen to. Porovnávat se budou i úseky cesty, které leží hned vedle sebe, ale jeden má povrch z gumoasfaltu a druhý jen z klasického asfaltu.

Díky testům tak budou mít silničáři přehled, jak se oba materiály chovají a zda má cenu do gumoasfaltu investovat. Jeho pořizovací cena je totiž o něco vyšší než u klasického asfaltu.

"Je dražší o několik procent, ale z hlediska celé stavby jsou to náklady zanedbatelné," uvažuje Chudárek. Pokud by se totiž gumoasfalt osvědčil hlavně jako méně hlučný, dalo by se díky němu razantně šetřit na protihlukových opatřeních.

"Výměna oken nebo stavba protihlukové stěny jsou dnes nákladné záležitosti v řádu milionů korun. Zaplatit namísto toho za gumoasfalt by v konečném součtu určitě vyšlo levněji," poznamenal Chudárek.

Ihned ale upozorňuje: "Jde jen o test, je to takový pokus, jak bychom chtěli ušetřit. Pokud by se to osvědčilo, rádi bychom gumoasfalt použili i na jiných cestách v kraji."

Experimenty s využitím ojetých pneumatik mají na Zlínsku dlouhou tradici. Už v roce 1985 se tehdejší Výzkumný ústav gumárenský ve Zlíně snažil zpracovat pryžový granulát na desky pro výstavbu dětských hřišť nebo obrubníky, příliš však tehdy neuspěl.

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.