Vladimír Cettl ve Švédsku fotí dvě vrakoviště aut z 50. a 60 let minulého

Vladimír Cettl ve Švédsku fotí dvě vrakoviště aut z 50. a 60 let minulého století. | foto: Vladimír Cettl

Fotograf vraků odjel Škodou 100 do Švédska. Fotí vrakoviště z 60. let

  • 6
Ústecký fotograf a milovník zrezivělých starých vozů Vladimír Cettl vyrazil na výpravu do Švédska. Hodlá nafotit jedno z několika posledních velkých evropských vrakovišť aut z 50. a 60. let dříve, než ho pohltí divoká příroda. Na výpravu vyrazil čtyřicet let starým vozem Škoda 100.

"Vrakovišť starých veteránů je v celé Evropě už jen pár a já ve Švédsku vím o dvou, kde jsou auta z 50. a 60 let. Chci je ještě zachytit," říká Cettl.

Kromě vraků se chystá setkat i s fanoušky starých českých aut, ať už to jsou bývalí emigranti nebo ryzí Švédové, a zastavit se cestou zpět v soukromém muzeu vozů Tatra v Německu, kde chystá příští rok výstavu svých fotografií.

Na výpravu dlouhou přes 4 tisíce kilometrů se Cettl vydal se Škodou 100, kterou opravoval a renovoval s přestávkami pět let.

"Tato cesta mi byla motivací, abych auto konečně složil, byť to bylo trochu na poslední chvíli. Až tři týdny před odjezdem bylo v provozu. Dát ho dohromady mi hodně pomáhal kamarád, já dělal hlavně plechy a čalounění. Jsem přitom vyučený krejčí," podotkl Cettl.

Na cestu vyrazil s kamarádem Tue Pol Halvorsenem. Ten pravidelně v létě v Česku objíždí s další "stovkou" všechny srazy veteránů a začátkem září se vrací domů do Kodaně. "Tak jsme se spojili a do Dánska mne doprovodí," poznamenal Cettl.

Do Kodaně škodovka dojela bez problémů

Dobrodružný výlet na sever fotograf plánoval dva roky, před startem byla škodovka plná zásob, foťáků, objektivů, map, různých náhradních dílů a nářadí.

"Samozřejmě, že mám obavy, ale ledacos jsem schopen si sám opravit. A co nezvládnu, s tím snad pomohou fanoušci starých škodovek ve Švédsku. Mohl jsem jet modernějším vozem, ale u toho si v případě potíží nic neopravíte. A hlavně jsem se nechtěl vzdát toho, až na moji škodovku budou lidé cestou mávat," těšil se Cettl při odjezdu.

Do dánské metropole škodovka dojela bez problémů. Tachometr ukazoval 884 kilometrů.

"Auto šlape, jak má, jen se mi dvakrát povolil stěrač a otáčkoměr upadal do hibernace. Dvě třetiny jízdy byl mrtev, pak ale náhle ožil a ukazoval jako zamlada," ohlásil mailem Cettl z Kodaně, kde měl denní přestávku a po ní vyrazil ke švédsko-norské hranici.

Skvěle se prý zaběhl i zbrusu nový motor a bublá, jak má. "Na dálnici jedu takřka striktně stokilometrovou rychlostí, jen při předjíždění zrychluji. Spotřeba je překvapivě pod 7 litrů," popsal Cettl.

Zpět do Ústí by se měl vrátit nejpozději 7. října, další den totiž musí do práce. "Trošku se toho bojím, ale snad se v pořádku vrátím já i auto," dodal Cettl, který původně vraky hledal kvůli náhradním dílům, aby nakonec zjistil, že rezavé vozy ho jako fotografa fascinují víc než opravený veterán.