náhledy
Celkem deset nabíjecích stojanů, které dokážou souběžně nabíjet 14 elektromobilů vysokorychlostně a 6 vozů pomaleji, tvoří nový hub na šestém kilometru dálnice D1 ve směru na Brno.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Naftu, benzin, CNG a AdBlue na dvou stojanech pořídíte taky, prim ovšem hraje elektřina. Nechybí zde zázemí včetně restaurace, toalet a dětského hřiště. Na poutači cenu elektřiny nevidíte, provozovatelem nabíječek je ČEZ a nabíjí se podle pro všechny stanice aktuálně platného ceníku.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
První čtyři stojany jsou ultrarychlé (UFC) modely ABB Terra 184 HC, které na dvou konektorech nabídnou nabíjecí výkon až 180 kW. Je sdílený, pokud ke stejnému stojanu připojíte další vozidlo, rozdělí se na polovinu (90 kW pro každé auto).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Jen pozor, 180 kW je technický strop - odpovídá to maximálnímu proudu 200 A při maximálním napětí 900 V. To znamená, že vozidla s 800V architekturou, například KIA EV6, Hyundai Ioniq 5, nebo Porsche Taycan, se zde budou nabíjet výkonem až 160 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vozidlům s běžnější 400–500V architekturou, jako je Opel Corsa-e, se kterým jsme zajeli nabíječky vyzkoušet, pak nabíječky dodají výkon max. 80 - 100 kW. Což je téměř maximum, které toto vozidlo umí využít. Avšak v případě třeba Audi e-Tron bude nabíječka zdržovat.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Dva UFC stojany jsou osazeny dvojicí konektorů CCS, který je dnes standardem pro vysokorychlostní nabíjení u drtivé vetšiny elektromobilů. Kabely nejsou aktivně chlazené kapalinou, což snižuje pořizovací cenu i hlučnost při provozu, ale zase to vysvětluje ten 200A strop (při průchodu většího proudu by se kabel přehříval).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Konektory jsou nově chráněny krytkami a proto by se do nich neměla dostat špína ani v případě, že koncovku někdo nechá válet na zemi.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Další dva UFC stojany nabízí kombinaci konektorů CCS a Chademo (modrý konektor). Chademo je dnes spíše dosluhující japonský standard, který najdete zejména na elektromobilech od Nissanu, první generaci KIA Soul, nebo některých Mitsubishi. Využijí jej (s pomocí adaptéru) i majitelé starších elektromobilů Tesla s proprietární verzi Type2 (než Tesla přešla také na CCS).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Další dva stojany jsou klasické 50kW ABB Terra 54 CJT. U nich platí, že rychle nabíjet může jen jedno vozidlo, buď na CCS, nebo na Chademu, nikdy ne současně. Druhé vozidlo může být soubězně připojené k AC konektoru Type2 (Mennekes) a nabíjet se rychlostí 7,2 až 22 kW podle výkonu palubní nabíječky vozidla.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pokud jste se na fotkách nemohli dopočítat deseti stojanů, je to proto, že čtyři 50kW stanice jsou z druhé strany budovy se zázemím, přístupné jsou od Průhonic. V pozadí napravo vidíte dětské hřiště.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
To se nachází hned za hlavní šesticí nabíječek a projdete k nim skrze dveře v protihlukové stěně, nebo z prostoru restaurace.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nabíjecí hub a čerpací stanice nese název Pumpa a zaujme i architektonickým provedením. Škoda jen, že nabíječky (na snímku vlevo vzadu) nestojí pod střechou…
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
… proti nepřízni počasí tak budou chráněni jen ti, kdo přijedou pro tekutá paliva (a to ještě jen když nebude foukat vítr).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Uvnitř Pumpy najdete zázemí s toaletami, obchodem…
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
… restaurací…
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
… a prostorem, kam si během nabíjení můžete sednout s kávou, položit notebook a třeba pracovat.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Společnost ČEZ také oznámila zdražení nabíjení, nový ceník bude platit od 1. ledna 2022. U pomalého AC nabíjení nově za 1 kWh zaplatíte 4,96 Kč (6 Kč s DPH), u 50kW DC 6,61 Kč (8 Kč s DPH) a u ultrarychlých nabíječek 8,26 Kč (10,0 Kč s DPH). Cena reaguje na zdražení energií a více se přibližuje průměrným cenám nabíjení v EU.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Další nabíjecí huby přijdou již příští rok. „Již nějakou dobu se snažíme v rámci výstavby naší sítě instalovat na lokalitě alespoň dva stojany a tam, kde lze očekávat velkou poptávku po dobíjení, plánujeme dobíjecí huby. Na větší dobíjecí huby se v příštím roce mohou těšit řidiči v Praze, Plzni nebo například Mladé Boleslavi,“ uvedl na dotaz redakce Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nabíjecí huby nabízí i ostatní poskytovatelé nabíjení, zpravidla zatím ve skromnějším pojetí. Ten největší provozovaný sítěmi IONITY a Tesla stojí v Lovosicích.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
První nabíjecí hub s UFC nabíjením v ČR postavil v roce 2019 E.ON u Humpolce. Najdete zde i stojany Tesla Supercharger.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
První, byť maličký (na 4 vozy), hub PRE stojí i v pražských Holešovicích. Další nedávno vznikl u radnice Prahy 12, zde může rychle dobíjet jedno, pomaleji sedm aut.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Výkonný hub Škoda Energo stojí v Mladé Boleslavi, jsou zde čtyři 150kW a čtyři 75kW přípojky.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz