Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chandler Opera Coupé je auto pro sukni paní továrníkové

  13:47aktualizováno  13:47
Impozantní černý vůz zapomenuté značky Chandler z roku 1919 je unikát, který bývá hvězdou veteránských srazů. O uplynulém víkendu to byl nejstarší účastník mezi více než stovkou veteránů, které projely spanilou jízdou okolím Plzně.

Chandler Opera Coupé nemá sedadlo spolujezdce. | foto: ČTK

Jeho majitel jej do České republiky přivezl před šesti lety. Vůz v původním stavu na dřevěných kolech objevil v Německu. "Zajímavostí je jeho speciální typ karoserie. V autě není sedadlo spolujezdce a k dispozici vepředu je jen malé nouzové sedátko," popisuje majitel speciality Luboš Vaníček.

"Je to typ nazvaný Opera Coupé. Vyroben byl za jediným účelem, a sice aby ženu bohatého továrníka, tedy majitele vozu, odvezl do divadla v obrovské krinolínové sukni s drátěným korpusem. Žena tak seděla na zadním dvousedadle a měla díky chybějícímu přednímu sedadlu dostatek prostoru," vysvětlil.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů.

Chandler 27 Opera Coupé je hvězdou českých veteránských srazů

Malé sklopné sedátko u spolujezdce sloužilo jen výjimečně, například služkám při jízdě na nákupy a podobně.

Podle Vaníčka je vozidlo schopno vyvinout rychlost až 100 kilometrů za hodinu a před šest lety za něj zaplatil zhruba tolik jako za novou fabii. K veteránům se sběratel spolu s bratrem dostal díky otci, jenž spoluzakládal Veteran Car Club Plzeň, který jízdu veteránů pořádá.

Zapomenutá značka

Americká Chandler Motor Company vyráběla auta v počátcích automobilismu. V roce 1913 ji založil Frederick C. Chandler v ohijském Clevelandu.

Automobilka zaměřená na střední třídu Američanů zažila vrcholná léta v druhé polovině dvacátých let dvacátého století. V roce 1927 se prodalo 20 tisíc chandlerů, ale následující rok hospodaření skončilo s půlmilionovým prodělkem. V roce 1929 automobilku převzala firma Hupp Motor Works.

Kvůli použité technologii výroby do dnešních dob moc chandlerů nepřežilo. Rám nesoucí oplechování karoserie totiž neodolal zubu času.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.