Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Charles Rolls a Henry Royce: muži, kteří stvořili luxus na kolech

  18:49aktualizováno  18:49
Většina o něm slyšela, menšina jej viděla, jen vyvolení si do něj sedli. Přesto je ta značka symbolem pohodlí, bezpečnosti a především luxusu. Kdyby se v roce 1912 Titanik nepotkal s ledovcem, měl by tuto auru zřejmě on, takhle si doménu "koráb dopravy" pronajal Rolls-Royce. Právě před sto lety, 15. března 1906, vyjel na anglické silnice první vůz s touto značkou.
Charles Rolls a Henry Royce

Charles Rolls a Henry Royce - Charles Rolls (vlevo) a Henry Royce na nedatovaném komponovaném snímku. Zakladatelé automobilové značky Rolls-Royce se poprvé setkali 4. května roku 1904 v Manchesteru. | foto: ČTK

ROLLS-ROYCE

Před sto lety byl vyroben první rolls
...VELKÁ PŘÍLOHA

Už v květnu 1904 se potkali dva muži, jejichž iniciály příjmení měly stvořit legendární propletené RR.

Na jedné straně stál jednačtyřicetiletý Henry Royce, muž z chudých poměrů, který od rodinné mlynářské tradice utekl ke strojům a ve své londýnské dílně si hrál s přestavbou francouzské ojetiny Decauville 10 CV k obrazu svému.

Na straně druhé sedmadvacetiletý aristokrat Charles Rolls se zálibou v rychlosti, který si na svého koníčka vydělával dovozem zahraničních vozů. Luxusních. V květnu 1904 si oba muži plácli. Royce postaví auto, Rolls ho prodá.

Už první model byl "majstrštyk". Silver Ghost, se dvěma červenými R na přední masce a šesti válci pod kapotou, se stal legendou. Podle mnohých staromilců šlo o nejlepší auto historie.

Rollsy si okamžitě získaly reputaci, a pokud se britská šlechta rozhodla vyměnit své čtyř- až osmispřeží, obvykle sáhla po automobilu s figurkou Flying Lady na masce (od roku 1911). To už byla písmena RR v logu černá.

Charles Rolls se zabil při svém novém koníčku - letecké akrobacii, přepracovaný Royce se stáhl do ústraní a konstrukční oddělení vedl korespondenčně. Před novým šéfem firmy Claudem Goodhamem Johnsonem stály nové výzvy.

Především první světová válka. V rámci válečné výroby Rolls-Royce rozšířil výrobní portfolio o letecké motory, na jeho platformě vznikaly taktéž první obrněné vozy britské armády.

Letecké motory RR přesunuly první letadlo přes Atlantický oceán, obrněné vozy stejné značky zase vyvolávaly nadšení u Arabů, kdykoli je Lawrence z Arábie přijel burcovat k povstání proti Turkům. Letecké motory ostatně firma vyrábí dodnes.

Po válce se firma nicméně opět vrátila především k automobilům. Vedení vsadilo na auru poctivosti, spolehlivosti a kvality. Auta, ve kterých už deset let jezdila královská rodina, se prodávala sama. Alespoň těm, kteří na to měli. V roce 1929 představila firma první vůz z legendární řady Phantom, o dva roky později převzala konkurenční Bentley.

I druhá světová válka znamenala opět příklon k výrobě pro letecký průmysl, po válce firma v nastoleném trendu tentokrát pokračovala. Auta se nedostala úplně do pozadí - RR například vyrobil 18 kusů Phantomu IV, k jehož koupi byl oprávněn pouze ten, kdo byl králem či prezidentem, nebo představil začátek "stříbrné" série (po Silver Dawn přišly Silver Cloud a Silver Shadow) - ale letecké motory se staly trvalou a minimálně padesátiprocentní součástí aktivit firmy.

Právě letecké motory se pak málem staly katem celé historie. Obrovské náklady na vývoj proudového motoru RB 211 dostaly firmu do potíží, které vyvrcholily převzetím kontroly ze strany státu a následným odprodejem divize automobilů do soukromých rukou. Přes společnost Vickers se RR dostaly až do skupiny Volkswagen.

Tím ovšem peripetie Rolls-Royce neskončily. V roce 1998 přechází pod křídla BMW. Pod vedením mnichovské automobilky firma vyrábí svá luxusní auta pro aristokracii dodnes.

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.