Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Charles Rolls a Henry Royce: muži, kteří stvořili luxus na kolech

  18:49aktualizováno  18:49
Většina o něm slyšela, menšina jej viděla, jen vyvolení si do něj sedli. Přesto je ta značka symbolem pohodlí, bezpečnosti a především luxusu. Kdyby se v roce 1912 Titanik nepotkal s ledovcem, měl by tuto auru zřejmě on, takhle si doménu "koráb dopravy" pronajal Rolls-Royce. Právě před sto lety, 15. března 1906, vyjel na anglické silnice první vůz s touto značkou.
Charles Rolls a Henry Royce

Charles Rolls a Henry Royce - Charles Rolls (vlevo) a Henry Royce na nedatovaném komponovaném snímku. Zakladatelé automobilové značky Rolls-Royce se poprvé setkali 4. května roku 1904 v Manchesteru. | foto: ČTK

ROLLS-ROYCE

Před sto lety byl vyroben první rolls
...VELKÁ PŘÍLOHA

Už v květnu 1904 se potkali dva muži, jejichž iniciály příjmení měly stvořit legendární propletené RR.

Na jedné straně stál jednačtyřicetiletý Henry Royce, muž z chudých poměrů, který od rodinné mlynářské tradice utekl ke strojům a ve své londýnské dílně si hrál s přestavbou francouzské ojetiny Decauville 10 CV k obrazu svému.

Na straně druhé sedmadvacetiletý aristokrat Charles Rolls se zálibou v rychlosti, který si na svého koníčka vydělával dovozem zahraničních vozů. Luxusních. V květnu 1904 si oba muži plácli. Royce postaví auto, Rolls ho prodá.

Už první model byl "majstrštyk". Silver Ghost, se dvěma červenými R na přední masce a šesti válci pod kapotou, se stal legendou. Podle mnohých staromilců šlo o nejlepší auto historie.

Rollsy si okamžitě získaly reputaci, a pokud se britská šlechta rozhodla vyměnit své čtyř- až osmispřeží, obvykle sáhla po automobilu s figurkou Flying Lady na masce (od roku 1911). To už byla písmena RR v logu černá.

Charles Rolls se zabil při svém novém koníčku - letecké akrobacii, přepracovaný Royce se stáhl do ústraní a konstrukční oddělení vedl korespondenčně. Před novým šéfem firmy Claudem Goodhamem Johnsonem stály nové výzvy.

Především první světová válka. V rámci válečné výroby Rolls-Royce rozšířil výrobní portfolio o letecké motory, na jeho platformě vznikaly taktéž první obrněné vozy britské armády.

Letecké motory RR přesunuly první letadlo přes Atlantický oceán, obrněné vozy stejné značky zase vyvolávaly nadšení u Arabů, kdykoli je Lawrence z Arábie přijel burcovat k povstání proti Turkům. Letecké motory ostatně firma vyrábí dodnes.

Po válce se firma nicméně opět vrátila především k automobilům. Vedení vsadilo na auru poctivosti, spolehlivosti a kvality. Auta, ve kterých už deset let jezdila královská rodina, se prodávala sama. Alespoň těm, kteří na to měli. V roce 1929 představila firma první vůz z legendární řady Phantom, o dva roky později převzala konkurenční Bentley.

I druhá světová válka znamenala opět příklon k výrobě pro letecký průmysl, po válce firma v nastoleném trendu tentokrát pokračovala. Auta se nedostala úplně do pozadí - RR například vyrobil 18 kusů Phantomu IV, k jehož koupi byl oprávněn pouze ten, kdo byl králem či prezidentem, nebo představil začátek "stříbrné" série (po Silver Dawn přišly Silver Cloud a Silver Shadow) - ale letecké motory se staly trvalou a minimálně padesátiprocentní součástí aktivit firmy.

Právě letecké motory se pak málem staly katem celé historie. Obrovské náklady na vývoj proudového motoru RB 211 dostaly firmu do potíží, které vyvrcholily převzetím kontroly ze strany státu a následným odprodejem divize automobilů do soukromých rukou. Přes společnost Vickers se RR dostaly až do skupiny Volkswagen.

Tím ovšem peripetie Rolls-Royce neskončily. V roce 1998 přechází pod křídla BMW. Pod vedením mnichovské automobilky firma vyrábí svá luxusní auta pro aristokracii dodnes.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Najdete na iDNES.cz