Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete doklady k autu? Stačí si vybrat

  20:04aktualizováno  20:04
Redaktor MF DNES natočil skrytou kamerou, jak snadné je získat doklady od auta, které neexistuje. Koupit v Česku doklady, které lze použít k legalizaci kradených aut, není žádný problém. Reportérovi se to podařilo za několik minut.

Stačí si sehnat inzertní časopis a pár minut hledat.

Za několik tisíc korun jsou doklady k vybranému autu, klidně i k poslednímu modelu luxusní značky, vaše.

Pak je již jen na vás, co s nimi uděláte - hodí se ke kradenému autu nebo k „omlazení“ ojetiny.

Že je snadné se k dokladům dostat, dokazuje i test MF DNES. Z inzerátu, v němž jedno z pražských vrakovišť nabízelo - navzdory zákonům - víc než třicet technických průkazů k autům značky Opel, si redakce vybrala devatenáct let starý Opel Kadett.

Cena: čtyři tisíce korun. Pak už redaktor se skrytou kamerou vyrazil do vybraného vrakoviště.

Proč koupit "techničák"

K legalizaci kradeného vozu

Zlodějům stačí, aby ukradli třeba v Německu auto, k němuž seženou české doklady od zešrotovaného vozu.

Přes své kontakty se jim podaří zajistit, aby auto získalo i platnou technickou kontrolu, a vůz pak nabídnou k prodeji.

K "omlazeni" starého auta

Používá se hlavně u aut, která lze levněji pořídit v zahraničí. Do Česka se nesmějí vozit ojetiny starší osmi let, úřady by je nepustily na silnici.

Dovozce ojetinu přesto koupí s tím, že JI použije v tuzemsku na náhradní díly. Ve skutečnosti auto přihlásí na doklady jiného automobilu, který už byl v Česku evidovaný.

K většímu zisku

Majitel má starší vůz, ale koupí si k němu novější doklady. Může ho pak prodat s větším ziskem.

„Je zavrakovaný“

Jak se podařilo doklady nakonec koupit?

Na vrakovišti na okraji Prahy se ptám jednoho ze zaměstnanců na nákup dokladů. Během chvilky je vyhledá. Obchod ale zařizuje jeho kolega v malé budce obložené téměř ze všech stran vraky. Muž v kanceláři automaticky vytahuje kupní smlouvu o prodeji motorového vozidla. Opisuje všechny údaje z technického průkazu k autu a uvádí i stav tachometru. Přesně jako by prodával skutečný vůz. Ten přitom neexistuje. Na otázku, kde auto, ke kterému doklady jsou, je, odpoví velmi stručně: „Je zvrakovaný.“

Za několik minut je hotovo. Prodejce si ještě zapisuje adresu, kam mi má koupené doklady poslat. Auto se totiž musí odepsat z evidence. „Ještě vám kolega přinese štítky od toho auta,“ říká muž. Za několik minut držím v ruce „vše“ potřebné. Přesněji řečeno to, co z prodávaného auta zbylo. Poznávací značky AHB 78-95 a kus vyříznutého plechu. Na něm je to nejcennější - takzvaný VIN kód. Číslo, které potřebuji pro druhé, fiktivní auto, kvůli němuž doklady kupuji.

Na co lze tedy koupené doklady použít? Vladimír Fischer, specialista policejního prezidia na krádeže aut, to ukazuje na případu, který kriminalisté vyšetřují už tři roky.

Skupina zlodějů kradla v Německu nákladní tatrovky a převezla je do Česka. Zde se jim je podařilo díky dokladům z jiných aut, která skončila na vrakovišti, „zlegalizovat“ a prodat. „Kupující vůbec neměli ponětí, že kupují kradená auta. Dostali k nákladním vozům pravé technické průkazy,“ doplňuje Fischer.

Čtěte také: Názory odborníků

Očima prodejce

Očima úředníka

Očima právníka

Co se dál s doklady děje, není vůbec moje věc

Problémy vyřeší už příští rok přísné kontroly

Takový obchod je vždy rizikem pro nakupujícího

Jsou tu i další možnosti, jak lze doklady od neexistujícího auta „využít“. Zdeněk Chaloupek ze společnosti Cebia - člena mezinárodní Asociace vyšetřovatelů krádeží vozidel - zmiňuje především variantu, kterou využívají majitelé starších aut. Jejich původní vůz je ve velmi špatném stavu, a tak ho nechají zešrotovat.

Z Německa si pak za mnohem nižší cenu dovezou ojetinu stejné značky, která je v daleko lepším stavu. Pokud je auto starší osmi let, nemělo by se na české silnice dostat. Majitelé vozů však našli kličku, jak podmínku obejít.

Jak nekoupit auto s nepravým techničákem

Soukromé firmy v Česku provozují placenou službu "lustrace" auta. Překontrolují, zda jsou identifikační štítky s VIN kódem ve voze původní. Odhalí l sebelepší práci zlodějů.

Když firmy vydají verdikt, že je auto v pořádku, nesou za něj zodpovědnost. Pokud se později zjistí, že vůz byl přece jen kradený, firma vyplatí zákazníkovi odškodné.

Zdroj: Ministerstvo dopravy a CEBIA

„Stát povoluje dovézt auto na přestavbu, čímž je míněno, že původní auto majitel doplní jen o nové díly,“ říká Chaloupek. „Ve skutečnosti majitel vymění celé auto, které pak přihlásí na staré doklady,“ dodal.

Policisté i odborníci o tom, jak se obchoduje s doklady, vědí. „Víme, že trh s doklady je tu rozšířený. Nemůžeme však s tím nic dělat a je to kvůli nedostatečným zákonům. Několikrát jsme navrhovali změnu zákona, ale neuspěli jsme,“ řekl policista Fischer. „Prodejci našli způsob, jak obejít zákon. Se samotnými doklady se obchodovat nesmí.

Oni ale fakticky prodávají vrak auta, a tak jim nic nehrozí,“ dodal Fischer. Úředníci ministerstva dopravy a policisté věří, že kšeftování s doklady už příští rok zamezí tvrdé a detailní kontroly aut.

CHCETE PAPÍRY? „Technických průkazů tu máme kolem třicítky. Které tedy chcete?“ nabízí zaměstnanec vrakoviště redaktorovi doklady. DOJDOU VÁM POŠTOU. Pracovník vrakoviště slibuje, že koupené doklady přijdou poštou. Pak už je jen na zákazníkovi, co s nimi udělá. Hodí se ke kradenému či starému vozu.
TAK TADY JE MÁTE. Redaktor sepisuje s pracovníkem vrakoviště běžnou smlouvu na nákup osobního auta. To však ve skutečnosti už vůbec neexistuje. VŠE, CO POTŘEBUJETE. Místo auta nabízejí lidé z vrakoviště k dokladům jen poznávací značku a kus plechu, na kterém je identifikační číslo vozu

Autoři:


Témata: Opel, Zisk


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.