Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete jezdit po Evropě autem? Vyhněte se Řecku, Lotyšsku a Litvě

  17:50aktualizováno  17:50
BRUSEL - Podle evropského statistického úřadu Eurostat bylo totiž v roce 1998 v těchto oblastech nejvíce automobilových havárií se smrtelnými následky. V přepočtu na milión obyvatel má největší úmrtnost na dopravní nehody Lotyšsko - asi 258 mrtvých na milión obyvatel. Následuje Litva s přibližně 225 oběťmi nehod na milión obyvatel, třetí je Řecko se zhruba 210 mrtvými na milión obyvatel. Česká republika je s přibližně 130 oběťmi nehod na milión obyvatel někde v polovině tabulky členských zemí EU a kandidátských států.

Nejméně smrtelných nehod - 60 na milión obyvatel je ve Švédsku. Vysoký počet smrtelných nehod v Lotyšsku, Litvě a Řecku je podle Eurostatu způsoben i tím, že tam rychle roste počet aut, silniční infrastruktura ale zůstává stará a nevyhovující.

Například v Lotyšsku se ve druhé polovině 90. let zvýšil počet aut o 61 procent a v Řecku o 77 procent za poslední desetiletí. Nejnebezpečnější je z tohoto hlediska Sterea Ellada v Řecku s 2587 smrtelnými nehodami na milión soukromých aut a lotyšské regiony Vidzeme a Zemgale.

Tam se v roce 1998 odehrálo 2152 respektive 2083 smrtelných nehod na milión soukromých aut. Vysokou nehodovost se smrtelnými následky má celé Řecko vyjma Peloponésu. Důvodem je podle Eurostatu také tamní vysoký počet cyklistů, pro něž často končí srážka s automobilem fatálně.

Z průzkumu vyplývá, že nejméně smrtelných autonehod se odehraje ve velkých městech jako je Hamburk, Vídeň, Stockholm nebo Berlín. Řidiči jezdí po osídlených aglomeracích se silným provozem pomaleji a lidé více využívají hromadnou dopravu.

Například v Berlíně klesl v letech 1994 až 1998 počet smrtelných nehod o 43 procent, v Praze téměř o polovinu, o 48 procent. Za stejné období se nejvýrazněji zvýšil počet fatálních autonehod v Severočeském kraji, a to o 24 procent.

Ze statistiky vyplývá, že počet smrtelných nehod v letech 1988 až 1998 se v EU snížil o pětinu, kdežto počet aut na obyvatele vzrostl o třetinu. O třetinu vzrostl počet automobilů ve druhé půli 90. let i v kandidátských zemích, počet smrtelných nehod je tam ale jen o deset procent nižší.

Na německé dálnici A7 došlo nedaleko Würzburgu kvůli špatnému počasí a zhoršené viditelnosti k hromadné srážce automobilů. Nejméně sedmnáct lidí bylo zraněno a muselo být ošetřeno v nemocnicích. (3. února 2001)

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.