Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete lepší cenu? Uberte kilometry

  10:42aktualizováno  10:42
Reportéři natočili skrytou kamerou, jak se podvádí s ojetými vozy. Přetočení tachometru trvalo firmě 20 minut. "Nabízíme úpravu počtu najetých kilometrů na většině digitálních tachometrů osobních automobilů." Na internetu a v inzertních časopisech je takových nabídek celá řada. Díky snadné úpravě se dá navýšit cena vozu i o několik desítek tisíc korun a nepřijdou na to ani zkušení odborníci.

Rozhovor: Je to podvod, který policii nezajímá ...zde

"Už jsme několikrát kompetentní úřady upozorňovali, že takové nabídky umožňují podvody s ojetými auty. Zatím bez úspěchu," řekl Petr Mikšovský ze Sdružení na ochranu vlastníků aut.

Test dokázal, jak snadné je nechat si tachometr "upravit" a zvýšit tak cenu celého vozu. Výsledek - za dvacet minut mohli reportéři vydělat 8500 korun.

Nic nezákonného neděláme

Nejprve si půjčujeme od známého jeho šest let starého stříbrného Peugeota 206. Na jeho tachometru svítí 94 950 kilometrů. Najít firmu, která úpravu tachometrů nabízí, je snadné. Volba padá na kladenskou firmu T-Expert.

"Zabýváme se speciálními elektronickými úpravami automobilů a motocyklů. Mezi naše hlavní služby patří úpravy digitálních tachometrů. Používáme nejmodernější technické vybavení," chlubí se majitelé firmy na webových stránkách. Dohoda po telefonu je rychlá.

Zaměstnanec firmy se ptá jen na typ auta. "S peugeoty není problém. Můžete přijet hned zítra. Bude to trvat maximálně čtyřicet minut," říká do telefonu.

Ještě před přetočením tachometru jedeme do jednoho z velkých pražských autobazarů. Technik si auto prohlédne, zajímá ho především motor a počet najetých kilometrů. "Pokud nám ho tady necháte, dáme vám za něj 120 tisíc korun," zní jeho verdikt.

Vzápětí už míříme do Kladna. Firma T-Expert sídlí v nenápadné vilové čtvrti nedaleko hlavního nádraží. Po několika minutách čekání přijíždějí dva muži. "Dejte mi klíče a ukažte, co s tím potřebujete udělat.

V podstatě mi jde jenom o to, kolik tam chcete nastavit," říká rovnou jeden z nich. Jestli je auto skutečně naše, ho nezajímá. Žádné doklady k autu vidět nechce. "Ideální by bylo něco mírně přes sedmdesát tisíc. Aby tam nebyly samé nuly. To by nevypadalo důvěryhodně," odpovídáme mu.

Zároveň nás zajímá, zda zásah do řídící jednotky funkce vozu nijak neohrozí servisní intervaly, které majiteli vozu říkají, kdy má například vyměnit olej. "Servisní intervaly se přeprogramováním v některých případech změnit mohou. V takovém případě se udělá stejné nastavení jako od výrobce," říká muž. Jeho společník přikyvuje.

"Nemusíte se ničeho bát. Nehrozí, že by cokoliv přestalo fungovat," doplňuje kolegu. Sondujeme, jestli bude něco poznat i při případném prodeji. Odpověď je ne. "Je vaše věc, co s tím autem budete dělat. Pokud to auto ale prodáte s nižším stavem, než jaká je skutečnost, je to trestný čin," říká mladší z dvojice. "My se každopádně ničeho nezákonného nedopouštíme. To, co děláme, je nepostižitelné," dodává.

Poté "naše" auto mizí za neprůhlednými vraty. Hotovo je už za dvacet minut. "Bude to stát patnáct set," říká jeden z mužů. Vystavuje i fakturu. Je na ní uvedeno, že jsme si objednali a zaplatili "kalibraci tachometru". Podle tachometru má náš peugeot "nově" najeto 70 147 kilometrů.

Během chvíle jsme vůz omladili o více než dvacet tisíc kilometrů, tedy vzdálenost, kterou průměrný motorista ujede za jeden až dva roky. Jedeme zpět do Prahy, do dalšího velkého autobazaru.

Jeho technik si vůz několik minut prohlíží a řekne, že auto je zřejmě bourané. S výkupem proto nejprve váhá, ale pak zajde ještě za nadřízeným. Vrací se během chvilky. "Nabízíme vám za něj 130 tisíc. Je to díky tomu, že má málo najeto," říká.

Zákon se měnit nebude

Petr Mikšovský odhaduje, že podobně upravený tachometr může mít v českých autobazarech až šedesát procent nabízených ojetin. Úřady to vědí, v odborné veřejnosti se o problému mluví už roky, přesto se jím nikdo zabývat nechce.

"Je to poměrně obvyklé. Nejde jen o omlazení aut, úpravy tachometrů se používají i při prodeji kradených aut," řekl Vladimír Fischer z policejního prezidia, který ještě nedávno měl na starosti kriminalitu týkající se aut.

"Zákon by se měl v tomto ohledu určitě zpřísnit, je špatně, že ty úpravy dělá tolik lidí. Tvorba zákonů ale není věc policie," dodal. Tím, kdo by mohl změnu zákona v tomto ohledu navrhnout, je ministerstvo dopravy. To se k tomu rozhodně nechystá.

"Případné neshody o stáří auta si musí mezi sebou vyřešit prodávající a kupující. Zákon kvůli přetáčení tachometrů měnit nehodláme," uvedla mluvčí ministerstva. "Jestli už někdo takové auto, které má upravený tachometr, koupí, ať se obrátí na soud," dodala.

Kupujete starší auto? Na co si dát pozor?

Vezměte si s sebou někoho, kdo dobře rozumí autům, a věnujte pozornost sebemenším detailům na nabízeném voze. Takové jsou hlavní rady odborníků, jak snížit riziko, že koupíte ojetý automobil, který má sice na tachometru 75 tisíc kilometrů, ve skutečnosti má za sebou dvakrát tolik.

První, co by mělo vzbudit vaši pozornost, by mohl být fakt, že vám někdo nabízí třeba 10 let staré auto, najeto však má podezřele málo. Může jít samozřejmě o vůz po svátečním řidiči, důkladnější prohlídkou však nic nezkazíte.

"Je řada věcí, které o autě vypoví mnohem víc," říká Jan Štolba, technik ze značkového autobazaru Porsche Auto Praha. Pokračovat s kontrolou se dá u motoru. Technici dokážou odhadnout podle jeho opotřebení, jak vlastník s autem jezdil a kolik mohl i najet.

Opotřebení se dá poznat i na dalších částech vozu - spojce, katalyzátoru či na uchycení kol. Napovědět vám může také interiér automobilu. Vyplatí se sledovat opotřebení pedálů, volantu, řadicí páky nebo sedaček.

"Řada věcí se dá na autě samozřejmě vyměnit za nové a kupující nemusí ani poznat, že ostatní části vozu jsou v horším stavu," připouští soudní znalec Ivo Drahotský, který vyučuje na Dopravní fakultě Univerzity Pardubice.

Ideální podle něj je, když k vozu existuje servisní knížka. "Nejlepší skutečně je, když vám vlastník vozu nebo jeho prodejce může dokázat, že auto po celou dobu užívání opravoval jeden autorizovaný servis a existují o tom i jasné záznamy," dodal Drahotský.

 

"Kolik kilometrů chcete ubrat? Je to jenom na vás."

"Přijde vás to na patnáct set. Za dvacet minut to bude hotové."

Stačilo ubrat 20 tisíc kilometrů a cena peugeotu se zvedla o 10 tisíc.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.