Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete mít svou SPZ? Zaplatíte až 10 tisíc korun

  2:38aktualizováno  2:38
8S5 PEPA. Takto by od roku 2009 mohla vypadat běžná registrační značka automobilu. V té době by totiž už měl fungovat systém, který umožní přidělování značek v podobě, jakou si budou přát jejich majitelé.
Extravagantní

Extravagantní | foto: Gabriela Dolenská

Chcete mít na autě registrační značku se svým jménem či s vybranými čísly? Od roku 2009 by to neměl být problém. Podle svého přání však budete smět změnit jen poslední čtyři znaky.

Bugatti Veyron, nejdražší sériově vyráběné auto za více než třicet milionů korun, jezdí od konce dubna na českých silnicích s registrační značkou 7A4 1001. Právě číslo 1001 se shoduje s počtem koní, které má supersportovní vůz pod kapotou. Je to náhoda? Těžko.

Nedovolenému obchodování s čísly na přání by měl být brzy konec. Na ministerstvu dopravy se připravuje změna zákona, která umožní si za poplatek objednat registrační značku podle svého. Ale na tuto možnost si ještě počkáme minimálně do roku 2009. Dřívější termín neumožňuje současný systém evidence vozidel.

První tři znaky zvolit nepůjde
Cenu za individuální značku zatím ministerstvo nestanovilo, ale uvažuje se o poplatku mezi pěti až deseti tisíci korun.

V současné době zaplatí motorista za registraci vozidla včetně nových značek 800 korun. Lidé, kteří budou ochotni několik tisíc za poznávací značku podle svého přání zaplatit, však budou smět její podobu ovlivnit jen omezeně.

"Dvě číslice a kód kraje na prvních třech místech zůstane. Volitelné budou jen čtyři další znaky, kde bude na výběr mezi použitím číslic a písmen. Možná bude i kombinace obou,“ říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Motorista z jižních Čech, který bude chtít udělat radost své manželce či přítelkyni vlastní registrační značkou, jí na nový automobil může objednat tabulku v podobě například 6C2 JANA.

Smůlu budou mít ti, kteří plánují, že kromě prvních tří znaků by tabulku nechali čistě bílou. "Nepůjde to. Nějaká písmena nebo čísla tam být musí. Chceme zachovat celkovou strukturu a podobu registrační značky,“ vysvětluje Pokorný.

Nastat může i situace, kdy koupíte vůz s individuální „espézetkou“? „Jestliže je nový majitel vozu ze stejného kraje jako prodávající, pak se značka nemění. Pokud se mu ale nebude líbít, může ji jako poškozenou vyměnit za běžnou značku, což ho bude stát 400 korun,“ dodává Josef Pokorný. Když bude auto prodáno do jiného kraje, registrační značka je automaticky zrušena.

Dnes jen s úplatkem
Řidiči automobilů i motorek značky s vlastními údaji požadují. "Tlaky, aby si občan mohl požádat o konkrétní kombinaci znaků na registrační značce, přibývá,“ potvrzuje Josef Pokorný. Úředníci tak chtějí změnou zákona zamezit i nezákonnému obchodování se značkami se zajímavými číselnými kombinacemi.

"Na možné nesprávné postupy úřadů při vydávání registračních značek nás občané upozorňují. Nemůžeme to prokázat, ale máme důvodné pochybnosti o tom, že úřady registrační značky přidělují podle pořadí tak, jak jim na úřad přijdou, bez ohledu na jejich číselnou kombinaci,“ dodává Pokorný.

To potvrzuje i motorista z Brna, který si nepřeje být jmenován, ale redakce má jeho jméno k dispozici. "Před lety jsem si kupoval sportovní auto a chtěl jsem na něj pěkné číslo. Člověk na úřadu za přepážkou mi řekl, že to půjde zařídit za pět tisíc korun. To jsem odmítl.“

Slovenská inspirace
Zatímco v Česku se zavedení individuálních značek zatím jen připravuje, v řadě evropských zemí jde o roky fungující praxi. Odlišit se mohou motoristé ve všech okolních zemích, ve Velké Británii, ve Švédsku, Maďarsku, Chorvatsku, Slovinsku, Belgii, Finsku nebo v Dánsku.

Zájem lidí o individuální „espézetky“ potvrzují i na Slovensku, kde se naši úředníci hodlají inspirovat při tvorbě poplatku za zvláštní značku. Od roku 2000, kdy na Slovensku tato možnost existuje, o ni požádalo přes osm tisíc motoristů, což do státního rozpočtu přineslo přes čtyřicet milionů slovenských korun.

"Očekáváme, že na tom budeme podobně. Je ale potřeba říct, že nepůjde o čistý výnos. Individuální značky budou dražší na výrobu a další peníze bude vyžadovat zajištění složitějšího informačního systému, který zabrání výrobě dvou stejných značek,“ vypočítává Josef Pokorný.

Návrh má i kritiky
Zavedení značek na přání však nemá jen příznivce. Vadí třeba autoru knihy České poznávací značky Petru Marinovi. "Myslím, že není dobré měnit systém, který má svou číselnou logiku a historickou posloupnost. Bylo by přece lepší platit jen za,hezká‘ čísla, třeba 7777, ale nevtahovat do systému písmena, která ho rozbijí,“ tvrdí Marinov.

Podle něj by se mělo vybírat za značky podstatně více. "Jestliže si někdo může koupit auto za jeden a půl milionu, dvacet tisíc pro něj nic není. Další omezení by mohlo být časové. Zvláštní značka by platila třeba po dobu jen pěti let. Pak by se musela znovu předplatit,“ uvažuje Petr Marinov.

Zůstaňte nenápadní

Pokud nyní toužíte po registrační značce s nápadným číslem, počítejte s tím, že vás dopravní policisté při silničních kontrolách budou stavět častěji.

Značky v okolních zemích

Slovensko: Registrační značku lze mít podle svého přání od roku 2000. Upravit lze znaky jen za dvoumístným regionálním kódem. Počet volitelných znaků je tedy pět. Za individuální značku se platí 5000 slovenských korun (4200 Kč).

Německo: Vlastní registrační značku lze mít od roku 1990. První písmena (jedno až tři) na značce podle příslušnosti k regionu se nemění. Zbývajících až pět znaků si může majitel zvolit podle svého. Zaplatí za to 39,10 eura (1100 Kč).

Rakousko: Od roku 1990 existuje možnost vlastnit na maximálně 15 let poznávací značku s volenými znaky. Její formát tvoří kód regionu, nálepka erbu regionu a 3 až 6 volitelných znaků. Stojí 308,75 eura (8750 Kč).

Polsko: Vytvořit si vlastní kombinaci čísel a písmena na poznávací značce jde od roku 2000. Za kódem vojvodství a k němu připojenému číslu může zájemce přiřadit 3 až 5 znaků. Zaplatí za to 1075,50 zlotých (8070 Kč).

Další země, kde si můžete zvolit značku
Albánie, Andorra, Belgie, Bulharsko, Bělorusko, Dánsko, Francie, Finsko, Irsko, Itálie, Maďarsko, Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Chorvatsko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Turecko


Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.