Pokud jste s koupí nového vozu počkali až doteď, ušetřili jste další desítky tisíc. Loni v srpnu totiž ještě nikdo nečekal, že Evropu i Česko zalehne těžká deka ekonomické krize, kvůli níž si prodejci nemohli dovolit hýbat s cenami směrem vzhůru.
Co bude dál? Budou auta dále zlevňovat? S téměř stoprocentní jistotou se dá čekat, že ne. Oslovení experti z automobilek si myslí, že k tomu už nemají prostor. A co víc, myslí si to i nezávislí analytici. Nejlepší doba pro koupi nového vozu je podle všech právě teď.
"Recese alespoň v cizině pomalu končí, signálů o oživení přibývá. Automobilky už si sáhly na dno, nemají moc z čeho zlevňovat, snad jen u dražších modelů. Navíc česká koruna stále posiluje, což se na dovozech musí promítnout," vypočítává důvody pro další "nepokles" cen Jan Procházka z poradenské společnosti Cyrrus.
Zdražujeme. Ale jen maličko
Důkazem jsou už i první mírná zdražení některých automobilek. Moc se o nich nemluví, mnohem více se propagují slevy dražších modelů – ale například Ford už "přidal" k základní ceně fusionu 10 tisíc korun. "Ceny se opravdu už pomalu zdvihají. My jsme je zatím až na fusion dokázali udržet na historicky nejnižší výši, a bude to tak nejméně do konce září. Dál není jistého nic," říká Martin Linhart z Fordu. Navyšují i další: Citroën C3 zdražil o 25 tisíc korun, nejlevnější Toyota Yaris je dražší o pět tisíc korun (v akční verzi 009 má však mnohem lepší výbavu).
Jan Procházka z Cyrrusu se s Linhartem shoduje ještě v jedné věci: "Kdybych si měl kupovat auto, udělal bych to určitě ještě letos a čím dřív, tím líp. Není nač čekat," říká Linhart.
Škoda: z nejdražší nejlevnější
Jemné zdražování se týká jen malých vozů, ve vyšších třídách totiž hlavně kvůli Škodovce zuří cenová válka. Česká automobilka zlevnila na nejnižší cenu v historii veleoblíbený "nesmrtelný" model – Octavii Tour; vyrábí se už 13 let. Prostorné auto prodává v krátké verzi s benzinovou 1.6 MPi za 269 900 Kč, za 10 tisíc navíc přidává klimatizaci, elektrické stahování oken a další výbavu. Ještě zajímavější je Octavia Tour ve verzi kombi s naftovým motorem 1.9 TDi za 329 tisíc korun včetně klimatizace.
Tím překonává i takové rekordmany ve zlevňování, jako je korejská Kia, jejíž (byť technicky modernější) kombíkový cee’d s dieselovou 1.6 stojí o 50 tisíc korun více. "Zájem je obrovský. Za týden prodáme tolik tourů, kolem dvaceti, jako loni za celý rok. Auta nejsou skladem, objednávají se do výroby, a už teď je dodací doba delší než dva měsíce," říká Radek Donner, vedoucí prodeje největšího pražského dealera škodovek, firmy NHCar.
A zákazníky do autosalonů přivádí i nejnovější akce mladoboleslavských – kombíková fabia s klimatizací za 225 tisíc korun. Škoda se tak – alespoň u některých modelů – změnila ze sebevědomé předražené značky na jednu z nejlevnějších. Zákazníci na to pochopitelně slyší.
Kolik se dá usmlouvat?
Automobilky zlevňují nejvíce drahá auta. Je to logické, na nich si dosud přirážely nejvíce. Pozornější motoristé si tak už možná všimli, že se na českých silnicích začal v hojném počtu objevovat třeba dosud exotický Opel Antara – před dvěma lety se začal prodávat za 800 tisíc, letos je základní model s motorem 2.4 o 250 tisíc levnější, pořídíte jej za rozumných 550 tisíc korun.
Mají i po výrazném zlevňování prodejci prostor k dalším slevám, tedy dříve tak oblíbenému – a téměř vždy úspěšnému – smlouvání o cenu? Vyzkoušeli jsme to v minulém týdnu na vlastní kůži. V sedmi středočeských autosalonech se ukázalo, že u superzlevněných menších vozů už nedostanete od prodejce téměř nic. Ve Škodovce nám k "akční" oktávce nabídli maximálně montáž zamykání řadicí páky nebo rádio zdarma (zhruba v ceně 5 000 korun), k výprodejovému Citröenu Xsara Picasso opět povinnou výbavu nebo koberečky.
Od Fordu i od Renaultu jsme odešli s prázdnou. U Fordu nám řekli, že kvůli nízkým maržím už prostor pro snížení akční ceny nemají, u francouzské značky zase, že na model se zaváděcí cenou dát slevu nemůžou.
Lepší to bylo u větších a dražších aut. V Peugeotu nám i po 250tisícové slevě od výrobce nabídli dalších 20 tisíc; v Hondě přidali tutéž částku k továrním 30.
Kolik jsme usmlouvali | |||
prodejce |
vůz | akční cena | další usmlouvaná sleva |
Retail Group Zličín |
Renault Mégane Grandtour 1,6 | 334 900 | 0 |
Auto Šídlo Horoměřice |
Škoda Octavia Combi Tour | 319 900 | zamykání řadicí páky |
C-Car Svoboda Kralupy nad Vltavou |
Citroën Xsara Picasso | 324 900 | koberečky |
NH Car Praha |
Škoda Octavia Combi Tour | 319 900 | autorádio |
Auto Křepčík Roudnice nad Labem |
Honda CR-V | 599 000 | 20 000 + levnější servis |
Ford Charouz Mělník |
Ford Fusion 1.4 Comfort | 259 990 | 0 |
Auto Došek Mělník |
Peugeot 407 2.0 HDi Excellence | 550 000 | 20 000 |
Levně koupíte, levně prodáte
S cenovou hladinou je to stejné jako s motory. Ty buď skvěle jedou, nebo málo "žerou" – obojí nejde. A když koupíte levně nové auto, nemůžete čekat, že své starší draze prodáte. Trh s ojetinami totiž ten s novými vozy kopíruje: buď se prodávají výborně oboje, nebo lidé raději šetří peníze na horší časy a nekupují ani v autosalonech, ani v bazarech.
I tak se ovšem nynější koupě nového vozu spíše vyplatí, musíte si jen zvolit model s větší slevou, než bude prodělek na vaší ojetině. Příklad: na začátku roku jste si koupili starší ojeté auto, protože na nové jste neměli. Teď je vám to líto a rádi byste je vyměnili za některou "akční" novinku. I to jsme vyzkoušeli v praxi. Hondu CR-V z roku 2001, koupenou před šesti měsíci za rovných 200 tisíc korun, jsme nabídli na protiúčet některým prodejcům nových aut. Ve Škodě v Horoměřicích nabídli přímo výkup za 120 tisíc korun – prodělali bychom tedy 80 tisíc, ale na kombíkové Octavii Tour ušetřili 180 tisíc korun.
V Citroënu v Kralupech sice hondu odhadli na pouhých 105 tisíc, ovšem dalších 30 by nám přidali v rámci akce "citroënovné" (parafráze na šrotovné, tedy sleva při současném prodeji vozu staršího šesti let). Prodělaných 45 tisíc korun bychom pak postavili proti ušetřeným 111 tisícům za akční Xsaru Picasso 1.6 HDi. I tak bychom byli v plusu; stejně jako u Peugeotu 407.
Pokud máte auto déle než pět let, nemá už ovšem cenu se ztrátou původní hodnoty vozu vůbec kalkulovat – musíte se smířit s tím, co nabízí trh. A ten každým rokem nemilosrdně ořezává cenu o desetitisíce.
Velké slevy aut pokračují | ||||
model |
cena září 2009 | září 2008 | rozdíl | sleva v % |
Škoda Octavia Combi Tour 1.9 TDi |
319 900 | 504 900 | 185 000 | 37 % |
Peugeot 407 2.0 HDi Excellence |
569 900 | 804 900 | 235 000 | 29 % |
Opel Antara Essentia 2.4 |
548 900 | 764 900 | 216 000 | 28 % |
Citroën Xsara Picasso 1.6 |
324 900** | 394 000 | 69 100 | 18 % |
Kia Sorento |
609 980 | 734 980 | 125 000 | 17 % |
Kia Carnival |
599 980 | 724 980 | 125 000 | 17 % |
Renault Thalia 1.2 |
194 000 | 229 900 | 35 900 | 16 % |
Opel Astra Classic 1.4 |
259 900 | 299 900 | 40 000 | 13 % |
Škoda Fabia Combi 1.2 44 kW |
224 900 | 249 900 | 25 000 | 11 % |
Chevrolet Captiva Sport 2.0 VCDi |
784 900 | 869 900 | 85 000 | 10 % |
Ford Focus 1.6 Trend |
349 990 | 389 990 | 40 000 | 10 % |
Seat Altea XL 1.9 TDi Style |
499 900 | 547 900 | 48 000 | 9 % |
Seat Ibiza 1.4 Style, 5 dv. |
299 900* | 329 900 | 30 000 | 9 % |
Fiat Grande Punto 1.2, 3 dv. |
194 900 | 214 900 | 20 000 | 9 % |
Mitsubishi Colt C25 1.1 |
229 900 | 239 900 | 10 000 | 4 % |
Suzuki Swift 1.3, 5 dv. |
224 900 | 229 900 | 5 000 | 2 % |
* plus automatická klimatizace v ceně ** další sleva 30 000 Kč při dokladu o prodeji vozu staršího 6 let nebo ekologické likvidace vraku Pozn.: všechny ceny zahrnují akční nabídky mimo leasingových, platí při koupi za hotové. |