Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete řídit? Ukažte rejstřík

aktualizováno 
Získat řidičák je čím dál složitější a dražší. Nový silniční zákon vyžaduje mnoho potvrzení, včetně trestní bezúhonnosti. Testy na počítači však jsou jednodušší a zkoušky úspěšně skládá více lidí.

Autoškola, řidič | foto: Profimedia.cz

Zájemci, kteří si chtějí udělat kurz v autoškole, ještě ani nevkročili do učebny a už platí. Podle nového zákona totiž musí ještě před jeho zahájením předložit několik dokladů. A jejich získání stojí peníze.

"Klient je povinen doložit autoškole výpis z evidenční karty řidiče a výpis z rejstříku trestů již při zahájení výcviku. Což trvá zhruba tři týdny. Takže, když si chci dneska rychle udělat řidičák, musím o tom zavčasu přemýšlet. K tomu je ještě potřeba mít posudek o zdravotní způsobilosti," řekl majitel autoškoly v Holicích Josef Bartoníček.

Lidé tak ještě ani nezačnou kurz a už musí zaplatit za zdravotní posudek a způsobilost, což stojí okolo 400 korun. Dále pak dají 50 korun za výpis z rejstříku trestů a 15 korun za výpis z karty řidiče. "Je to hloupost, jak se patří. Ministerstvo dopravy se tím ale jistí, aby někdo neměl vyslovený zákaz řízení, je to alibismus," pokračoval Bartoníček.

Nový zákon přinesl i změny ve zkoušení. Teorii zkouší na obecních úřadech a všechny testy jsou v podobě počítačového programu.

Počítačový program dělá problémy starším lidem
Ještě než začal nový zákon 1. července platit, majitelé autoškol z něj měli obavy. Hlavně proto, že neznali počítačový program s testy, podle kterého by své žáky mohli připravovat. Někde ho nemají dodnes.

"Program jsme dostali až po měsíci. Otázky však byly zpřístupněny na internetu, takže je po nás lidi příliš často nepožadovali. Zkusili si to na webu a zjistili, že ty otázky nejsou až tak složité, a šli rovnou ke zkoušce," uvedl Josef Bartoníček.

Dnes však většinou majitelé autoškol přiznávají, že obavy byly vlastně trochu přehnané. "Počítače fungují i učebnice už jsou na trhu. Myslím, že první tři neděle jsem byli trochu na vodě, ale teď to všechno funguje správně. Problém je tady jen jeden, a to je výuka starších lidí, protože na počítači pracovat neumějí. Oni sice hodinu absolvují, ale pak je ještě učíme ovládat myš. Aby u zkoušek dokázali odpovídat počítači," řekl majitel přeloučské autoškoly Pavel Peml.

Zákon se nově dotkl i pověřených obcí, kde se nyní zkouší teoretická část. Tady se zase bojovalo s technikou i s časem.

Nové testy jsou lehčí, lidé u zkoušek úspěšnější
Zákon ale na druhou stranu přinesl i příjemnou změnu. Zkušební komisaři i majitelé autoškol se totiž shodují, že nové testy na počítači jsou jednodušší. Teoretickou část tak skládá mnohem víc lidí než dřív.

"Tahle forma je mnohem lepší, než byly dosavadní testy. Systém jedné správné odpovědi je pro lidi jednodušší. I proto je lidí, kteří u testů neuspějí, méně. Jsou srozumitelné, křižovatky vycházejí z reálných situací, takže jsou lidem bližší než nějaká malovaná situace," dodal Běloušek.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.