Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete řídit? Ukažte rejstřík

Získat řidičák je čím dál složitější a dražší. Nový silniční zákon vyžaduje mnoho potvrzení, včetně trestní bezúhonnosti. Testy na počítači však jsou jednodušší a zkoušky úspěšně skládá více lidí.

Autoškola, řidič | foto: Profimedia.cz

Zájemci, kteří si chtějí udělat kurz v autoškole, ještě ani nevkročili do učebny a už platí. Podle nového zákona totiž musí ještě před jeho zahájením předložit několik dokladů. A jejich získání stojí peníze.

"Klient je povinen doložit autoškole výpis z evidenční karty řidiče a výpis z rejstříku trestů již při zahájení výcviku. Což trvá zhruba tři týdny. Takže, když si chci dneska rychle udělat řidičák, musím o tom zavčasu přemýšlet. K tomu je ještě potřeba mít posudek o zdravotní způsobilosti," řekl majitel autoškoly v Holicích Josef Bartoníček.

Lidé tak ještě ani nezačnou kurz a už musí zaplatit za zdravotní posudek a způsobilost, což stojí okolo 400 korun. Dále pak dají 50 korun za výpis z rejstříku trestů a 15 korun za výpis z karty řidiče. "Je to hloupost, jak se patří. Ministerstvo dopravy se tím ale jistí, aby někdo neměl vyslovený zákaz řízení, je to alibismus," pokračoval Bartoníček.

Nový zákon přinesl i změny ve zkoušení. Teorii zkouší na obecních úřadech a všechny testy jsou v podobě počítačového programu.

Počítačový program dělá problémy starším lidem
Ještě než začal nový zákon 1. července platit, majitelé autoškol z něj měli obavy. Hlavně proto, že neznali počítačový program s testy, podle kterého by své žáky mohli připravovat. Někde ho nemají dodnes.

"Program jsme dostali až po měsíci. Otázky však byly zpřístupněny na internetu, takže je po nás lidi příliš často nepožadovali. Zkusili si to na webu a zjistili, že ty otázky nejsou až tak složité, a šli rovnou ke zkoušce," uvedl Josef Bartoníček.

Dnes však většinou majitelé autoškol přiznávají, že obavy byly vlastně trochu přehnané. "Počítače fungují i učebnice už jsou na trhu. Myslím, že první tři neděle jsem byli trochu na vodě, ale teď to všechno funguje správně. Problém je tady jen jeden, a to je výuka starších lidí, protože na počítači pracovat neumějí. Oni sice hodinu absolvují, ale pak je ještě učíme ovládat myš. Aby u zkoušek dokázali odpovídat počítači," řekl majitel přeloučské autoškoly Pavel Peml.

Zákon se nově dotkl i pověřených obcí, kde se nyní zkouší teoretická část. Tady se zase bojovalo s technikou i s časem.

Nové testy jsou lehčí, lidé u zkoušek úspěšnější
Zákon ale na druhou stranu přinesl i příjemnou změnu. Zkušební komisaři i majitelé autoškol se totiž shodují, že nové testy na počítači jsou jednodušší. Teoretickou část tak skládá mnohem víc lidí než dřív.

"Tahle forma je mnohem lepší, než byly dosavadní testy. Systém jedné správné odpovědi je pro lidi jednodušší. I proto je lidí, kteří u testů neuspějí, méně. Jsou srozumitelné, křižovatky vycházejí z reálných situací, takže jsou lidem bližší než nějaká malovaná situace," dodal Běloušek.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...