Přímá sleva 20 000, 4 500 nebo výbava auta za 15 000 a 9 000 korun zadarmo. Takové zvýhodnění nám nabídli v pražských autosalonech Škodovky, Hyundaie, Fordu a Toyoty, kde jsme předstírali zájem o koupi nového auta.
Ceník slouží jen k lepší orientaci
Může se hoditNové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz |
Že oficiální ceníky automobilek slouží jen k vytvoření představy, kolik tak asi automobil stojí, jsme pochopili hned po první návštěvě, která proběhla v autosalonu prodejce škodovek NH Car Strahov.
Námi vybraná Škoda Fabia 1.2 HTP s výkonem 44 kW ve výbavě Ambiente Plus by podle ceníku vyšla na 254 900 korun. Ve výbavě má klimatizaci, elektrické ovládání předních oken a dálkové centrální zamykání. "Tu vám dáme za 239 900 korun," začne při první zmínce o slevě prodejce Ivan Telecký, který navíc dodá, že auto má metalickou barvu, za niž se normálně připlácí osm a půl tisíce korun.
Jenže háček je v tom, že takové auto už je objednané do výroby, tudíž nemáme šanci si do vozu přiobjednat cokoliv dalšího. Třeba jinou barvu. Naše podivování nad výší slevy prodejce vysvětluje tím, že "tak to dneska prostě chodí".
Obvyklý zákazník shánějící nové auto podle něj obejde několik autosalonů v okolí a rovnou se ptá na slevu. "Je pak na každém prodejci, jak moc si může dovolit jít s cenou dolů," vysvětluje Telecký.
A co když bychom chtěli barvu, kterou nemají takzvaně na skladu? "Pak by cena byla určitě jiná, ale pořád nižší, než kolik vidíte v ceníku," dodává prodejce.
Víc už to nejde, skoro nic bychom nevydělali
Dalším vybraným autem byl fabii konkurující nový Hyundai i20, pro který jsme se vypravili do prodejny Auto Palace v Praze na Spořilově. Tady prodejce ke slevě tak vstřícný nebyl. Nejdřív vyjmenoval výhody typu pětiletá záruka, šest airbagů, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna nebo dálkové centrální zamykání. A řekl, na kolik by takové auto vyšlo – na 273 900 korun. O slevě ale nepadla ani zmínka.
Bylo to tedy na nás. "A levněji by to nešlo?" ptali jsme se. Odpovědí byla cifra 269 tisíc korun. "A míň už to určitě bohužel nejde," rychle uzavřel smlouvací proces prodejce Hyundaie. "Skoro nic bychom nevydělali."
Snížení ceny ne, přidám jen výbavu navíc
Jako další malé auto jsme zkusili koupit Forda Fiestu. Sice u stejné firmy, ale v jiné budově. Tady nám prodejce Zbyněk Vlček nabídl model za 270 tisíc korun, který má v rámci akční nabídky klimatizaci a prodlouženou záruku na tři roky zdarma. Ta je automaticky nabízena všem zákazníkům, kteří se na fiestu přijdou zeptat.
Když jsme zjišťovali možnost slevy, prodejce snížení ceny nekompromisně odmítl s tím, že už takhle jde o akční dotovaný model. Zadarmo nabídl bezpečnostní zařízení v podobě zamykání řadicí páky za sedm tisíc korun a koberečky za další dva. Celkem jsme tedy dostali zvýhodnění za devět tisíc korun.
Posledním "kupovaným" autem byla novinka střední třídy - Toyota Avensis s benzinovým motorem o objemu 1.8 litru. Když jsme s prodejcem vybrali konkrétní výbavu, barvu a dostali jsme se k ceně 679 900 korun, přišla řada na otázku, zda s výslednou částkou nejde něco udělat.
Nejdřív nabídl přihlášení vozu v hodnotě 800 korun. Když jsme dali najevo, že to opravdu nic velkého není, ochotně přihodil ještě metalickou barvu v ceně 15 tisíc korun zdarma. Taková nabídka se hodí prakticky každému zájemci o nový avensis. Bez příplatku je totiž v nabídce jen jediná barva – bílá.
Co jsme usmlouvali |
Škoda Fabia |
Hyundai i20 |
Ford Fiesta |
Toyota Avensis |