Louis Chevrolet odešel před víc než sto lety za velkou louži ze Švýcarska kvůli automobilům. Tam vznikla přesně před sto lety značka nesoucí jeho příjmení. Nový Chevrolet Aveo sice nese jméno americké značky, pochází ale z opačného konce zeměkoule. Korejská daewoo se už nějaký ten rok prodávají v Evropě pod jménem toho poameričtěného Švýcara. A už to taky nejsou jen levná auta pro nenáročné.
Chevrolet - ten korejský - se chce v Evropě šplhat stále výš. Nové aveo by mu v tom mělo pomoci. Na energický design si budeme muset zvyknout, dobře odladěná technika zaujme a třešničkou je dobrá cena podpořená bohatou výbavou. Za 215 tisíc dostanete základní provedení, které je vybavené líp než evropská auta o kategorii výš: šest airbagů, ABS, stabilizační systém s pomocníkem rozjezdu do kopce, přední elektricky stahovaná okna, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat, imobilizér, rádio s CD a MP3 nebo dělená sklopná zadní sedadla. Klimatizace je za 25 tisíc, v ostatních výbavách je standardem.
Dravec i elegán
Aveo je k mání jako pětidveřový hatchback a taky, jak je u korejského Chevroletu zvykem, čtyřdveřový sedan, ten startuje s cenou o pět tisíc výš. Zapomeňte na jeho předchůdce, crashtestového průšviháře s 1,5 hvězdičkou za bezpečnost od EuroNCAPu. Tohle auto je do šroubku nové, jiné a karoserii má pořádně pevnou, kdybyste se nedejbože převrátili na střechu, unese konstrukce karoserie víc než čtyřnásobek hmotnosti vozu.
Platformu, na které Chevrolet nové aveo postavil, by podle dosavadních spekulací měl dostat nový Opel Corsa a snad i chystaná malá MPV a SUV značek koncernu GM.
Chevrolet Aveo v číslech
|
Výraznou tvář aveu dávají přední světla. Páry nezakrytých velkých kulatých lamp zasazených v jednoduchém, vyrýsovaném čumáku budí energický dojem. Předku to přidává na mohutnosti a dospělosti. Hatchback má schované kliky zadních dveří do sloupků a ve spolupráci s dramatickými prolisy, kterými designéři hýřili, vypadá jako nejrychlejší z ulice. Sedan chce působit elegantně, což se zamračeným dravým čumákem ladí trochu míň, v těch ladných křivkách a dobře vyvážených proporcích to ale vnímat nebudete.
Všimnete si ale velkých kol, už ta základní jsou čtrnáctipalcová a aveo může mít i šestnáctky
Spousta místa, pohodlné sedačky
Střih světel designéři chevroletu připodobňují k motorkám. Inspirovali se u nich i při návrhu přístrojové desky. Kaplička pod volantem jasně odkazuje na kokpit motorky, jen by nemusela vypadat tak příšerně plastově. Líbí se spousta odkládacích prostor a schránek.
Nebýt toho pouťově vyhlížejícího přístrojového štítu, vypadala by přístrojovka jako z mnohem většího a dražšího auta. Ještě že ji skrývá fešácký volant, který je podobný tomu z Opelu Insignia (Opel patří stejně jako Chevrolet do koncernu General Motors).
Na malé auto má aveo hodně prostornou kabinu. To, že patří do čeledi malých vozů, poznáte hlavně podle její šířky. Na zadních místech netrpí ani vyšší cestující, u sedanu se jen dříve zarazí hlavou o strop kvůli střeše klesající k zadnímu oknu.
Ti vepředu pochválí pohodlný posaz ve velkých sedadlech.
Hatchback o čtyři centimetry přerostl čtyři metry (sedan má 4,4 metru). To je meta, přes kterou přestala malá auta nedávno přelézat a vrací se k menším mírám. Aveo tak bude patřit k těm větším z nabídky malých hatchbacků. Kromě čtyř - v nouzi pěti - cestujících pobere do kufru 290 litrů věcí (se sklopenými zadními sedadly až 633). Nastupovat budou přes docela vysoký práh, ten má aveo v zájmu bezpečnosti, karoserie díky tomu zůstala pořádně tuhá.
Sedan má méně praktickou tříprostorovou karoserii, zato se do kufru vejde skvělých 502 litrů zavazadel. Což je dokonce víc, než kolik pobere chevroletí konkurent octavie - sedan cruze se 450 litry.
Jistá jízda
Houpavé nejisté podvozky korejských aut už jsou dávno zapomenuty. Ten v aveu je úplně nový a dokonale jistý. Klasickou přední nápravu typu McPherson a zadní, tvořenou torzní příčkou a vlečenými rameny, odladili tak, že hezky drží stopu a dobře reaguje na pokyny volantu.
Podvozek je akorát tuhý, aby se přidržel silnice a na nerovnostech nevyklepal z posádky duši. Na jednoduché auto, které bude hlavně volbou méně náročných řidičů, zatáčí s lehkostí a radostně. Přední kola se drží asfaltky a u sedanu vám k vykroužení oblouku ještě pomůže hmota zadku. I za vyšších rychlostí je aveo hezky stabilní.
Horší je to s motory, ty jsou hlasité a letargické. Největší bolestí nového avea je tak uřvanost motorů. Stavitelé karoserie odvedli dobrou práci s odfiltrováním aerodynamického hluku a zvuku od podběhů (zřetelněji zaznamenáte jen valivý hluk od pneumatik vzadu), motory ale v kabině slyšíte víc, než vám je milé.
Zatím jen na benzin
V nabídce jsou zatím jen benzinové motory s variabilním časováním ventilů 1,2 (ve dvou výkonových verzích), 1,4 a 1,6 litru. Na turbodiesel 1,3 (common-rail, start-stop systém, turbo s variabilní geometrií) se zatím čeká.
Základní dvanáctistovku ve slabším provedení všichni zájemci o aveo vyřadí, o dvanáct kilowattů silnější verze je za příplatek jen dvou tisíc korun. Silnější varianta 1,2 bude asi nejvyhledávanější a z plejády motorů asi nejvhodnější. Motor má v týmu s pětistupňovým manuálem typicky městský charakter. Do stovky je auto dostatečně hbité. Slušně zatáhne už od nejnižších otáček.
Při prvním seznámení motor nezklamal, méně naopak oslnila čtrnáctistovka. Paradoxně působí méně energicky než jedna-dvojka. Nejsilnější nabídkou je 115koňová jedna-šestka z většího příbuzného Chevroletu Cruze. Má dost síly a slibné papírové hodnoty podle všeho splní. Je to ale spíš kliďas, subjektivně má řidič pocit, že by s malým autem mohl tak velký motor cvičit víc. Může za to možná i docela vysoká hmotnost avea. I kvůli hodně tuhé karoserii váží základní provedení skoro 1,1 tuny. Ještě jedna zajímavost k benzinové 1,6. Ta má rozvody poháněné řemenem, automobilka ale plánuje jejich výměnu až při 160 tisících kilometrech (nebo po 10 letech).
Pro 1,4 a 1,6 je k mání i šestistupňová robotizovaná převodovka. Na dravou jízdu to není, ale pro klidné městské ježdění je odladěná dobře. Mnohá konkurence se s řazením "robotů" vypořádává trhavěji. Když chcete využít možnosti manuálního řazení, objevíte největší podivnost na celém aveu. Převodové stupně se volí kolébkovým přepínačem na boku hlavice páky převodovky.