Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chevrolet Bolt bude první elektromobil použitelný pro běžný život

aktualizováno 
Chevrolet představil svůj sériový elektromobil Bolt, který má vcelku velký dojezd a přitom je relativně dostupný. Nejprve bude uveden na trh v USA, v Evropě by se z něj později měl stát i elektromobil značky Opel.

Představení Chevroletu Bolt na autosalonu v Detroitu | foto: Chevrolet

Není to zrovna lidový elektromobil, ale je relativně blízko představě takového vozu. Nový chevrolet, který se začne v USA prodávat až někdy v pozdní fázi letošního roku, bude stát asi 30 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba tři čtvrtě milionu korun.

Fotogalerie

Je to ovšem cena po odečtení státních dotací, které v některých částech USA dosahují až do výše 7 500 dolarů, takže skutečná cena auta se blíží milionu. Vzhledem k tomu, že ze Chevroletu Bolt by se v Evropě měl později stát nástupce neúspěšného Opelu Ampera, vzbuzuje tato cena otázku, kolik bude evropská verze stát. Za milion se dá totiž pořídit třeba atraktivní BMW i3. Ostatně, Bolt si a i3 jsou si docela podobné.

Konečně dlouhý dojezd

Může se hodit

Chevrolet

Chevrolet Captiva 2.0 D 2010. Cena 237 000 Kč.

Více vozů značky Chevrolet na Automodul.cz.

Oproti BMW má být Bolt mnohem praktičtější a především má dosahovat opravdu lákavého dojezdu na jedno nabití. Ale i tady zatím zůstávají otazníky. Chevrolet totiž tvrdí, že Bolt ujede na jedno nabití až 200 mil, tedy 320 kilometrů, jenže to jsou interní měření firmy, která nebyla provedena za standardizovaných podmínek. Teprve až automobilka zveřejní čísla podle oficiálních amerických metodik EPA, budeme trochu moudřejší.

Ale pokud zůstane dojezd podobný údajům automobilky, znamená to, že Bolt bude schopen na jedno nabití urazit i dvojnásobně více než BMW i3. U něj podle americké normy udává mnichovská automobilka dojezd 81 mil, tedy 130 kilometrů. V Evropě podle méně přísných metodik BMW udává dojezd 160 kilometrů a majitelé elektromobilu hlásí, že to je zhruba rozumné praktické maximum v městském a příměstském provozu. I automobilka sama v technických datech udává, že teoretický dojezd i3 je 190 km a my víme, že rekordmani se dostanou ještě zhruba o 10 až 20 kilometrů dál, ale to už pak nemá nic společného s běžnou jízdou.

Chevrolet Bolt

Dojezd Boltu tedy budí velká očekávání. Po boku modelů od Tesly by se mohl zařadit k autům, která zvládnou i delší cesty. A to v podstatě za cenu odpovídající „malé konkurenci“, takový Peugeot iOn začíná v Česku cenou na 717 tisících korun, Nissan Leaf na 730 tisících a Volkswagen e-Golf vyjde na 930 900 korun.

Co se nabíjení Boltu týče, akumulátory s využitelnou kapacitou 60 kWh se z rychlonabíječky nabijí už za hodinu na 80 % kapacity. Pro domácnosti v USA pak bude výrobce dodávat speciální nabíječku, která vyžaduje odbornou instalaci. Bude mít napětí 240 V a z ní se Bolt dobije za 9 hodin. Tato nabíječka využívá tamní domácí 32A jistič.

Lekce praktičnosti

Chevrolet u své elektrické novinky také hodně vsadil na praktickou notu. Bolt bude na trhu v USA patřit s délkou 4 166 mm k malým vozům, v Evropě to bude zástupce na pomezí třídy malých aut a nižší střední třídy s tím, že prostorností chce určitě tradičním kompaktním hatchbackům zatopit.

A to díky tomu, že baterie jsou uspořádány tak, aby neomezovaly prostor pro posádku a nijak do něj nezasahovaly. Články tedy tvoří plochou podlahu, díky které je interiér pro posádku o něco příjemnější a vzdušnější.

Chevrolet Bolt

Sedadla s tenkou konstrukci nezabírají drahocenný prostor, a tak i cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa, to vše při rozvoru 2,6 metru. V Boltu se sedí výše, z běžných aut koncepcí asi nejvíce připomíná Hondu Jazz, ale oproti ní by měl být elektromobil americké značky ještě prostornější a má i větší zavazadlový prostor. Podle amerických metodik prý standardně téměř 480 litrů.

Auto má mít i řadu chytrých odkládacích míst, jako třeba místo pro telefon s možností jeho bezdrátového dobíjení nebo velký úložný prostor pod loketní opěrkou, kam se má vejít i tablet.

Moderní výbava i design

Přístrojový štít je pochopitelně digitální a většina funkcí vozu se ovládá přes dotykový displej s úhlopříčkou 10,2 palce. Ale nezapomnělo se ani na klasická tlačítka, takže třeba klimatizace se ovládá tak, jak jsou uživatelé zvyklí z dnešních vozů. Nechybí připojení k internetu nebo třeba funkce Apple CarPlay a Android Auto pro snadné propojení vozu se smartphonem. A samozřejmě je tu sada bezpečnostních funkcí.

Chevrolet Bolt

Tím vším prostupuje moderní design, který rozhodně není tak sci-fi jako u některých jiných technicky pokročilých aut, ale na druhou stranu je stále dost výrazný, aby budil pozornost. Platí to jak pro exteriér, tak pro interiér, ve kterém nechybí ani různé efekty s podsvícením hran.

Design elektrického chevroletu je spíš dynamický než eko-technologický a odpovídají tomu možná trochu překvapivě i výkony vozu. Elektromotor pohánějící přední kola dává výkon 150 kW a akcelerace z nuly na 96 km/h (60 mil) má proběhnout za méně než sedm sekund.





Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.