Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chevrolet Corvair: Auto, které zabila kniha ambiciózního právníka

Koncem 50. let vzniklo v konstrukčních kancelářích koncernu General Motors revoluční auto, které mělo odrazit invazi německých Brouků na americký trh. Mělo všechno a díky jedné ukřičené knize také skoro všechno ztratilo. Byl prý totiž „nebezpečný v každé rychlosti“.
Chevrolet Corvair

Chevrolet Corvair | foto: autowp.ru

Poválečná konjunktura amerického průmyslu byla spojena s výrobou stále větších a nákladnějších modelů automobilů. Všeobecný růst životní úrovně koupěchtivého obyvatelstva však také znamenal, že majitelé Cadillaců Eldorado či Fordů Thunderbird po čase zatoužili pořídit si do rodiny i další vůz pro manželky nebo dorůstající ratolesti. Problém byl v tom, že v polovině 50. let američtí výrobci zkrátka ekonomicky reálně výhodné vozidlo nedokázali nabídnout. Tuhle dolary obalenou rukavici dokázal hbitě zvednout Volkswagen, který rychle povstal z popela, a největší světový trh té doby zaplavili už tehdy archaičtí předváleční Brouci.

V detroitské baště motorů dlouze nezaháleli a nabídli zákazníkům vlastní představy o kompaktním autě pro méně pokročilé. Vznikly tak pozoruhodné výrobky jako AMC Rambler, Ford Falcon nebo Studebaker Lark. S tím zdaleka nejprogresivnějším modelem se ovšem vytasil Chevrolet. Jmenoval se Corvair a veřejnosti byl slavnostně představen 2. října 1959. Myslíte, že s koncepcí motoru vzadu, nezávislým zavěšením a vzduchem chlazeným šestiválcem boxer s turbem, přišlo Porsche 911? Ale kdepak... Všechny tyto konstrukční výdobytky se poprvé objevily právě u corvairu, coby symbolu technologického enthusiasmu, který v koncernu GM na konci 50. let stále vládl.

Chevrolet Corvair
Chevrolet Corvair

S motorem vzadu měla novinka nižší těžiště, což spolu s kyvadlovou zadní nápravou slibovala lepší jízdní vlastnosti, navíc ve spojení s motorem vzadu i lepší trakci. To vše za velmi přitažlivou cenu 1984 dolarů (to dnes odpovídá 12,5 tisícům dolarů, to je částka, za kterou nyní pořídíte vůbec nejlevnější auto na severoamerickém trhu Nissan Versa).

Corvair se začal nejdříve vyrábět jako čtyřdveřový sedan, už v lednu 1960 ale následovalo dvoudveřové kupé pojmenované Corvair Club Coupe a o pár měsíců později debutovalo pohledné kupé Monza. Standardně se corvair dodával s třírychlostní manuální převodovkou, za příplatek 145 dolarů si bylo možné objednat dvoustupňovou automatickou převodovku Powerglide.

Chevrolet Corvan 95

Pohon zpočátku zajišťoval vzduchem chlazený šestiválec s rozvodem OHV a protilehlými válci. Při zdvihovém objemu 2296 cm³ měl maximální výkon 81 koní, u kupé Monza pak 2375 cm³ a výkon 98 koní. Kromě na americké zvyklosti malého motoru překvapovalo i pérování všech kol vinutými pružinami. Sportovní Monza se dočkala i čtyřdveřového provedení, premiéru si odbylo kombi Lakewood a rozměrovým vrcholem řady se stala dodávka Corvan 95 s plochým motorem umístěným pod zavazadlovým prostorem. Po rekordním roce 1961, kdy bylo prodáno 337 tisíc vozů, se zdálo, že dalšímu rozletu Corvairu nemůže stát nic v cestě.

Takřka ideální obraz kompaktního vozu pro široké masy však záhy začal dostávat trhliny, neboť vizionářský model se za pár let výroby stal účastníkem nápadně velkého množství dopravních nehod se společným jmenovatelem, kterým byl nekontrolovaný smyk zadní části vozu.

Problémy s ovladatelností corvairu plynuly nejen z neobvyklé konstrukce zadní nápravy, ale především z většinou špatného tlaku v předních pneumatikách. Chevrolet předepisoval vpředu nezvykle nízký tlak 0,15 až 0,3 MPa a vzadu 0,8 až 0,21 MPa. Konzervativní američtí zákazníci však byli zvyklí hustit přinejmenším na 0,7 MPa. S nesprávným tlakem v pneumatikách při příliš rychlém nájezdu do zatáčky zadní kola snadno ztrácela kontakt s vozovkou a vůz se dostával do neřešitelné situace. Velmi problematická se ukázala rovněž konstrukce řízení, která spolu s absencí motoru v přední části způsobovala, že sloupek řízení i s volantem byl v případě čelního nárazu vražen řidiči přímo do obličeje. A aby toho nebylo málo, hrozilo i nebezpečí udušení výfukovými plyny při zapnutém topení v případě, že výfukové potrubí již prožral zub času (podobně jako u VW Brouk), vydatný průsak oleje z motoru a další.

Chevrolet Corvair

Právník ochranář

Šířící se stížnosti vzbudily zájem právníka hájícího zájmy zákazníků Ralpha Nadera. Na problémech corvairu si vybudoval kariéru a výsledky zveřejněné v knize Nebezpečný v každé rychlosti (Unsafe at any Speed) z roku 1965 byly nemilosrdné. Kromě jízdních vlastností byly tepány i nedostatky v interiéru či u převodovky, nit zkrátka nezůstala suchá. Chevrolet na kritiku reagoval ještě před uveřejněním onoho díla zkázy instalací příčného listového pera na zadní nápravu a zkrutného stabilizátoru na přední nápravu.

Z psychologického hlediska už ale bylo pozdě a corvair byl navždy ocejchován jako problémový. Nic nepomohlo, že nová generace (modelový rok 1965) byla v odborných testech označována jako nejlepší auto z americké produkce z hlediska jízdních vlastností a ovladatelnosti. Jen díky omezenému úspěchu kupé Monza, kde se tak nějak počítalo s tím, že majitel bude umět řídit, se jméno Corvair udrželo v ceníku až do roku 1969. Ostatní provedení ve srovnání s konvenčně řešenými konkurenty víceméně propadla.

Chevrolet Corvair Monza Hardtop Coupe - přepracované provedení corvairu ročníku 1967

Ohlas na Naderovu knihu vedl v roce 1966 ke vzniku nejvyšší severoamerické dopravní autority, z níž se v roce 1970 stala NHTSA (National Traffic Safety Administration). Ironií osudu je, že právě tato organizace v roce 1972 vydala zprávu, která původní Chevrolet Corvair (tedy před zavedením všech bezpečnostních inovací) plně zprostila všech obvinění, jež vůči tomuto vozu uváděl Ralph Nader ve své knize. Nehledě na dramatický osud vzniklo celkem 1 835 170 těchto nevšedních automobilů, které jsou dnes vyhledávaným předmětem sběratelského zájmu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...