Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejslavnější americké auto slaví 60 let. Nová corvette dorazí na podzim

  12:29aktualizováno  12:29
Touha po rychlých autech, která sázejí na emoce, design, silný motor a nezaměnitelné jízdní vlastnosti, se v Evropě zrodila již počátkem 50. let. Jeden legendární sporťák se však v tuto dobu začal jako odpověď na evropskou konkurenci vyrábět i za oceánem. Dodnes se ho prodalo přes 1,5 milionu kusů.

Chevrolet Corvette třetí generace | foto: GM

První generace amerického vozu snů Chevrolet Corvette spatřila světlo světa před šedesáti lety, 30. června 1953.

První corvettu vyrobil Chevrolet 30. června 1953

Americké vozy poválečné éry se vyznačovaly velkým pohodlím a rozsáhlou výbavou, ale většinou také nudným designem a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. Automobilka Chevrolet, která je součástí koncernu General Motors, se proto rozhodla řádně zčeřit stojaté vody designu amerických automobilů a v pravý čas stvořila vůz, pojmenovaný po rychlé lodi - korvetě, který se stal symbolem svobodného životního stylu.

Corvette debutovala jako studie na General Motors Autorama v New York City 17. ledna 1953. Byla natolik úspěšná, že výroba limitované série 300 vozů začala 30. června téhož roku.

Všechny corvetty modelového roku 1953 byly v barvě Polo White s červeným interiérem a jejich cena byla stanovena na 3 498 dolarů. V roce 2006 se na aukci prodalo třetí vyrobené vozidlo 1953 Corvette za rekordních 1,06 milionu dolarů.

Fotogalerie

První generace, označená C1, ovšem zase takovou "díru do světa" neudělala. Karoserie typu roadster sice vynikala elegantně dravým sportovním vzhledem, ale jízda s ní údajně nebyla příliš oslňující a sporťák trpěl celou řadou neduhů, od problémů s elektroinstalací po stahovací střechu, do které zatékalo.

Naopak druhá generace C2 s označením Stingray se krátce po svém uvedení na trh v roce 1962 zařadila mezi ty nejoblíbenější a také sběratelsky nejvyhledávanější. Představila se již s karosérií kupé, kterou doplňovala i otevřená verze.

Chevrolet Corvette druhé generace označené Stingray

Vzhled vozu vycházel z konceptu Mako Shark a měl na něm velký podíl šéf stylistického oddělení Chevroletu Bill Mitchell. Traduje se, že Mitchell ulovil na Bahamách žraloka Mako, kterého si nechal vycpat a pověsit do kanceláře, a jeho tvary se tak inspiroval při vývoji nového modelu. Vůz dostal motor o objemu úctyhodných 5,4 litru a výkonu 250 koní a především měl na svoji dobu úžasné jízdní vlastnosti.

Třetí generace C3, představená v roce 1968 a pro svůj aerodynamický tvar přezdívaná také jako "lahev od Coca-Coly", drží hned několik primátů. Stala se nejdéle vyráběnou (13 let) a také nejprodávanější generací.

Její následovnice C4, se kterou nebyl problém pokořit rychlost 260 km/h, se stala symbolem dravých a nekompromisních mužů, a kromě nich přitahovala také filmová plátna. Proháněl se v ní třeba Chuck Norris v akčním snímku Sám proti teroru (1988) nebo Steven Seagal v Těžko ho zabít (1990).

Chevrolet Corvette Grand Sport z roku 2011

Chevrolet Corvette Grand Sport z roku 2011

Od 30. června 1953 bylo vyrobeno přibližně 1,56 milionu vozů corvette. Půlmiliontý exemplář vyrobili v roce 1977, miliontý v roce 1992 a hranice 1,5 milionu bylo dosaženo v roce 2009.

Nejtěžší chvíle zažíval koncern General Motors (GM) před čtyřmi lety, kdy se na delší čas dostal do bankrotového režimu a budoucnost některých modelů byla značně ohrožena. I roční prodej modelu Corvette značně poklesl. Maximem bylo přes 42 tisíc vozů v roce 1977, zatímco například v loňském roce se prodalo 14 tisíc kusů.

Automobilka se však odrazila ze dna a na letošním autosalonu v Detroitu představila po devíti letech novou verzi legendárního sporťáku.

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Model nazvaný Stingray a fanoušky přezdívaný C7 by se na trh měl dostat na podzim 2013. Americká královna silnic dostala nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu.

Stingray má karoserii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály. S motorem V-8 o objemu 6,2 litru a s výkonem 450 koní zrychlí z nuly na 100 km/h za necelé čtyři sekundy. Jeho cena by se měla v přepočtu vyšplhat na 2,16 milionu korun.

Autoři: ,


Nejčtenější



Další z rubriky

Chystáte se koupit ojetinu za hranicemi? Tajným tipem je Nizozemsko

Ford Mondeo třetí generace

Dovoz z Německa figuruje jako hlavní lákadlo mnohých automobilových inzerátů. Málokdo však ví, jak funguje nákup...

Ojetina za jeden plat: benzinový Fiat Punto je bezproblémový pracant

Ojetý Fiat Punto II je dobrou volbou: za málo peněz dostanete nadčasový vzhled...

Fiat Punto je jedním z mála modelů italské automobilky, který se těší na trhu ojetin většímu zájmu. Druhá generace...

První praporsche jako umělecký unikát v centru Prahy

Porsche 356 Nr.1 Roadster na pražském Klárově

Na pražském Klárově, přímo proti stanici metra Malostranská je k vidění neobvyklý skleněný kvádr s historickým autem...

Najdete na iDNES.cz