Nejslavnější americké auto slaví 60 let. Nová corvette dorazí na podzim

  12:29aktualizováno  12:29
Touha po rychlých autech, která sázejí na emoce, design, silný motor a nezaměnitelné jízdní vlastnosti, se v Evropě zrodila již počátkem 50. let. Jeden legendární sporťák se však v tuto dobu začal jako odpověď na evropskou konkurenci vyrábět i za oceánem. Dodnes se ho prodalo přes 1,5 milionu kusů.

Chevrolet Corvette třetí generace | foto: GM

První generace amerického vozu snů Chevrolet Corvette spatřila světlo světa před šedesáti lety, 30. června 1953.

První corvettu vyrobil Chevrolet 30. června 1953.

Americké vozy poválečné éry se vyznačovaly velkým pohodlím a rozsáhlou výbavou, ale většinou také nudným designem a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. Automobilka Chevrolet, která je součástí koncernu General Motors, se proto rozhodla řádně zčeřit stojaté vody designu amerických automobilů a v pravý čas stvořila vůz, pojmenovaný po rychlé lodi - korvetě, který se stal symbolem svobodného životního stylu.

Corvette debutovala jako studie na General Motors Autorama v New York City 17. ledna 1953. Byla natolik úspěšná, že výroba limitované série 300 vozů začala 30. června téhož roku.

Všechny corvetty modelového roku 1953 byly v barvě Polo White s červeným interiérem a jejich cena byla stanovena na 3 498 dolarů. V roce 2006 se na aukci prodalo třetí vyrobené vozidlo 1953 Corvette za rekordních 1,06 milionu dolarů.

Fotogalerie

První generace, označená C1, ovšem zase takovou "díru do světa" neudělala. Karoserie typu roadster sice vynikala elegantně dravým sportovním vzhledem, ale jízda s ní údajně nebyla příliš oslňující a sporťák trpěl celou řadou neduhů, od problémů s elektroinstalací po stahovací střechu, do které zatékalo.

Naopak druhá generace C2 s označením Stingray se krátce po svém uvedení na trh v roce 1962 zařadila mezi ty nejoblíbenější a také sběratelsky nejvyhledávanější. Představila se již s karosérií kupé, kterou doplňovala i otevřená verze.

Chevrolet Corvette druhé generace označené Stingray

Vzhled vozu vycházel z konceptu Mako Shark a měl na něm velký podíl šéf stylistického oddělení Chevroletu Bill Mitchell. Traduje se, že Mitchell ulovil na Bahamách žraloka Mako, kterého si nechal vycpat a pověsit do kanceláře, a jeho tvary se tak inspiroval při vývoji nového modelu. Vůz dostal motor o objemu úctyhodných 5,4 litru a výkonu 250 koní a především měl na svoji dobu úžasné jízdní vlastnosti.

Třetí generace C3, představená v roce 1968 a pro svůj aerodynamický tvar přezdívaná také jako "lahev od Coca-Coly", drží hned několik primátů. Stala se nejdéle vyráběnou (13 let) a také nejprodávanější generací.

Její následovnice C4, se kterou nebyl problém pokořit rychlost 260 km/h, se stala symbolem dravých a nekompromisních mužů, a kromě nich přitahovala také filmová plátna. Proháněl se v ní třeba Chuck Norris v akčním snímku Sám proti teroru (1988) nebo Steven Seagal v Těžko ho zabít (1990).

Chevrolet Corvette Grand Sport z roku 2011

Chevrolet Corvette Grand Sport z roku 2011

Od 30. června 1953 bylo vyrobeno přibližně 1,56 milionu vozů corvette. Půlmiliontý exemplář vyrobili v roce 1977, miliontý v roce 1992 a hranice 1,5 milionu bylo dosaženo v roce 2009.

Nejtěžší chvíle zažíval koncern General Motors (GM) před čtyřmi lety, kdy se na delší čas dostal do bankrotového režimu a budoucnost některých modelů byla značně ohrožena. I roční prodej modelu Corvette značně poklesl. Maximem bylo přes 42 tisíc vozů v roce 1977, zatímco například v loňském roce se prodalo 14 tisíc kusů.

Automobilka se však odrazila ze dna a na letošním autosalonu v Detroitu představila po devíti letech novou verzi legendárního sporťáku.

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Model nazvaný Stingray a fanoušky přezdívaný C7 by se na trh měl dostat na podzim 2013. Americká královna silnic dostala nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu.

Stingray má karoserii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály. S motorem V-8 o objemu 6,2 litru a s výkonem 450 koní zrychlí z nuly na 100 km/h za necelé čtyři sekundy. Jeho cena by se měla v přepočtu vyšplhat na 2,16 milionu korun.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Poslední šance vytáhnout kabrio. Starý seat ctí zapomenuté disciplíny

Seat 850 Spider

Stará auta jsou krásná a vrtochy jim pro jejich charisma snadno odpustíte, jak dokazuje naše svezení s nádherným...

Jméno po velbloudovi, technika po kachně. Citroën Méhari slaví 50 let

Citroën Méhari Plage

Dvacítka hostesek převlečená za selky, hasiče, turistky či do plážových úborů pobíhala kolem něčeho, co na první pohled...

Do Bruselu nemohou staré diesely. Cizinci musejí své vozy registrovat

Den bez aut v centru Bruselu (16. září 2018)

V Bruselu mají od letoška nízkoemisní zónu. Vjezd do ní je zakázán dieselům s motory tříd EURO 0 a 1. Od 1. října platí...

Najdete na iDNES.cz