Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laminátová legenda Corvette: recept na lehký sporťák bez plechu

  13:00aktualizováno  13:00
Spekulace o zcela nové generaci corvetty se posouvají na příští rok. Aktuálně Chevrolet stále nabízí model, který se prodává od roku 2006. Automobilka alespoň připomněla jednu výjimečnou vlastnost, která se s corvettou táhne od padesátých let. Auto vždy mělo kompozitní karoserii a vždy tak patřilo mezi lehké váhy.

Chevrolet Corvette Z06 | foto: Chevrolet

Automobilka velebí hmotnost aktuální Corvetty Z06. Auto váží 1 451 kilogramů a má 377 kW, to znamená, že na jeden kW výkonu připadá 3,84 kilogramu hmotnosti. A to je skvělý výsledek. Výrobce porovnává model Z06 s Aston Martinem DBS, Porsche 911 Turbo S nebo s Nissanem GT-R. Britský sporťák má na 1 kW 4,64 kilogramu, Porsche 4,14 kilogramu a Nissan GT-R 4,40 kilogramu. Dodejme, že Corvette Z06 má sedmilitrový motor a na stovku dokáže vystřelit za 3,8 sekundy.

Fotogalerie

Pokud připomeneme poměry u lidovějších vozů, tak například nejsilnější Golf R má na 1 kW výkonu 7,64 kilogramu a obyčejný Golf s motorem 1,2 TSI a výkonem 77 kW táhne na jeden kW dokonce 16 kilogramů.

Ale vraťme se do extraligy. Corvette je oproti těžším konkurentům navíc docela levné auto, samozřejmě s přihlédnutím na celou kategorii. V USA se model Z06 prodává v přepočtu za 1,5 milionu korun, Nissan GT-R stojí v USA dva miliony korun a ostatní uvedená konkurence je minimálně dvakrát dražší.

Lehká stavba aktuální Corvetty Z06 ale není náhoda. Celá modelová řada nejrychlejších chevroletů se pyšní lehkou stavbou již už od roku 1953, kdy vyjel první model Corvette s kompozitní karosérii. Původně čistě sklolaminátovou, od konce šedesátých let pak z materiálu SMC. V jeho případě se zvýšil podíl vláken na úkor pryskyřice a formování probíhá pod vysokým tlakem. SMC kompozit je pevnější a lépe se opracovává, takže je karoserie hladší a lépe se lakuje.

Chevrolet Corvette třetí generace

Chevrolet Corvette třetí generace

Aktuální generace ale netěží jen z lehké kompozitové karoserie SMC nejnovější generace. Top model ZR1 a otevřený model 427 využívají na některých panelech karoserie i karbonové panely. Ty jsou ještě lehčí a pevnější než SMC kompozit. Výrobce si ale pohrál i se šasi, které je u všech modelů hliníkové a ze stejného materiálu je i blok osmiválcového motoru. Jen na šasi ušetřili konstruktéři použitím hliníku třetinu hmotnosti. Lahůdkou je pak titanový výfukový systém, který je o 70 procent lehčí než tradiční soustava.

Harlan Charles, marketingový manažer Chevroletu, se chlubí, že samotný počet kilowattů není jediným měřítkem výkonu. Neméně důležitá je lehká stavba, a to se u corvett vždy dařilo plnit. Dnes to je jeden z nejlehčích sporťáků na trhu, navíc s docela rozumnou cenovkou. Základní model stojí v USA v přepočtu milion korun, top verze ZR1 s výkonem 475 kW pak v přepočtu 2,6 milionu korun. Navíc auto boří mýty o tom, že americká auta jsou těžkopádná a málo sportovní.

Chevrolet Corvette páté a šesté generace mají v podlaze kabiny sendvičový

Chevrolet Corvette páté a šesté generace mají v podlaze kabiny sendvičový materiál, který obsahuje i lehké balzové dřevo.

Na oblíbeném okruhu Nürburgring Nordschleife v Německu drží Corvette ZR1 devátou příčku mezi sériovými vozy a pro zajímavost, čtvrté místo patří dalšímu americkému "sériovému" supersportu Dodge Viper.

Na další generaci corvetty si budeme muset počkat minimálně do příštího modelového roku. Zatím existují vizualizace, které autu přisuzují poněkud japonský vzhled. Jasné je ale, že i další corvette bude mít lehkou stavbu a spolu s výkonným osmiválcem bude patřit mezi sporťáky s nejlepším poměrem hmotnosti/výkonu a ceny.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.