Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zvolte Volt II a bude lépe. Americký hybrid přichází v nové verzi

Relativně neobvyklý hybrid Chevrolet Volt přichází v druhé generaci. Automobilka ho představila na autosalonu v Detroitu. Novinka je uhlazenější, větší a má vylepšený pohonný systém. Navíc docela výrazně zhubla. Ale do Evropy se už druhá generace asi nedostane.
Chevrolet Volt 2016

Chevrolet Volt 2016 | foto: General Motors

V Evropě Chevrolet Volt neznáme, při velkém štěstí potkáme na silnicích evropský derivát Opel Ampera. Jeho prodeje jsou však mizerné, a tak ho nejčastěji najdete v showroomech dealerů. To americký Volt je na tom díky lokálním dotacím lépe, v Kalifornii jich jezdí relativně hodně. Celkem se za čtyři roky v USA prodalo přes 60 tisíc voltů. Proti necelým deseti tisícům amper v Evropě je to solidní číslo (a to se Ampera stala v roce 2012 evropským autem roku).

I proto druhá generace Voltu už jako Amepra nevznikne a v Evropě se asi vůbec prodávat nebude, protože Chevrolet se z evropského kontinentu ke konci loňského roku stáhl. Opel má vytvořit vlastní vozidlo na elektřinu, podle posledních zpráv to má být elektrické provedení malého modelu Karl, který se představí letos.

Volt je poměrně nezvyklý hybrid, respektive je to takový mezikrok mezi hybridem a čistým elektromobilem se všemi výhodami i nectnostmi této koncepce. To platilo pro první generaci a pravděpodobně to bude platit i pro generaci druhou, ač právě ty nevýhody se Chevrolet snažil co nejvíce omezit.

Princip pohonu první generace Voltu je následující: auto má hlavní elektromotor, který zásobují baterie. Ty je potřeba dobíjet ze zásuvky. V tomto režimu se auto chová jako plug-in elektromobil. Jenže dojezd je omezený, a tak má volt zabudovaný i spalovací motor a druhý elektromotor. Spalovací motor se rozeběhne v momentě, když dojdou baterie. Na jednu stranu dodává spalovací motor energii menšímu elektromotoru, který zásobuje za jízdy baterie, na stranu druhou může i přímo pohánět kola. Auto tak nabízí několik režimů pohonu. Z testů první generace vyplývá, že ne vždy je to optimální a malý spalovací motor má s těžkým autem dost práce, navíc funguje i jako generátor energie.

Nový Volt modelového roku 2016 (začne se vyrábět letos) má pohon podobný, ale vylepšený. Dvojitý elektromotor má výkon 111 kW, sekunduje mu nová hliníková benzinová patnáctistovka produkující 75 kW. Li-ion akumulátory mají kapacitu 18,4 kWh, což by podle výrobce mělo stačit až na 80 kilometrů jízdy čistě na elektrický pohon. Akumulátory mají výrazně menší počet článků než u první generace Voltu a jsou o deset kilogramů lehčí. Navíc jsou uloženy níže, a tak přispívají k lepšímu rozložení hmotnosti auta.

Chevrolet Volt 2016

Nabíjení akumulátorů závisí na zásuvce. Z evropské se baterie nabijí za 4,5 hodiny, z americké za 12 až 13 hodin. Auto bude mít zabudovanou GPS a na multimediálním systému bude neustále ukazovat, kde lze nabíjet na veřejných místech. A to i v kontextu trasy, spotřeby a dalších veličin. Nutno dodat, že v USA je určitě více veřejných nabíječek než v Evropě, ale rozhodně to stále není nic pro bezproblémové cestování čistě elektrickými auty.

Pro majitele voltu je zde naštěstí navíc benzinový agregát, který opět dokáže jak generovat energii pro akumulátory (spolu s rekuperací), tak i přímo pohánět přední kola. Díky tomu se dojezd Voltu prodlouží až na maximálních 630 kilometrů, což už odpovídá akčnímu rádiu běžného auta se spalovacím motorem.

Spotřeba by měla být příznivá, automobilka uvádí zhruba 5,7 litru na sto kilometrů, což by mohla být reálná hodnota. Na druhou stranu to není nic zázračného, podobných výsledků dosahují i běžné hybridy podobné velikosti. V Evropě pak konkurují spotřebou mnohé diesely i menší benzinové motory s přímým vstřikováním a přeplňováním.

Chevrolet Volt první generace se v USA prodává od 35 tisíc dolarů (aktuálně asi 820 tisíc korun) díky státním dotacím na elektromobily. Nová generace nemá být dražší, možná půjde s cenou ještě dolů. Nutno dodat, že uvedená cena je na USA poměrně vysoká, například hybridní Hyundai Sonata a podobná auta jsou i bez dotací skoro o devět tisíc dolarů levnější a spotřebu nemají o mnoho vyšší. Samozřejmě, že čistě na elektrický pohon neujedou tolik, ale to je stejně mimo pojíždění na krátké vzdálenosti jedno. A v USA se dojíždění obvykle nepočítá na kilometry, ale na vysoké desítky kilometrů, což stejně Volt čistě na elektřinu nezvládne.

Chevrolet Volt 2016

Druhý Volt má o poznání konvenčnější tvary než první generace. To mu sice na jednu stranu ubírá na výjimečnosti, ale u zákazníků by to měl mít snadnější. Auto je větší, pojme pět pasažérů s tím, že ten uprostřed vzadu bude muset počítat s velmi omezeným komfortem cestování. Kokpit také doznal úprav směrem k obvyklým autům, dominuje mu velký displej multimediálního a informačního systému. Nutno dodat, že interiér nevypadá špatně, povedl se.

Auto má rozměry 4,58 × 1,8 × 1,43 metru s rozvorem 2,7 metru a hmotností 1 600 kilogramů. To znamená, že mezigeneračně shodilo 100 kilogramů, což není málo. Výroba začne ve druhé polovině roku, kdy se Volt II začne v USA i prodávat. Cenu Chevrolet zveřejní později, opět bude hodně záležet na dotacích.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...