Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvolte Volt II a bude lépe. Americký hybrid přichází v nové verzi

aktualizováno 
Relativně neobvyklý hybrid Chevrolet Volt přichází v druhé generaci. Automobilka ho představila na autosalonu v Detroitu. Novinka je uhlazenější, větší a má vylepšený pohonný systém. Navíc docela výrazně zhubla. Ale do Evropy se už druhá generace asi nedostane.

Chevrolet Volt 2016 | foto: General Motors

V Evropě Chevrolet Volt neznáme, při velkém štěstí potkáme na silnicích evropský derivát Opel Ampera. Jeho prodeje jsou však mizerné, a tak ho nejčastěji najdete v showroomech dealerů. To americký Volt je na tom díky lokálním dotacím lépe, v Kalifornii jich jezdí relativně hodně. Celkem se za čtyři roky v USA prodalo přes 60 tisíc voltů. Proti necelým deseti tisícům amper v Evropě je to solidní číslo (a to se Ampera stala v roce 2012 evropským autem roku).

I proto druhá generace Voltu už jako Amepra nevznikne a v Evropě se asi vůbec prodávat nebude, protože Chevrolet se z evropského kontinentu ke konci loňského roku stáhl. Opel má vytvořit vlastní vozidlo na elektřinu, podle posledních zpráv to má být elektrické provedení malého modelu Karl, který se představí letos.

Fotogalerie

Volt je poměrně nezvyklý hybrid, respektive je to takový mezikrok mezi hybridem a čistým elektromobilem se všemi výhodami i nectnostmi této koncepce. To platilo pro první generaci a pravděpodobně to bude platit i pro generaci druhou, ač právě ty nevýhody se Chevrolet snažil co nejvíce omezit.

Princip pohonu první generace Voltu je následující: auto má hlavní elektromotor, který zásobují baterie. Ty je potřeba dobíjet ze zásuvky. V tomto režimu se auto chová jako plug-in elektromobil. Jenže dojezd je omezený, a tak má volt zabudovaný i spalovací motor a druhý elektromotor. Spalovací motor se rozeběhne v momentě, když dojdou baterie. Na jednu stranu dodává spalovací motor energii menšímu elektromotoru, který zásobuje za jízdy baterie, na stranu druhou může i přímo pohánět kola. Auto tak nabízí několik režimů pohonu. Z testů první generace vyplývá, že ne vždy je to optimální a malý spalovací motor má s těžkým autem dost práce, navíc funguje i jako generátor energie.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Nový Volt modelového roku 2016 (začne se vyrábět letos) má pohon podobný, ale vylepšený. Dvojitý elektromotor má výkon 111 kW, sekunduje mu nová hliníková benzinová patnáctistovka produkující 75 kW. Li-ion akumulátory mají kapacitu 18,4 kWh, což by podle výrobce mělo stačit až na 80 kilometrů jízdy čistě na elektrický pohon. Akumulátory mají výrazně menší počet článků než u první generace Voltu a jsou o deset kilogramů lehčí. Navíc jsou uloženy níže, a tak přispívají k lepšímu rozložení hmotnosti auta.

Chevrolet Volt 2016

Nabíjení akumulátorů závisí na zásuvce. Z evropské se baterie nabijí za 4,5 hodiny, z americké za 12 až 13 hodin. Auto bude mít zabudovanou GPS a na multimediálním systému bude neustále ukazovat, kde lze nabíjet na veřejných místech. A to i v kontextu trasy, spotřeby a dalších veličin. Nutno dodat, že v USA je určitě více veřejných nabíječek než v Evropě, ale rozhodně to stále není nic pro bezproblémové cestování čistě elektrickými auty.

Pro majitele voltu je zde naštěstí navíc benzinový agregát, který opět dokáže jak generovat energii pro akumulátory (spolu s rekuperací), tak i přímo pohánět přední kola. Díky tomu se dojezd Voltu prodlouží až na maximálních 630 kilometrů, což už odpovídá akčnímu rádiu běžného auta se spalovacím motorem.

Spotřeba by měla být příznivá, automobilka uvádí zhruba 5,7 litru na sto kilometrů, což by mohla být reálná hodnota. Na druhou stranu to není nic zázračného, podobných výsledků dosahují i běžné hybridy podobné velikosti. V Evropě pak konkurují spotřebou mnohé diesely i menší benzinové motory s přímým vstřikováním a přeplňováním.

Chevrolet Volt první generace se v USA prodává od 35 tisíc dolarů (aktuálně asi 820 tisíc korun) díky státním dotacím na elektromobily. Nová generace nemá být dražší, možná půjde s cenou ještě dolů. Nutno dodat, že uvedená cena je na USA poměrně vysoká, například hybridní Hyundai Sonata a podobná auta jsou i bez dotací skoro o devět tisíc dolarů levnější a spotřebu nemají o mnoho vyšší. Samozřejmě, že čistě na elektrický pohon neujedou tolik, ale to je stejně mimo pojíždění na krátké vzdálenosti jedno. A v USA se dojíždění obvykle nepočítá na kilometry, ale na vysoké desítky kilometrů, což stejně Volt čistě na elektřinu nezvládne.

Chevrolet Volt 2016

Druhý Volt má o poznání konvenčnější tvary než první generace. To mu sice na jednu stranu ubírá na výjimečnosti, ale u zákazníků by to měl mít snadnější. Auto je větší, pojme pět pasažérů s tím, že ten uprostřed vzadu bude muset počítat s velmi omezeným komfortem cestování. Kokpit také doznal úprav směrem k obvyklým autům, dominuje mu velký displej multimediálního a informačního systému. Nutno dodat, že interiér nevypadá špatně, povedl se.

Auto má rozměry 4,58 × 1,8 × 1,43 metru s rozvorem 2,7 metru a hmotností 1 600 kilogramů. To znamená, že mezigeneračně shodilo 100 kilogramů, což není málo. Výroba začne ve druhé polovině roku, kdy se Volt II začne v USA i prodávat. Cenu Chevrolet zveřejní později, opět bude hodně záležet na dotacích.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Nové BMW X4 přijíždí už po čtyřech letech. Stejné je jen na pohled

BMW X4

Mnichovská automobilka přivezla do Ženevy poněkud překvapivou automobilovou novinku: novou generaci modelu X4, která...

OBRAZEM: Nový Peugeot 508 v plné parádě. Je to krásný fastback

Peugeot 508

Jednou z nejzářivějších premiér autosalonu v Ženevě, který otevírá za dva týdny, bude nová vlajková loď Peugeotu. Nová...

Nová Audi A6 startuje. Nejdůležitější jsou nafťáky, dieselgate navzdory

Audi A6

Vypadá jako o kousíček zmenšená vlajková loď ingolstadtské značky. Od A8, která před nedávnem vstoupila do prodeje,...

Najdete na iDNES.cz