Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zvolte Volt II a bude lépe. Americký hybrid přichází v nové verzi

Relativně neobvyklý hybrid Chevrolet Volt přichází v druhé generaci. Automobilka ho představila na autosalonu v Detroitu. Novinka je uhlazenější, větší a má vylepšený pohonný systém. Navíc docela výrazně zhubla. Ale do Evropy se už druhá generace asi nedostane.
Chevrolet Volt 2016

Chevrolet Volt 2016 | foto: General Motors

V Evropě Chevrolet Volt neznáme, při velkém štěstí potkáme na silnicích evropský derivát Opel Ampera. Jeho prodeje jsou však mizerné, a tak ho nejčastěji najdete v showroomech dealerů. To americký Volt je na tom díky lokálním dotacím lépe, v Kalifornii jich jezdí relativně hodně. Celkem se za čtyři roky v USA prodalo přes 60 tisíc voltů. Proti necelým deseti tisícům amper v Evropě je to solidní číslo (a to se Ampera stala v roce 2012 evropským autem roku).

I proto druhá generace Voltu už jako Amepra nevznikne a v Evropě se asi vůbec prodávat nebude, protože Chevrolet se z evropského kontinentu ke konci loňského roku stáhl. Opel má vytvořit vlastní vozidlo na elektřinu, podle posledních zpráv to má být elektrické provedení malého modelu Karl, který se představí letos.

Volt je poměrně nezvyklý hybrid, respektive je to takový mezikrok mezi hybridem a čistým elektromobilem se všemi výhodami i nectnostmi této koncepce. To platilo pro první generaci a pravděpodobně to bude platit i pro generaci druhou, ač právě ty nevýhody se Chevrolet snažil co nejvíce omezit.

Princip pohonu první generace Voltu je následující: auto má hlavní elektromotor, který zásobují baterie. Ty je potřeba dobíjet ze zásuvky. V tomto režimu se auto chová jako plug-in elektromobil. Jenže dojezd je omezený, a tak má volt zabudovaný i spalovací motor a druhý elektromotor. Spalovací motor se rozeběhne v momentě, když dojdou baterie. Na jednu stranu dodává spalovací motor energii menšímu elektromotoru, který zásobuje za jízdy baterie, na stranu druhou může i přímo pohánět kola. Auto tak nabízí několik režimů pohonu. Z testů první generace vyplývá, že ne vždy je to optimální a malý spalovací motor má s těžkým autem dost práce, navíc funguje i jako generátor energie.

Nový Volt modelového roku 2016 (začne se vyrábět letos) má pohon podobný, ale vylepšený. Dvojitý elektromotor má výkon 111 kW, sekunduje mu nová hliníková benzinová patnáctistovka produkující 75 kW. Li-ion akumulátory mají kapacitu 18,4 kWh, což by podle výrobce mělo stačit až na 80 kilometrů jízdy čistě na elektrický pohon. Akumulátory mají výrazně menší počet článků než u první generace Voltu a jsou o deset kilogramů lehčí. Navíc jsou uloženy níže, a tak přispívají k lepšímu rozložení hmotnosti auta.

Chevrolet Volt 2016

Nabíjení akumulátorů závisí na zásuvce. Z evropské se baterie nabijí za 4,5 hodiny, z americké za 12 až 13 hodin. Auto bude mít zabudovanou GPS a na multimediálním systému bude neustále ukazovat, kde lze nabíjet na veřejných místech. A to i v kontextu trasy, spotřeby a dalších veličin. Nutno dodat, že v USA je určitě více veřejných nabíječek než v Evropě, ale rozhodně to stále není nic pro bezproblémové cestování čistě elektrickými auty.

Pro majitele voltu je zde naštěstí navíc benzinový agregát, který opět dokáže jak generovat energii pro akumulátory (spolu s rekuperací), tak i přímo pohánět přední kola. Díky tomu se dojezd Voltu prodlouží až na maximálních 630 kilometrů, což už odpovídá akčnímu rádiu běžného auta se spalovacím motorem.

Spotřeba by měla být příznivá, automobilka uvádí zhruba 5,7 litru na sto kilometrů, což by mohla být reálná hodnota. Na druhou stranu to není nic zázračného, podobných výsledků dosahují i běžné hybridy podobné velikosti. V Evropě pak konkurují spotřebou mnohé diesely i menší benzinové motory s přímým vstřikováním a přeplňováním.

Chevrolet Volt první generace se v USA prodává od 35 tisíc dolarů (aktuálně asi 820 tisíc korun) díky státním dotacím na elektromobily. Nová generace nemá být dražší, možná půjde s cenou ještě dolů. Nutno dodat, že uvedená cena je na USA poměrně vysoká, například hybridní Hyundai Sonata a podobná auta jsou i bez dotací skoro o devět tisíc dolarů levnější a spotřebu nemají o mnoho vyšší. Samozřejmě, že čistě na elektrický pohon neujedou tolik, ale to je stejně mimo pojíždění na krátké vzdálenosti jedno. A v USA se dojíždění obvykle nepočítá na kilometry, ale na vysoké desítky kilometrů, což stejně Volt čistě na elektřinu nezvládne.

Chevrolet Volt 2016

Druhý Volt má o poznání konvenčnější tvary než první generace. To mu sice na jednu stranu ubírá na výjimečnosti, ale u zákazníků by to měl mít snadnější. Auto je větší, pojme pět pasažérů s tím, že ten uprostřed vzadu bude muset počítat s velmi omezeným komfortem cestování. Kokpit také doznal úprav směrem k obvyklým autům, dominuje mu velký displej multimediálního a informačního systému. Nutno dodat, že interiér nevypadá špatně, povedl se.

Auto má rozměry 4,58 × 1,8 × 1,43 metru s rozvorem 2,7 metru a hmotností 1 600 kilogramů. To znamená, že mezigeneračně shodilo 100 kilogramů, což není málo. Výroba začne ve druhé polovině roku, kdy se Volt II začne v USA i prodávat. Cenu Chevrolet zveřejní později, opět bude hodně záležet na dotacích.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...