Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chevrolet Volt: elektromobil s vlastní elektrárnou

aktualizováno 
Chevrolet chystá pro závěr roku 2010 produkční verzi vpravdě revolučního hybridního vozu. Volt, jak se novinka nazývá, totiž bude používat spalovací motor pouze jako generátor a kola budou poháněna výhradně elektromotory.

Chevrolet Volt | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Chevrolet Volt se poprvé objevil v loňském roce na tradičním lednovém autosalonu v Detroitu, letos pak Chevrolet představil inovovanou verzi svého konceptu, která již má velmi blízko do sériové výroby. V téměř nezměněné podobě se totiž Volt začne prodávat v roce 2010 a tuto verzi si mohli prohlédnout i návštěvníci pařížského autosalonu.

Volt je na první pohled zcela běžný hybridní automobil, který se dá zařadit mezi takzvané plug-in hybridy. To jsou automobily, které mohou baterie dobíjet nejen pomocí spalovacího motoru, ale také přímo z elektrické sítě. Volt je ale trochu jiný než klasické hybridy – jeho spalovací motor totiž samotný vůz nikdy nepohání, motor není nijak mechanicky propojen s koly. Ta jsou poháněna výhradně elektromotory a spalovací motor slouží pouze pro dobíjení baterií nebo přímé napájení elektromotorů pomocí generátoru.

Chevrolet Volt

Sériový Volt by stejně jako studie měl na jedno nabití lithium-iontových baterií ujet až 64 kilometrů. Po celou tuto trasu se spalovací motor ani jednou nezapne, teprve v případě, že jsou baterie automobilu vybité, začne spalovací motor dodávat potřebnou energii. Ovšem jen v takové míře, aby generovaná elektrická energie dostačovala na pohon vozu, baterie však generátor ve výrazné míře nenabíjí. Je to proto, aby se zbytečně nespotřebovávalo palivo, počítá se s tím, že po konci delší cesty prostě akumulátory ve Voltu opět dobijete z elektrické zásuvky.

Toto řešení má tu výhodu, že spalovací motor pracuje pouze v optimálním otáčkovém režimu a nedobíjí baterie zbytečně. Motor tak může být konstrukčně jednodušší než běžné v současnosti používané motory. Odpadá totiž nutnost použití proměnného časování nebo zdvihu ventilů, proměnné geometrie turbodmychadla u přeplňovaných vznětových motorů a další relativně složitá technická řešení. Motor tak díky konstrukci na konkrétní konstantní zátěž bude levnější a bude pracovat efektivněji než klasický spalovací motor v automobilu.

Chevrolet Volt

V pařížském konceptu nového chevroletu se nacházel jednoduchý zážehový čtyřválec s objemem 1,4 litru s výkonem 53 kW (72 koní), který by jinak na pohon tohoto čtyřmístného čtyřdveřového liftbacku na pomezí nižší střední a střední třídy jen stěží stačil.

Chevrolet však uvažuje o různých typech pohonu, včetně dieselových motorů a třeba v prvním konceptu z roku 2007 byl pod kapotou umístěn přeplňovaný litrový tříválec. Jako generátorové jednotky připadají v úvahu i motory poháněné palivem E85 nebo čistým etanolem. Prakticky by však neměl být problém do voltu namontovat motor na téměř kterékoli palivo. V tomto ohledu tak není příliš důležitý údaj, že koncept ujede na jedno natankování 45litrové nádrže a nabití baterií 579 kilometrů. 

Volt je jinak poháněn elektromotory o výkonu 111 kW (151 koní), které zajistí automobilu o rozměrech 4 500 x 1 800 x 1430 mm dostatečnou dynamiku. Zcela konkrétní parametry se dozvíme před startem prodeje tohoto automobilu, tedy dříve než v listopadu roku 2010, kdy by se měl Volt objevit v showroomech v USA.

Ani evropští zákazníci o volt nepřijdou, jen si budou muset počkat o něco déle – zhruba do roku 2010. Podle posledních informací ovšem v Evropě volt neseženeme se značkou Chevroletu, ale jako Opel Volt.

Chevrolet Volt

Při každodenních jízdách do vzdálenosti 60 km volt nespotřebovává vůbec benzin a neprodukuje žádné emise – to představuje úsporu asi 1900 litrů benzinu ročně (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

GM předpokládá, že řidiči, kteří ujedou asi 100 km denně (tedy více 33 500 km ročně), mohou za rok ušetřit asi 2100 litrů benzinu (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

V závislosti na jízdním cyklu E-REV Chevrolet Volt eliminuje spouštění spalovacího motoru v prvních fázích jízdy, což výrazně snižuje produkci emisí.

Při současných cenách za kilowatthodinu u GM předpokládají, že 1 km jízdy s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na šestinu ceny 1 km jízdy konvenčního automobilu poháněného zážehovým motorem – 1 km s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na 0,02 EUR, zatímco při současných cenách benzinu vyjde 1 km jízdy v konvenčním zážehovém modelu asi na 0,12 EUR.

Při dobíjení modelu Chevrolet Volt jednou denně se spotřebuje za rok méně elektřiny, než kolik spotřebuje domácí lednička s mrazákem.

Při ceně asi 1 EUR denně za dobití akumulátorů modelu Chevrolet Volt (které zaručí akční rádius asi 60 km) vyjde toto dobití na méně, než na kolik přijde šálek kávy.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Autofotka týdne: Nejkrásnější a nejrychlejší Aston Martin

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin představuje speciální provedení svého modelu DBS. Superleggera je další novinkou, kterou ikonická britská...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz