Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chevrolet Volt: elektromobil s vlastní elektrárnou

aktualizováno 
Chevrolet chystá pro závěr roku 2010 produkční verzi vpravdě revolučního hybridního vozu. Volt, jak se novinka nazývá, totiž bude používat spalovací motor pouze jako generátor a kola budou poháněna výhradně elektromotory.

Chevrolet Volt | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Chevrolet Volt se poprvé objevil v loňském roce na tradičním lednovém autosalonu v Detroitu, letos pak Chevrolet představil inovovanou verzi svého konceptu, která již má velmi blízko do sériové výroby. V téměř nezměněné podobě se totiž Volt začne prodávat v roce 2010 a tuto verzi si mohli prohlédnout i návštěvníci pařížského autosalonu.

Volt je na první pohled zcela běžný hybridní automobil, který se dá zařadit mezi takzvané plug-in hybridy. To jsou automobily, které mohou baterie dobíjet nejen pomocí spalovacího motoru, ale také přímo z elektrické sítě. Volt je ale trochu jiný než klasické hybridy – jeho spalovací motor totiž samotný vůz nikdy nepohání, motor není nijak mechanicky propojen s koly. Ta jsou poháněna výhradně elektromotory a spalovací motor slouží pouze pro dobíjení baterií nebo přímé napájení elektromotorů pomocí generátoru.

Chevrolet Volt

Sériový Volt by stejně jako studie měl na jedno nabití lithium-iontových baterií ujet až 64 kilometrů. Po celou tuto trasu se spalovací motor ani jednou nezapne, teprve v případě, že jsou baterie automobilu vybité, začne spalovací motor dodávat potřebnou energii. Ovšem jen v takové míře, aby generovaná elektrická energie dostačovala na pohon vozu, baterie však generátor ve výrazné míře nenabíjí. Je to proto, aby se zbytečně nespotřebovávalo palivo, počítá se s tím, že po konci delší cesty prostě akumulátory ve Voltu opět dobijete z elektrické zásuvky.

Toto řešení má tu výhodu, že spalovací motor pracuje pouze v optimálním otáčkovém režimu a nedobíjí baterie zbytečně. Motor tak může být konstrukčně jednodušší než běžné v současnosti používané motory. Odpadá totiž nutnost použití proměnného časování nebo zdvihu ventilů, proměnné geometrie turbodmychadla u přeplňovaných vznětových motorů a další relativně složitá technická řešení. Motor tak díky konstrukci na konkrétní konstantní zátěž bude levnější a bude pracovat efektivněji než klasický spalovací motor v automobilu.

Chevrolet Volt

V pařížském konceptu nového chevroletu se nacházel jednoduchý zážehový čtyřválec s objemem 1,4 litru s výkonem 53 kW (72 koní), který by jinak na pohon tohoto čtyřmístného čtyřdveřového liftbacku na pomezí nižší střední a střední třídy jen stěží stačil.

Chevrolet však uvažuje o různých typech pohonu, včetně dieselových motorů a třeba v prvním konceptu z roku 2007 byl pod kapotou umístěn přeplňovaný litrový tříválec. Jako generátorové jednotky připadají v úvahu i motory poháněné palivem E85 nebo čistým etanolem. Prakticky by však neměl být problém do voltu namontovat motor na téměř kterékoli palivo. V tomto ohledu tak není příliš důležitý údaj, že koncept ujede na jedno natankování 45litrové nádrže a nabití baterií 579 kilometrů. 

Volt je jinak poháněn elektromotory o výkonu 111 kW (151 koní), které zajistí automobilu o rozměrech 4 500 x 1 800 x 1430 mm dostatečnou dynamiku. Zcela konkrétní parametry se dozvíme před startem prodeje tohoto automobilu, tedy dříve než v listopadu roku 2010, kdy by se měl Volt objevit v showroomech v USA.

Ani evropští zákazníci o volt nepřijdou, jen si budou muset počkat o něco déle – zhruba do roku 2010. Podle posledních informací ovšem v Evropě volt neseženeme se značkou Chevroletu, ale jako Opel Volt.

Chevrolet Volt

Při každodenních jízdách do vzdálenosti 60 km volt nespotřebovává vůbec benzin a neprodukuje žádné emise – to představuje úsporu asi 1900 litrů benzinu ročně (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

GM předpokládá, že řidiči, kteří ujedou asi 100 km denně (tedy více 33 500 km ročně), mohou za rok ušetřit asi 2100 litrů benzinu (při porovnávání s vozem stejné třídy poháněným konvenčním zážehovým motorem s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km).

V závislosti na jízdním cyklu E-REV Chevrolet Volt eliminuje spouštění spalovacího motoru v prvních fázích jízdy, což výrazně snižuje produkci emisí.

Při současných cenách za kilowatthodinu u GM předpokládají, že 1 km jízdy s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na šestinu ceny 1 km jízdy konvenčního automobilu poháněného zážehovým motorem – 1 km s Chevroletem Volt (v elektrickém režimu) vyjde asi na 0,02 EUR, zatímco při současných cenách benzinu vyjde 1 km jízdy v konvenčním zážehovém modelu asi na 0,12 EUR.

Při dobíjení modelu Chevrolet Volt jednou denně se spotřebuje za rok méně elektřiny, než kolik spotřebuje domácí lednička s mrazákem.

Při ceně asi 1 EUR denně za dobití akumulátorů modelu Chevrolet Volt (které zaručí akční rádius asi 60 km) vyjde toto dobití na méně, než na kolik přijde šálek kávy.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.