Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zašmodrchané začátky Chevroletu. Vznikl jako pomsta za vyhazov

  17:54aktualizováno  17:54
Automobilka Chevrolet, která je dnes stěžejní části General Motors, vznikla natruc 3. listopadu 1911. Jmenuje se po švýcarském závodníkovi, ale ve skutečnosti ji řídil podnikatel, který se chtěl pomstít za své sesazení z čela General Motors.

Louis Chevrolet za volantem buicku | foto: autowp.ru

Za vším hledejte Williama C. Duranta – to platí, pokud se chceme bavit o vzniku samotné značky Chevrolet, koncernu General Motors nebo o rané historii dalších významných značek, Buicku a Oldsmobilu.

William Durant

William Durant

Dravý vizionář, jehož význam si v ničem nezadá s věhlasnějším Henry Fordem, věřil v rychlý rozvoj automobilového průmyslu. Byl však také despotou, který nebral velké ohledy na své nejbližší spolupracovníky. Ale vymyslel základní principy fungování dealerské sítě, jimiž se prodej aut řídí dodnes.

Zatímco Louis Chevrolet, podle kterého se automobilka jmenuje, pracoval na přelomu 19. a 20. století ve Francii jako automechanik, Durant už měl za sebou úspěšnou kariéru podnikatele ve výrobě kočárů. Začal s nimi v roce vynálezu automobilu, tedy 1886, a z malého podniku se základním kapitálem dva tisíce tehdejších dolarů vybudoval společnost působící po celém světě, jejíž hodnota během několika let vzrostla tisícinásobně a v roce 1900 prodávala sto tisíc kočárů ročně.

Fotogalerie

Nepřekvapí, že jako výrobce vozů tažených koňmi Durant původně nebyl příznivcem automobilů. Ale veřejnost jimi byla fascinovaná a úspěšný podnikatel tedy vycítil příležitost. A také si vytkl za cíl, že přispěje ke zvýšení bezpečnosti aut.

Jako prostředek k dosažení svých vizí si vybral značku Buick, která za prvních pět let své existence vyrobila jen 37 aut, topila se v dluzích a v rychlém sledu měnila majitele. Durant do ní v roce 1904 vložil svůj kapitál, to mu bylo 41 let a tehdy 26letý Chevrolet se zrovna zabydloval v New Yorku a rozjížděl svoji závodnickou kariéru. Durant pro změnu okamžitě přivedl Buick na autosalon v New Yorku a vrátil se z něj s 1108 objednávkami. Zároveň si našel důležitého obchodního partnera – Kanaďan McLaughlin zakoupil licenci na výrobu motorů Buick.

V roce 1908 Durant s McLaughlinem založili koncern General Motors, do nějž první jmenovaný vložil Buick. Ještě ve stejném roce GM přibral Oldsmobile, v roce následujícím pak proběhlo mimo jiné převzetí firem Cadillac a Oakland (později Pontiac) a spousty výrobců automobilových dílů. Některé akvizice nedávaly z obchodního hlediska velký smysl, ale Durant kupoval firmy i kvůli zajímavým technologiím a kapitálu.

Louis Chevrolet za volantem závodního stroje Buick
Chevrolet 490 Touring

Z General Motors se rychle stalo impérium sdružující několik desítek společností. Durantovi to však nestačilo, v roce 1910 dokonce pomýšlel na ovládnutí Fordu. K tomu potřeboval úvěr ve výši osmi milionů dolarů, ale s bankéři se nedohodl a ostatní akcionáři ho naopak spolu s McLaughlinem vykázali z GM. Koncern měl totiž už tak moc vysoké dluhy.

Nový začátek

Durant se nevzdal, naopak, 3. listopad 1911 je dnem, kdy s McLaughlinem a dalšími společníky zakládá novou firmu. Pojmenoval ji po závodníkovi Chevroletovi, který předtím jezdil mimo jiné na Buicku. Automobilka samozřejmě potřebovala nějaký čas na rozjezd, a tak výrobu zahájila až s modelovým rokem 1913.

Logo Chevroletu

Mezi Durantem a Chevroletem ale velmi rychle vznikly neshody ohledně konstrukce aut i celkového směřování podniku, a tak Chevrolet ze společnosti už v roce 1914 odchází. Musí jí však nechat své jméno i logo ve tvaru kříže, které se prý inspirovalo švýcarskou vlajkou.

Historie ukázala, že Durantovy představy o vedení automobilky byly správnější. Společnost se na trhu velmi rychle uchytila a dařilo se jí natolik dobře, že Durant jejím prostřednictvím v roce 1916 opět ovládl General Motors. V následujícím roce se stal jeho prezidentem a pomyslný kruh se tak uzavírá. Z firmy, kterou založil po svém vyhazovu z GM, se nakonec stala nejdůležitější součást celého koncernu.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři:




Nejčtenější

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.