Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zašmodrchané začátky Chevroletu. Vznikl jako pomsta za vyhazov

  17:54aktualizováno  17:54
Automobilka Chevrolet, která je dnes stěžejní části General Motors, vznikla natruc 3. listopadu 1911. Jmenuje se po švýcarském závodníkovi, ale ve skutečnosti ji řídil podnikatel, který se chtěl pomstít za své sesazení z čela General Motors.

Louis Chevrolet za volantem buicku | foto: autowp.ru

Za vším hledejte Williama C. Duranta – to platí, pokud se chceme bavit o vzniku samotné značky Chevrolet, koncernu General Motors nebo o rané historii dalších významných značek, Buicku a Oldsmobilu.

William Durant

William Durant

Dravý vizionář, jehož význam si v ničem nezadá s věhlasnějším Henry Fordem, věřil v rychlý rozvoj automobilového průmyslu. Byl však také despotou, který nebral velké ohledy na své nejbližší spolupracovníky. Ale vymyslel základní principy fungování dealerské sítě, jimiž se prodej aut řídí dodnes.

Zatímco Louis Chevrolet, podle kterého se automobilka jmenuje, pracoval na přelomu 19. a 20. století ve Francii jako automechanik, Durant už měl za sebou úspěšnou kariéru podnikatele ve výrobě kočárů. Začal s nimi v roce vynálezu automobilu, tedy 1886, a z malého podniku se základním kapitálem dva tisíce tehdejších dolarů vybudoval společnost působící po celém světě, jejíž hodnota během několika let vzrostla tisícinásobně a v roce 1900 prodávala sto tisíc kočárů ročně.

Fotogalerie

Nepřekvapí, že jako výrobce vozů tažených koňmi Durant původně nebyl příznivcem automobilů. Ale veřejnost jimi byla fascinovaná a úspěšný podnikatel tedy vycítil příležitost. A také si vytkl za cíl, že přispěje ke zvýšení bezpečnosti aut.

Jako prostředek k dosažení svých vizí si vybral značku Buick, která za prvních pět let své existence vyrobila jen 37 aut, topila se v dluzích a v rychlém sledu měnila majitele. Durant do ní v roce 1904 vložil svůj kapitál, to mu bylo 41 let a tehdy 26letý Chevrolet se zrovna zabydloval v New Yorku a rozjížděl svoji závodnickou kariéru. Durant pro změnu okamžitě přivedl Buick na autosalon v New Yorku a vrátil se z něj s 1108 objednávkami. Zároveň si našel důležitého obchodního partnera – Kanaďan McLaughlin zakoupil licenci na výrobu motorů Buick.

V roce 1908 Durant s McLaughlinem založili koncern General Motors, do nějž první jmenovaný vložil Buick. Ještě ve stejném roce GM přibral Oldsmobile, v roce následujícím pak proběhlo mimo jiné převzetí firem Cadillac a Oakland (později Pontiac) a spousty výrobců automobilových dílů. Některé akvizice nedávaly z obchodního hlediska velký smysl, ale Durant kupoval firmy i kvůli zajímavým technologiím a kapitálu.

Louis Chevrolet za volantem závodního stroje Buick
Chevrolet 490 Touring

Z General Motors se rychle stalo impérium sdružující několik desítek společností. Durantovi to však nestačilo, v roce 1910 dokonce pomýšlel na ovládnutí Fordu. K tomu potřeboval úvěr ve výši osmi milionů dolarů, ale s bankéři se nedohodl a ostatní akcionáři ho naopak spolu s McLaughlinem vykázali z GM. Koncern měl totiž už tak moc vysoké dluhy.

Nový začátek

Durant se nevzdal, naopak, 3. listopad 1911 je dnem, kdy s McLaughlinem a dalšími společníky zakládá novou firmu. Pojmenoval ji po závodníkovi Chevroletovi, který předtím jezdil mimo jiné na Buicku. Automobilka samozřejmě potřebovala nějaký čas na rozjezd, a tak výrobu zahájila až s modelovým rokem 1913.

Logo Chevroletu

Mezi Durantem a Chevroletem ale velmi rychle vznikly neshody ohledně konstrukce aut i celkového směřování podniku, a tak Chevrolet ze společnosti už v roce 1914 odchází. Musí jí však nechat své jméno i logo ve tvaru kříže, které se prý inspirovalo švýcarskou vlajkou.

Historie ukázala, že Durantovy představy o vedení automobilky byly správnější. Společnost se na trhu velmi rychle uchytila a dařilo se jí natolik dobře, že Durant jejím prostřednictvím v roce 1916 opět ovládl General Motors. V následujícím roce se stal jeho prezidentem a pomyslný kruh se tak uzavírá. Z firmy, kterou založil po svém vyhazovu z GM, se nakonec stala nejdůležitější součást celého koncernu.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.