Zašmodrchané začátky Chevroletu. Vznikl jako pomsta za vyhazov

  17:54aktualizováno  17:54
Automobilka Chevrolet, která je dnes stěžejní části General Motors, vznikla natruc 3. listopadu 1911. Jmenuje se po švýcarském závodníkovi, ale ve skutečnosti ji řídil podnikatel, který se chtěl pomstít za své sesazení z čela General Motors.

Louis Chevrolet za volantem buicku | foto: autowp.ru

Za vším hledejte Williama C. Duranta – to platí, pokud se chceme bavit o vzniku samotné značky Chevrolet, koncernu General Motors nebo o rané historii dalších významných značek, Buicku a Oldsmobilu.

William Durant

William Durant

Dravý vizionář, jehož význam si v ničem nezadá s věhlasnějším Henry Fordem, věřil v rychlý rozvoj automobilového průmyslu. Byl však také despotou, který nebral velké ohledy na své nejbližší spolupracovníky. Ale vymyslel základní principy fungování dealerské sítě, jimiž se prodej aut řídí dodnes.

Zatímco Louis Chevrolet, podle kterého se automobilka jmenuje, pracoval na přelomu 19. a 20. století ve Francii jako automechanik, Durant už měl za sebou úspěšnou kariéru podnikatele ve výrobě kočárů. Začal s nimi v roce vynálezu automobilu, tedy 1886, a z malého podniku se základním kapitálem dva tisíce tehdejších dolarů vybudoval společnost působící po celém světě, jejíž hodnota během několika let vzrostla tisícinásobně a v roce 1900 prodávala sto tisíc kočárů ročně.

Fotogalerie

Nepřekvapí, že jako výrobce vozů tažených koňmi Durant původně nebyl příznivcem automobilů. Ale veřejnost jimi byla fascinovaná a úspěšný podnikatel tedy vycítil příležitost. A také si vytkl za cíl, že přispěje ke zvýšení bezpečnosti aut.

Jako prostředek k dosažení svých vizí si vybral značku Buick, která za prvních pět let své existence vyrobila jen 37 aut, topila se v dluzích a v rychlém sledu měnila majitele. Durant do ní v roce 1904 vložil svůj kapitál, to mu bylo 41 let a tehdy 26letý Chevrolet se zrovna zabydloval v New Yorku a rozjížděl svoji závodnickou kariéru. Durant pro změnu okamžitě přivedl Buick na autosalon v New Yorku a vrátil se z něj s 1108 objednávkami. Zároveň si našel důležitého obchodního partnera – Kanaďan McLaughlin zakoupil licenci na výrobu motorů Buick.

V roce 1908 Durant s McLaughlinem založili koncern General Motors, do nějž první jmenovaný vložil Buick. Ještě ve stejném roce GM přibral Oldsmobile, v roce následujícím pak proběhlo mimo jiné převzetí firem Cadillac a Oakland (později Pontiac) a spousty výrobců automobilových dílů. Některé akvizice nedávaly z obchodního hlediska velký smysl, ale Durant kupoval firmy i kvůli zajímavým technologiím a kapitálu.

Louis Chevrolet za volantem závodního stroje Buick
Chevrolet 490 Touring

Z General Motors se rychle stalo impérium sdružující několik desítek společností. Durantovi to však nestačilo, v roce 1910 dokonce pomýšlel na ovládnutí Fordu. K tomu potřeboval úvěr ve výši osmi milionů dolarů, ale s bankéři se nedohodl a ostatní akcionáři ho naopak spolu s McLaughlinem vykázali z GM. Koncern měl totiž už tak moc vysoké dluhy.

Nový začátek

Durant se nevzdal, naopak, 3. listopad 1911 je dnem, kdy s McLaughlinem a dalšími společníky zakládá novou firmu. Pojmenoval ji po závodníkovi Chevroletovi, který předtím jezdil mimo jiné na Buicku. Automobilka samozřejmě potřebovala nějaký čas na rozjezd, a tak výrobu zahájila až s modelovým rokem 1913.

Logo Chevroletu

Mezi Durantem a Chevroletem ale velmi rychle vznikly neshody ohledně konstrukce aut i celkového směřování podniku, a tak Chevrolet ze společnosti už v roce 1914 odchází. Musí jí však nechat své jméno i logo ve tvaru kříže, které se prý inspirovalo švýcarskou vlajkou.

Historie ukázala, že Durantovy představy o vedení automobilky byly správnější. Společnost se na trhu velmi rychle uchytila a dařilo se jí natolik dobře, že Durant jejím prostřednictvím v roce 1916 opět ovládl General Motors. V následujícím roce se stal jeho prezidentem a pomyslný kruh se tak uzavírá. Z firmy, kterou založil po svém vyhazovu z GM, se nakonec stala nejdůležitější součást celého koncernu.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

VIDEO: Startování staré škodovky je rituál

Škoda 105

V době bezklíčkového startování, kdy stačí mít klíč v kapse a zmáčknout tlačítko, je to jako reportáž z doby kamenné....

Zapomenutý génius z Brna maloval slavné porsche. Zemřel příliš mladý

Moravská galerie v Brně představila 1. listopadu 2018 výstavu Jiřího Kuhnerta...

Dílo Jiřího Kuhnerta, který se z pozice technologa brněnského Zetoru dostal až k návrhům pro automobilku Porsche,...

Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949,...

Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii...

Najdete na iDNES.cz