Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horký spor o chládek v autě: Francie s EU proti Mercedesu a Německu

  11:51aktualizováno  11:51
Mezi Německem a Evropou to jiskří, kvůli autům. Na rozdmýchání sporu si ráda přisadila i Francie. Titulní roli hraje ve sporu výrobce mercedesů a nová náplň do klimatizace, kterou nařizuje používat Evropská unie.

Klimatizace je dnes nezbytnou součástí výbavy. Auta bez klimatizace se dnes téměř nekupují. U Mercedesu ji mají všechny modely v základní výbavě. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat dosavadní náplň. Automobilka však ve svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Rozhodnutí výrobce mercedesů nepřistoupit na směrnici EU schválily německé úřady.

Předpis o povinnosti přejít z chladiva R134a obsahujícího tetrafluoretan na nové s hydrofluorolefinem R1234yf (též HFO-1234yf) platí od začátku letoška. Staré chladivo totiž nevyhovuje evropským požadavkům zaměřeným proti emisím skleníkových plynů. 

Chladivo R1234yf je povinné od ledna 2011 v EU u nově homologovaných modelů. Dříve homologovaná auta vyrobená do konce loňského roku mohla dostávat původní chladivo. Další možností je používat v klimatizacích jako chladicí médium klasický CO2, jenže to vyžaduje konstrukční změnu jednotek, zatímco R1234yf může být využíváno v klimatizacích jen s malými změnami. 

Boj Daimleru proti novému chladivu začal až na podzim loňského roku. Značka už začátkem roku 2012 jako první německý výrobce začala novou náplň R1234yf používat. Plnila jím klimatizace nového roadsteru SL. Ale koncem září oznámila, že ho používat nebude, protože při testech některá auta začala hořet a uvolnil vysoce toxický fluorovodík. A začala proti nařízení Evropské unie bojovat.

Německé úřady se rozhodly Daimleru v boji pomoci. Úřad pro motorová vozidla KBA Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. To podpořilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané plnivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.

Německý deník Spiegel zjistil, že právě kvůli chladivu se Daimler s homologačními autoritami dohodl na fíglu v homologaci nového Mercedesu S. Výkladní skříň moderní techniky a umu značky je úplně nové auto nabité moderními technologiemi. Ještě se pořádně nezačalo prodávat a už na něj mají dvacet tisíc objednávek. V Česku prodej startuje v těchto dnech. 

Ale protože podvozek nového "eska" vychází z předchozího modelu (interní kód značky W221), umožnilo to Mercedesu získat od Spolkového úřadu pro motorová vozidla pro zcela nové auto (W222) homologaci, která je ve skutečnosti pouhým rozšířením homologace schválené pro starší model z roku 2005. Formálně je tedy nová S-třída přepracovaná stará. Tímto trikem může Mercedes používat dosavadní, pro skutečně nová auta nepřípustné chladivo R134a.

Od té doby se táhnou spory. Vyvrcholily tento měsíc, kdy kvůli používání nepovoleného chladiva začala Francie blokovat domácí registrace mercedesů A, B a SL. Ty představují víc než polovinu prodeje značky v této zemi a asi dvě procenta globálního prodeje firmy.

Po francouzském zákroku Brusel varoval Německo před protiakcí a rozhodnutí Paříže podpořil. "Některé nové vozy značky Mercedes od německé automobilky Daimler se kvůli zakázanému chladivu v klimatizačních systémech nemohou v Evropské unii prodávat ani registrovat," postavila se za Francii Evropská komise.

 "V současnosti jsou na evropském trhu od tohoto výrobce vozidla, která podle předběžné analýzy komise neodpovídají tomu, jak byla schválena," popsal evropský komisař pro průmysl Antonio Tajani. Dodal však, že bez dalšího rozboru není možné říci, zda jsou příslušné automobily Daimleru vzhledem k jejich schválení německými úřady nelegální.

Tajani začátkem týdne uvedl, že ve světle předběžného závěru komise lze považovat za legální rozhodnutí Francie odmítnout registrace příslušných typů vozů značky Mercedes vyrobených od 12. června. Daimler má ovšem vzhledem k posvěcení Berlína jiný názor. "Naše vozy mají platné povolení pro celou Evropu, jejich registraci by nic nemělo stát v cestě," řekl mluvčí automobilky. 

Evropská komise podle agentury Reuters dala německé vládě do 20. srpna čas na vysvětlení jejího postoje. 

Němečtí politici říkají, že krok Francie může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.

"Kontroverzní debata o CO2 ukázala, že Evropa se potýká s rozdílnými zájmy svých klíčových aktérů. Není vyloučeno, že v tom hrál roli postoj Německa k hlasování (o emisích)," řekl k tomu zákonodárce německé vládní strany CDU a člen parlamentního výboru pro dopravu Steffen Bilger. Paříž "evidentně využila příležitosti, aby Německu vrátila úder", řekl člen téhož výboru za Zelené Anton Hofreiter.

Nově však francouzský soud nařídil vládě, aby blokování prodeje mercedesů přerušila. "Rozhodnutí nedovolovat registrace (vozů Daimler) se dočasně pozastavuje," uvedl představitel správního soudu ve Versailles ve čtvrtek 25. července. Ministerstvo životního prostředí musí nyní do deseti dní rozhodnout, zda chce registrace mercedesů nadále blokovat, uvedl soud.

Daimler bojuje sám

Daimler bojuje proti novému chladivu v Evropě sám. Ostatní výrobci směrnici dodržují. I když třeba koncern VW podle svého šéfa Ferdinanda Piëcha intenzivně zapracuje na vývoji klimatizací plněných CO2. "Tím správným chladivem je CO2. Ten zcela jistě nehoří," vysvětlil.

Německý automagazín Automobilindustrie uveřejnil video z crash testu, ve kterém Opel Mokka po čelním střetu doutná. Kouř je připisován právě novému chladivu. Opel ovšem test komentuje takto: "Jsme více než kdy jindy přesvědčeni, že R1234yf je efektivní a životní prostředí šetřící chladivo, které je pro použití v autech bezpečné." 

Zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují i američtí výrobci R134yf Honeywell a DuPont. "Testy Daimleru byly statické a nezohledňují průběh reálných nehod," namítá Tim Vink z Honeywellu pro německý deník Handelsblatt. Zdůrazňuje, že nové chladivo nepředstavuje žádné významnější nebezpečí a naopak poukazuje na to, že je ohleduplnější k životnímu prostředí. Mercedes naopak tvrdí, že dosavadní testovací metody byly nedostatečné a že teprve jeho nové pokusy a nové metody rizika odhalí. Mercedes-Benz prováděl simulace extrémních čelních nárazů, při kterých dojde k rozbití okruhu klimatizace a rychlému úniku chladicího média. Vzniklý aerosol se může při kontaktu s horkými částmi motoru vznítit a tím zažehnout požár celého auta.

"Ptáme se sami sebe, proč Daimler nezkouší konstruktivně vyřešit tento problém namísto toho, aby šel do boje proti R1234yf sám," pokračuje Vink. Podle Honeywellu by stačilo provést jen malé změny na klimatizačním systému, které by umožnily plynu v případě nebezpečí uniknout mimo vozidlo. 

Vink se odvolává na informace od ostatních výrobců, kteří už tyto úpravy provedli. "Znamená to minimální náklady navíc," dodává zástupce výrobce chladiva nově protlačovaného Evropskou unií.

Důvodů, proč se Daimler novému chladivu tak brání, je ovšem možná víc. Chladivo R1234yf (nové), je podle odhadů až desetkrát dražší než 134a, které automobilky používají už čtvrtstoletí.  

R1234yf je navíc doposud jedinou látkou, která splňuje novou legislativu EU o používání ekologických látek s nízkým příspěvkem ke globálnímu oteplování. DuPont a Honeywell tak mají téměř jistý odbyt nové látky. V souvislosti s látkou drží řadu patentů týkajících se složení i výroby a nikdo jiný jej tak není schopný produkovat.

Magazín just-auto si všímá ještě jednoho rozměru celého sporu. Německé značky jsou dnes "na koni", kdežto francouzské (přesněji koncern PSA, Peugeot, Citroën) prožívají hlubokou krizi a shánějí peníze kde se dá. Z políčku Mercedesu jako jednomu ze symbolů německého autoprůmyslu mají určitě radost a zbrzdění prodejů hlavně mercedesů A a B se jim také hodí. Navíc se dá čekat, že v očích Francouzů se touto kauzou image německých značek aspoň na čas trochu pošramotí.



Nejčtenější



Další z rubriky

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Najdete na iDNES.cz