Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chladné počasí by nemělo ovlivnit provoz naftových motorů

  11:19aktualizováno  11:19
- Pokud budou majitelé aut se vznětovými motory celou zimu tankovat motorovou naftu u čerpadel renomovaných společností, popřípadě u menšího čerpadla, s jehož palivem mají dobré zkušenosti, neměly by nastat problémy.
Motorová nafta má tu nepříjemnou vlastnost, že s klesající teplotou mění své vlastnosti. Údaj o tom, do jaké nejnižší teploty lze naftu bezproblémově používat, ukazuje takzvaná filtrovatelnost nafty. "Už od poloviny listopadu prodáváme zimní naftu do minus dvaceti stupňů," říká Jaroslav Růžek z České rafinérské, která je největším zpracovatelem ropy v České republice a motorovou naftu dodává k většině tuzemských čerpadel. "Ještě lepší vlastnosti, až do minus třiceti stupňů, vykazuje speciální zimní nafta, kterou označujeme jako arktickou," dodává Jaroslav Růžek. Ta by se měla začít objevovat u čerpadel v průběhu prosince. "My ji budeme prodávat od patnáctého prosince," říká Václav Loula, obchodní ředitel společnosti Benzina a.s. "Bude však o něco dražší, odhaduji, že asi o šedesát haléřů na litr."
Majitelé naftových motorů si přece jen musí dát na něco pozor. "Při přechodu na jinou naftu je vždy nutné vyměnit úplně všechnu naftu v nádrži. Míchání různých druhů nestačí," radí Jaroslav Růžek z České rafinérské a upozorňuje také na nižší hustotu arktické nafty. "Tato vlastnost se může v provozu projevit o něco vyšší spotřebou."
Zároveň se nabízí otázka, zda se do motorové nafty vyplatí přilévat další přísady od speciálních aditiv, které lze zakoupit u pump nebo také přilévat do nafty benzin. "V nákupu speciálních aditiv vidím zbytečné utrácení peněz, ani přilitím benzinu nelze očekávat nějaké velké zlepšení vlastností nafty," říká pracovnice nezávislé zkušebny Ústavu pro výzkum motorových vozidel, která však nechce uvést své jméno. Hlavně proto, že jde o její soukromý názor, který není podložen žádnými odbornými výsledky. Její slova potvrzuje technik jednoho pražského servisu: "Aditiva nedoporučujeme, protože motorová nafta je dostatečně kvalitní."

Bezproblémový zimní provoz vyžaduje kvaliltní naftu.

Autor:


Témata: Éčka


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.