Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chlapskou práci dnes zvládne každý: s náklaďákem v kamenolomu

aktualizováno 
Řízení moderního náklaďáku nemá daleko k osobnímu autu. Volantem točíte doslova malíčkem, nechybí moderní vychytávky, automatická převodovka řadí za vás a v terénu se sám přiřadí pohon další nápravy. Vyzkoušeli jsme nejmodernější náklaďáky Volva určené do terénu v kamenolomu.

Řízení moderního náklaďáku musí být „blbuvzdroné“ a jednoduché jako u osobáku. Vždyť takový drobeček, který maká v kamenolomu, odveze klidně přes šedesát tun.

Volant si napolohujete stejně jako v osobáku. Vzpřímená poloha na vzduchem odpružené sedačce vám sama vnutí posaz z volantem hodně naplocho. Připoutat, zařadit malým voličem jízdu vpřed a může se vyrazit.

Moderní kabiny náklaďáků si nezadají s osobáky, nechybí klimatizace, informační displeje a dokonce ani malé tlačítko parkovací brzdy, žádné mohutné páky. Výhled ven je skvělý, z výšky je královský rozhled, spousta zrcátek vidí všude. Jen úplně vzad není vidět, kamery prý povinné nejsou. Zato mají třeba dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění a taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Šestiválcový šestnáctilitr, který si Volvo samo vyrábí, má v nejsilnějším provedení 750 koní a přes tři a půl tisíce newtonmetrů. Ty přenáší dvanáctistupňová mechanická nesynchronizovaná převodovka, která má ale automatizované ovládání. Žádný strach ze složitého řazení a meziplynů. Z pohledu řidiče je to prostě automat, o jehož ovládání se není třeba starat. Pro neznalého je jen trochu nezvyklé, že než se ten šestnáctitunový kolos rozjede na třicítku, už tam s houpáním postupně odřadí až na šestku. Letošní novinkou Volva je převodovka s takzvanými plazivými stupni, které se využijí při tahání extrémně těžkých nákladů, auto se díky tomu umí pohybovat dokonce jen půlkilometrovou rychlostí.

Lom Branžovy

Lom Branžovy

A pozor, dálniční tahače volva už dnes mají dvouspojkové automaty, jak je známe z moderních osobáků. Jen mají dvanáct stupňů.

Náklaďáky určené pro práci v lomu, kde tahají opravdu těžký náklad v náročném terénu, jsou o dost odlišné oproti silničním strojům štrekujícím napříč světadíly. Rám je svařený z profilů z až centimetr tlusté oceli. Kabina má zesílený skelet a u Volva se chlubí, že je celokovová. Musí odolat, když na ni třeba odpadne kámen z nakladače a taky unést zbytek auta, když se převrátí. Taky ten kolos stojí tři až čtyři miliony korun bez daně.

Nečekaný je vzduchem odpružený podvozek, který může plně nahradit listová pera. Pro šoféra je mnohem pohodlnější a konstruktérům to umožňuje různé hrátky, třeba instalaci systému, který zvedne jednu ze tří zadních poháněných náprav. To se hodí třeba v těžkém terénu pro zlepšení trakce: když se na zbývající kola přenese větší zatížení, lépe se pak auto vyhrabe ze šlamastiky. V zakroucených cestách v lomech se to zas hodí pro obratnější manévrování.

Nastartováno, odbržděno, jedem. Volič převodovky z neutrálu posunout na automatický režim (má ovšem i mód s manuální volbou převodových stupňů) a pravačkou na plyn. Ten je nečekaně citlivý, stejně jako překvapí přesné a rychle reagující řízení. Na ovládání plynu si je třeba při rozhoupané jízdě v terénu zvykat. Jak se řidič pohupuje na sedačce, má sklony taky „pumpovat“ nohou na plynu, to je pak jízda trhavá. Fígl na to existuje: mít patu pevně na podlaze anebo použít takzvaný terénní tempomat. Ten udržuje kolos v pohybu sám, funguje trochu jinak než u osobáků, nenastavuje se totiž rychlost pohybu, ale otáčky motoru.

Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM

Školitel českého zastoupení Volva ještě přidává jednu radu: při stání vyřazovat na neutrál, jinak se zbytečně zatěžuje převodovka.

K najíždění do oblouků „ze široka“ dlouhý kolos řidiče sám navede. Průjezdy natěsno jsou díky dobrému výhledu, ozrcátkování kabiny a pravidelným tvarům beze stresu. Nakonec se odvážím i couvat. V lomu Branžovy u Berouna si to zkusím pár metrů po cestě, kudy se sápou nahoru a dolů ostatní náklaďáky. Nakonec to jde: hlavně se nebát, sledovat zrcátka a je to.

Nákladní speciály Volvo

Respekt budí hlavně kopec, který se má sjet. Brzdí se provozními brzdami, ale co nejčastěji motorovou brzdou. Těžké retardéry se dnes prý používají čím dál méně.

Fotogalerie

Letošní novinkou Volva, kterou vícenápravové speciály do terénu dostávají automaticky, jsou mezinápravové zubové spojky, které při prokluzu zadní nápravy automaticky připnou pohon předních kol, jak to známe u moderních osobáků. Žádné extra páky, voliče, jen mozek auta, který vše obstará za řidiče, stejně jako v manželčině SUV.

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Vozy musí splňovat stále se zpřísňující emisní normy, takže se co tři roky musí motory výrazně modifikovat, o bezpečnostních prvcích už byla řeč. A to si Volvo ještě všechno „komplikuje“ svými vlastními požadavky, které jsou ještě přísnější. Mají třeba vlastní metodiku speciálních crashtestů, při jednom z nich proti sobě rozjedou dva tahače a prásk...



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

Najdete na iDNES.cz