Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatsko je daleko, nepodceňujte mikrospánek

  14:50aktualizováno  14:50
Za nehodou české rodiny, jejíž auto ve středu vyletělo z chorvatské dálnice, zřejmě stojí mikrospánek. K moři je to z Česka daleko vždycky. Na dlouhé cestě odborníci doporučují pravidelně odpočívat a nepřepínat se. Moře neuteče.

Na únavu za volantem je jediný lék: odpočinek. | foto: Profimedia.cz

Vidina poklidné dovolené se může ve zlomku vteřiny změnit v drama. To když se člověk při cestě na dovolenou autem neubrání a neudrží za volantem otevřené oči. O nehodě českého vozu na chorvatské dálnici zaviněné mikrospánkem čtěte zde

Být u moře co nejdřív bez ohledu na vlastní únavu – to je nejčastější chyba řidičů, kteří na okamžik usnou za volantem. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy. Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund – poté člověk buď usne, nebo se probudí. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Zajímavé je, že přímo při mikrospánku člověk často nebourá – to až po probuzení, kdy reaguje zmatečně a panicky a právě v ten moment strhává řízení.

Ústav dopravní techniky ČVUT zkoumá mikrospánek a zabývá se problematikou únavy řidičů. Jeho výzkum ukazuje, že pokud je řidič unaven, musí víc korigovat směr jízdy – jeho pohyby volantem jsou tedy prudší. Naproti tomu, když je svěží, pohyby volantem jsou plynulejší. Zjistilo se také, že odpočatý řidič drží stále přibližně stejnou průměrnou rychlost. Na druhé straně 60 procent unavených řidičů neustále zrychluje a zpomaluje.

Svůj vliv má také monotónnost jízdy, právě v tom jsou dlouhé dálniční štreky nejzrádnější. I proto se moderní dálnice staví jako sled oblouků proměnného poloměru, kde se musí řidič na jízdu soustředit víc než na rovné dálnici, která ho po pár kilometrech ukolébává.

Za volantem

  • Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.  
  • Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.  
  • Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták. 

Za únavu může zejména nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování. Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohdy označována za stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí, od nákupů přes vyřizování pracovních záležitostí na poslední chvíli po balení zavazadel.

Ospalý řidič, který sotva sleduje vozovku, je nepřítelem sobě i ostatním. Jeho reakce se zhoršují a zpomalují, riziko narůstá. Proto je dobré vyrazit na cestu dostatečně odpočatý, ihned zastavit při prvním pocitu únavy, vůbec častěji zastavovat a hodně pít.

Před dlouhou cestou je například také dobré vědět, kdo je jaký typ řidiče. Někomu vyhovuje jízda ve dne, jiný dává přednost cestování v noci, kdy je menší provoz a není horko. Před jízdou v noci, která je z pohledu únavy rizikovější, je třeba se vyspat den předem.

Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí. Spánkový dluh lze vyrovnat pouze spaním. Nelze ho překonat silou vůle, také sám od sebe nezmizí. Ani použité povzbuzující prostředky jako je například oblíbená silná káva nic nevyřeší. Působí totiž pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum.

Dělejte přestávky

Rady pro bezpečnou cestu na dovolenou čtěte zde

Ospalý řidič se snadno pozná také podle toho, že není schopen udržet hlavu zpříma. Obvyklé je také časté nutkání k zívání a pálení očí. Objevuje se denní snění nebo přelétavé, nesouvislé myšlenky. Řidiči pociťující únavu si pomáhají zvyšováním hlasitosti rádia, snížením teploty klimatizace nebo pootevřením okénka kvůli přívalu čerstvého vzduchu, jedí, pijí. Všechna tato opatření mají ale jen velmi krátkodobý účinek. Nejlepší je v těch chvílích opravdu zastavit a odpočinout si.

"V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň víc unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý," říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Důležité je nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. "Kdo déle než čtyři hodiny v jednom kuse sedí, vystavuje se zvýšenému riziku vzniku trombózy," varuje doktor Olaf Förster, odborník z německé Společnosti pro cestovní a turistické lékařství.

Každou hodinu a půl jízdy  by tedy podle odborníka mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev. Pomáhá opláchnutí se studenou vodou.

Proti únavě

Nesedejte za volant, pokud se cítíte unaveni a ospalí. Jakmile tyto pocity zjistíte v průběhu jízdy, co nejdříve zastavte a odpočiňte si.

Dopřejte si dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je už skutečně nebezpečný. Neplánujte si ani práci na celý den a potom řízení po celou noc. Cestujte raději v době, kdy jste normálně vzhůru a přes noc si raději najděte nocleh, než abyste řídili.

Vyhněte se dennímu období spánku (po obědě, v době siesty). Po jídle se v lidském těle prokrví břišní krajina (pro zpracování potravy) a v důsledku toho se sníží prokrvování mozku, což má za následek zvýšenou únavu a ospalost. Udělejte si proto odpolední přestávku a zdřímněte si

Cestujte se spolujezdcem. Bdělá osoba ve vozidle může dávat pozor na vaše příznaky únavy. Zejména spolujezdec na předním sedadle by měl zůstat bdělý. Pokud chce někdo ze spolujezdců (řidičů) spát, měl by se přesunout na zadní sedalo.

Pokud při jízdě pocítíte únavu a zejména ospalost, zdřímněte si. Využijte odpočívadla na dálnici nebo zajeďte ke kraji (ještě lépe mimo) vozovky a zastavte tam, kde to znáte. Zejména pokud jste ve vozidle sám, zamkněte zevnitř dveře a asi tak na 20 minut si zkuste zdřímnout. Když se probudíte, zacvičte si a napijte se osvěžujícího nápoje.

V rámci své cesty si naplánujte pravidelné přestávky. Pokud se však dostaví ospalost, zastavte dříve. Během přestávky si zdřímněte a potom dříve, než nastoupíte do auta, si zacvičte.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.