Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatsko láká: Jak se vyhnout kolonám

  10:47aktualizováno  10:47
Pokud při cestě do Chorvatska nechcete uváznout v koloně popojíždějících vozů, dobře zvolte termín odjezdu. Jet na dovolenou během víkendu se nemusí vyplatit. Ze Záhřebu do Splitu je už nová dálnice, ale ani 650 korun na poplatcích nezaručí klidnou jízdu.

Při cestě na Jadran je nutno počítat s tím, že páteční noc a sobotní dopoledne znamenají o prázdninách čekání v dlouhých kolonách.

Tisíce českých rodin každý týden vyrážejí za letními radovánkami k chorvatskému pobřeží.

I když se cesta díky nově otevřeným úsekům dálnice na jih Chorvatska zrychlila, přesto je potřeba počítat i s problémy.

V období dopravních špiček totiž není nic neobvyklého, když se před vámi objeví „nekonečná“ kolona vozů.

Existuje však způsob, jak tuto možnost co nejvíce minimalizovat.

Dálnice Záhřeb - Split za 650 korun

Záhřeb ->
* Jastrebarsko 8 kun
* Karlovac 16 kun
* Bosiljevo 1 27 kun
* Ogulin 37 kun
* Brinje 49 kun
* Žuta Lokva 53 kun
* Otočac 60 kun
* Perušic 72 kun
* Gospic 76 kun
* Gornja Ploča 85 kun
* Sveti Rok 87 kun
* Maslenica 100 kun
* Posedarje 103 kun
* Zadar zapad 105 kun
* Zadar istok 109 kun
* Benkovac 117 kun
* Pirovac 126 kun
* Skradin 130 kun
* Šibenik 134 kun
* Vrpolje 140 kun
* Prgomet 146 kun
* Vučevica 151 kun
* Dugopolje/Split 157 kun

Zdroj: www.hak.hr

Poznámka: Jedna kuna = 4,10 Kč.

Na dovolenou raději přes týden

Cestu do Chorvatska posádka přílohy Auto moto MF DNES absolvovala ještě před začátkem hlavní sezony. V tu dobu byl průjezd z Česka až k moři bez jakýchkoliv problémů. A to i přesto, že redakční vůz vyjel v pátek večer.

Od počátku července je situace zcela odlišná. Za problémy si však motoristé mohou v podstatně sami. Doslova davy turistů, kteří k moři vyjíždějí ihned po skončení pracovního týdne, totiž pravidelně ucpou problematická místa právě během páteční noci a sobotního dopoledne.

„V tuto dobu je provoz směrem na jih nejhustější,“ říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK. „To samozřejmě přináší problémy na hraničních přechodech, v místech částečných uzavírek nebo na mýtnicích, kde se tvoří několikakilometrové kolony. Pravidelně na to upozorňujeme, ale situace se vždy opakuje. “ Nejvhodnější je vyjet mezi nedělí a čtvrtkem. V tuto dobu je provoz plynulý a ke stojícím kolonám dochází jen výjimečně.

Jediné nebezpečí mohou znamenat dopravní nehody a odstraňování jejich následků. „Tomu se ale dopředu jen těžko vyhnete,“ poznamenává Preclík.

Kolony i na nové dálnici

Zatímco při průjezdu přes Rakousko může cestování prodloužit částečné uzavření některého pruhu opravované dálnice, v Chorvatsku cestu naopak zpomaluje její dokončování. S možným zpožděním by totiž měli počítat i ti, kteří k cestě na jih Chorvatska zvolí novou, 370 kilometrů dlouhou dálnici ze Záhřebu do Splitu, jejíž chybějící úseky byly slavnostně otevřeny na přelomu června a července.

Komunikace zasazená do hornatého terénu je téměř technickým divem s řadou vysokých mostů a dlouhých tunelů. Právě tunely však mohou být příčinou dlouhého zpoždění. Více než pět kilometrů dlouhé tunely Mala Kapela (na 102. kilometru) a Sveti Rok (na 218. kilometru) totiž ještě letos zůstanou průjezdné pouze jedním tubusem.

„U tunelu Mala Kapela je doprava sváděna do jednoho pruhu dva kilometry a u tunelu Sveti Rok tři kilometry předem. Kolony se tu tvoří pravidelně,“ popisuje situaci Miroslav Preclík.

***

Za volantem do Chorvatska: nové dálnice, vyšší pokuty

Na cestě k Jadranu přibyly úseky nových dálnic, ale čekají i nástrahy: zpřísnění předpisů a zvýšení pokut. Rakušané kontrolují, zda je v autě povinná reflexní vesta, pokuty ve Slovinsku a Itálii mohou odčerpat z peněženky stovky euro ...VÍCE

***

Rychlostní limity v Chorvatsku

Obec: 50 km/h
mimo obec: 90 km/h

dálnice: 130 km/h

Povinné je celoroční svícení!

Svoji zkušenost z tohoto místa popsal i jeden ze čtenářů iDNES, jenž během druhého červencového víkendu absolvoval cestu ze Splitu do Záhřebu. „Je to dobrodružství. Před tunelem Svati Rok se sjíždějí tři jízdní pruhy do jednoho a mnohakilometrové popojíždění do kopce rychlostí přibližně patnáct kilometrů za hodinu auto prověří dokonale. Problémy s chlazením motoru měly i moderní vozy,“ konstatuje.

Platit se dá i v eurech

Jinak je dálnice A1 mezi Splitem a Záhřebem bez záludností. Při bezproblémovém provozu se dá projet za tři a půl hodiny. Oproti minulosti se zjednodušilo, a tím i zrychlilo vybírání poplatků.

Dopravní informace

Česko: www.uamk.cz, www.aba.cz
Rakousko: www.oeamtc.at
Chorvatsko: www.hak.hr

„Řidiči si na vjezdu vyzvednou lístek a při opouštění dálnice zaplatí podle ceny za projetý úsek,“ vysvětluje Natali Munitic z Chorvatského turistického sdružení. Cena za projetí dálnice je 157 kun (přibližně 650 korun).

Platit se dá platební kartou a přijímána jsou i eura. Je však potřeba počítat s tím, že obsluha vrací pouze místní měnu. To platí i o čerpacích stanicích, kterých je podél dálnice dostatek.
 

 

Autem na dovolenou: praktické rady a itineráře

Jak bez problémů absolvovat zahraniční dovolenou, na kterou se vydáme vlastním vozem? Jednou z podmínek je znalost trasy a dobré pojištění. Vydat se na cestu k moři dlouhou nejméně 800 kilometrů vyžaduje přípravu. Tím nejdůležitějším je volba správné trasy ...VÍCE

Autoři:






Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferrari 458 4,5 SPIDER
Ferrari 458 4,5 SPIDER

r.v. 2012, naj. 22 200 km, benzín
4 999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.